Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw e39 bra ljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: bmw e39 bra ljud

    Originally posted by gurenius View Post
    Funkar sjuor? Scan-speak Illuminator.
    Helt rätt tänkt, bra element som spelar likt storleken större.

    Pierre(7-tums wienerbrön e gött)
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #17
      Re: bmw e39 bra ljud

      Originally posted by Svugg View Post
      Mellanregister och diskant sitter i a-stolpen. Kör med Audisons 3" och en tillfällig diskant. Kan inte riktigt bestämma mig vilken diskant man ska para ihop 3"arna med.Men jag kan rekomendera att bygga i a stolpen i e39an, funkar riktigt bra och mycket billigare och enklare än att börja kapa/plasta och sen klä om hela brädan.

      Synd bara att det inte görs riktiga 8" midbasar som det gjordes förr, som vill gå ner i bas registret mera. Bara massa jäkla PA middar överallt, så man hoppas den trenden försvinner snart.
      Som det ser ut nu så verkar det som att jag monterar båda i a-stolpen. Frågan är väl hur jag ska få till det riktigt stumt.
      Jag fick dock en idé som kanske är lite sketchy men kan vara värt ett försök.

      Om man tar en plastpåse, gummihandske eller dyl. Med glasfiberspackel och stoppar in bakom panelen på a-stolpen, när det sen har härdat så kan man fräsa ut för elementen och limma ihop med panelen.
      Tänker att man sen kan skruva fast panelen i plåten genom spackelklumpen.

      Bara en tanke som sagt, men det kanske kan funka. Borde bli stumt
      Last edited by Nielsen; June 13, 2013, 00:10.

      Comment


      • #18
        Re: bmw e39 bra ljud

        Här kommer en snabb update på vad jag har för mig..
        jag hämtade lite saker som försäljarn hade fått hem, däribland fanns mellanregistrena, så idag har jag pillat med A-stolparna
        Attached Files

        Comment


        • #19
          Re: bmw e39 bra ljud

          Originally posted by Mats H View Post
          Det där var inte snällt.

          Har man redan ett midbasbegär, kommer detta påskynda åkomman.
          Demo avklarad! Tror midbasbegäret ökade.
          // Gurra
          BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

          Comment


          • #20
            Re: bmw e39 bra ljud

            Originally posted by gurenius View Post
            Demo avklarad! Tror midbasbegäret ökade.
            Sicket framsystem *lol*
            Det där spåret med bara trumsetet var magiskt!
            nu har jag nåt att jämföra med i framtiden

            Tusen tack gurra!

            Comment


            • #21
              Re: bmw e39 bra ljud

              Hemma från verkstan igen.

              Efter besöket hos gurra åkte jag direkt dit, för att ta itu med a-stolparna.

              Började med att provmontera panelen jag tillverkade igår, och den passade nästan

              sen fyllde jag upp med spackel bakom baffeln och i några veck på det plastade tyget. Vecket blev av att tyget sträckte sig väldigt olika på ena och andra hållet och jag borde ha lagt det på andra hållet mot vad jag gjorde

              efter det satte jag igång med att svarva en baffel till andra sidan.

              det var inte helt lätta att få till vänster panel så att den blev en exakt spegenvänd kopia av höger, men med tålamod, pinnar och smältlim, så kände jag mig ändå nöjd till slut. Spännde upp ett nytt tyg och plastde det. På bild 4 är det en nästan färdig och en blöt panel.

              är det nån som tycker nåt om hurvida panelen bör skruvas i karossen eller inte, så tveka inte att komentera.(eller nån annan tanke för den delen)

              Hej hopp!
              //M
              Attached Files
              Last edited by Nielsen; June 14, 2013, 02:32. Reason: stavfel...finns säkert fler

              Comment


              • #22
                Re: bmw e39 bra ljud

                Trevligt. Jag funderar på vinkeln av vänster mellanregister; blir den inte vinklad väldigt mycket in i bilen? Alltså höger kommer spela nästan on-axis och vänster sitter +30 grader off-axis. Kan mycket väl funka, så det ska bli kul att få höra om hur det blev när det spelar.
                sigpic

                -C5 2008 -SQuse-
                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                Comment


                • #23
                  Re: bmw e39 bra ljud

                  Originally posted by Mats H View Post
                  Trevligt. Jag funderar på vinkeln av vänster mellanregister; blir den inte vinklad väldigt mycket in i bilen? Alltså höger kommer spela nästan on-axis och vänster sitter +30 grader off-axis. Kan mycket väl funka, så det ska bli kul att få höra om hur det blev när det spelar.
                  Finns ju nackdelar och fördelar med allt. Att sätta vänstersidan on-axis, med elementen uppe i höjd med vindrutorna är ju katastrof, så skall man ha vänstersidan on-axis så skall elementen sitta UNDER rutorna.

                  Annars är det bättre att ha dem vinklade in i bilen, med rätt element.

                  //Jonas
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #24
                    Re: bmw e39 bra ljud

                    Originally posted by jonash View Post
                    Finns ju nackdelar och fördelar med allt. Att sätta vänstersidan on-axis, med elementen uppe i höjd med vindrutorna är ju katastrof, så skall man ha vänstersidan on-axis så skall elementen sitta UNDER rutorna.

                    Annars är det bättre att ha dem vinklade in i bilen, med rätt element.

                    //Jonas
                    Naturligtvis är allt en kompromiss och beroende på elementval.

                    Därför är det kul att få veta om det funkar i verkligheten oxå. Som sagt avvaktar rapport och kanske en provlyssning.

                    Jag är inte helt övertygad om att on-axis på vänstersidan är katastrof, då jag börjat labba lite med mellanregisterna i ögonhöjd, alltså nästan mitt på främre a-stolpen (har två) i mitt fall. Vi får se helt enkelt.
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment


                    • #25
                      Re: bmw e39 bra ljud

                      Originally posted by Mats H View Post
                      Naturligtvis är allt en kompromiss och beroende på elementval.

                      Därför är det kul att få veta om det funkar i verkligheten oxå. Som sagt avvaktar rapport och kanske en provlyssning.

                      Jag är inte helt övertygad om att on-axis på vänstersidan är katastrof, då jag börjat labba lite med mellanregisterna i ögonhöjd, alltså nästan mitt på främre a-stolpen (har två) i mitt fall. Vi får se helt enkelt.
                      Okej, lycka till! Har ännu ej hört en enda bil som funkat så, där man utan pardon får reflexerna från rutorna till lyssningsposition, typ 0.5ms efter det riktade...Svårt att sortera bort det.....luddigt!
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #26
                        Re: bmw e39 bra ljud

                        Originally posted by jonash View Post
                        Okej, lycka till! Har ännu ej hört en enda bil som funkat så, där man utan pardon får reflexerna från rutorna till lyssningsposition, typ 0.5ms efter det riktade...Svårt att sortera bort det.....luddigt!
                        Nix, inga reflexer i min bil. Kan bero på att andra a-stolpen skärmar av ljudet så det inte träffar sidorutan.

                        Sorry för massa OT i tråden Nielsen.
                        sigpic

                        -C5 2008 -SQuse-
                        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                        Comment


                        • #27
                          Re: bmw e39 bra ljud

                          Originally posted by Mats H View Post
                          Trevligt. Jag funderar på vinkeln av vänster mellanregister; blir den inte vinklad väldigt mycket in i bilen? Alltså höger kommer spela nästan on-axis och vänster sitter +30 grader off-axis. Kan mycket väl funka, så det ska bli kul att få höra om hur det blev när det spelar.
                          Jag har byggt så för att jag har uppfattat det som att domearna är ännu mera känsliga för frekvenspeakar vid rutor än vanliga konelemnt, dom bör ju sprida ljudet nästan mer åt sidorna än rakt fram, Jag har frågat runt lite och fått rådet att fösöka peka mot bakom bakspegeln nånstans i taket, och det tycker jag själv åtminstone att jag har gjort
                          Originally posted by Mats H View Post
                          Naturligtvis är allt en kompromiss och beroende på elementval.

                          Därför är det kul att få veta om det funkar i verkligheten oxå. Som sagt avvaktar rapport och kanske en provlyssning.

                          Jag är inte helt övertygad om att on-axis på vänstersidan är katastrof, då jag börjat labba lite med mellanregisterna i ögonhöjd, alltså nästan mitt på främre a-stolpen (har två) i mitt fall. Vi får se helt enkelt.
                          Inga problem bara roligt om nån är nyfiken på vad jag gör, dock är det en bit kvar innan det låter nåt

                          Originally posted by Mats H View Post
                          Nix, inga reflexer i min bil. Kan bero på att andra a-stolpen skärmar av ljudet så det inte träffar sidorutan.

                          Sorry för massa OT i tråden Nielsen.
                          Tvärt om är det riktigt roligt med den typen av utläggningar och det handlar ju om precis det håller på o grejar med nu, så det känns inte OT alls.

                          Ha de fint!!

                          Comment


                          • #28
                            Re: bmw e39 bra ljud

                            Jag har haft ett par kvällar i verkstan nu och dom har gått ut på att installera kabel och slutsteg i huvudsak. jag använder fortfarande bruksbilen som mall, så att allt är klart och tillpassat när jag monterar slutgiltigt.

                            Jag kände inte att det fanns så mycket av värde att ta bilder på, jag har mest lödat kabelskor och lågnivåkablar.

                            På bilden syns ett dls rm40 och två mallar för dls A2 slutsteg.
                            I golvet under passagerarens fötter är original batterikabel dragen, den har ja tänkt mig att kapa, för att sätta ett fördelningsblock til stegen, kabeln är tjock och bra och för att klara av att leverera startström, och när startmotorn är färdig blir det ledigt i kabeln igen, det känns lite knäppt att dra en ny från batteri och sen hela vägen fram igen..

                            jag vet inte vad det innebär att koppla direkt mot generator utan batteri emellan, nån som har en åsikt?? det skulle naturligtvis inte vara några större problem att prova, men jag har långt kvar innan det börjar låta...

                            Hilfe!

                            Iofs sitter ju inte batteriet rent tekniskt emmelan annars heller men....ni fattar
                            Attached Files
                            Last edited by Nielsen; June 19, 2013, 13:57.

                            Comment


                            • #29
                              Re: bmw e39 bra ljud

                              Originally posted by Nielsen View Post
                              Jag har haft ett par kvällar i verkstan nu och dom har gått ut på att installera kabel och slutsteg i huvudsak. jag använder fortfarande bruksbilen som mall, så att allt är klart och tillpassat när jag monterar slutgiltigt.

                              Jag kände inte att det fanns så mycket av värde att ta bilder på, jag har mest lödat kabelskor och lågnivåkablar.

                              På bilden syns ett dls rm40 och två mallar för dls A2 slutsteg.
                              I golvet under passagerarens fötter är original batterikabel dragen, den har ja tänkt mig att kapa, för att sätta ett fördelningsblock til stegen, kabeln är tjock och bra och för att klara av att leverera startström, och när startmotorn är färdig blir det ledigt i kabeln igen, det känns lite knäppt att dra en ny från batteri och sen hela vägen fram igen..

                              jag vet inte vad det innebär att koppla direkt mot generator utan batteri emellan, nån som har en åsikt?? det skulle naturligtvis inte vara några större problem att prova, men jag har långt kvar innan det börjar låta...

                              Hilfe!

                              Iofs sitter ju inte batteriet rent tekniskt emmelan annars heller men....ni fattar
                              Lyfter du på golvmattan där så har du en ganska biffig säkringscentral där under intill tröskeln , tror det finns ngt ledigt uttag i den som du kan sno ström ifrån.

                              Den matas dessutom ifrån batteriet vilket jag tror är mkt bättre att ta ström ifrån än direkt från generatorkabeln.
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment


                              • #30
                                Re: bmw e39 bra ljud

                                Snabb update.

                                Jag håller på och krånglar med slutstegen fram, och det går typiskt sådär...
                                spånar på att bygga ett rack till dom, men vi får se.

                                Jag har fått paket också... var tvungen att sticka ut i verkstan en stund innan jobbet och prova lite... Jag är egentligen inte nåt fan av synliga element, men detta tyckte jag blev jättefint

                                Ha de!
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X