Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fram/baksystem plus 2/4kanals steg.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fram/baksystem plus 2/4kanals steg.

    Nu är det så att jag kommit över en riktigt fräsch 13w7 bas och ett DLS A6 steg för ett vrakpris, så jag slog givetvis till på studs.

    Men nu har jag kommit till djungeln av högtalare då det är dags att bestämma vad man ska ha för högtalare i fram och bakdörrarna på min EVO 9.

    Fick med ett DLS A2 steg när jag köpte A6 steget och basen. Så jag undrar nu, vad i hela friden ska jag ha för högtalare i hatthyllan, samt vad ska jag ha i fram och bakdörrar? (f.ö Är det 6.5" i både hatthyllan och dörrarna)

    Jag har kollat lite på MTX T6S652 till dörrarna dom verkar vettiga.
    Men vad ska man ha för steg för att driva dem? Då högtalarna ligger på 100w rms per styck så undrar jag om ett DLS CA41 steg orkar driva dem?
    Eller om jag ska köra fram&bak på ett två kanals sen de två 6.5orna i hathyllan på A2 steget?
    Ska man kanske bygga in ett par JL Audio 6W3v3 i hatthyllan? Eller räcker det med 13w7 basen i bagaget?
    Kommer för övrigt ha basportar i hatthyllan för att ej trycka sönder högtalarna som hamnar där.

    Kom gärna med förslag på högtalare och steg.

    Helst ur BRL's sortiment då jag har bra rabatter där. (för bra för att överväga att handla på annat håll)

    Tack på förhand.

  • #2
    Re: Fram/baksystem plus 2/4kanals steg.

    Med de stegen du har tycker jag basen du har med a6 och ett bra framsystem med a2. Strunta i hatthylla och bak högtalare.

    Comment


    • #3
      Re: Fram/baksystem plus 2/4kanals steg.

      Och varför inte ett Dls front system till dina fina dls steg? Jag kör på Dls lite äldre ur35i 3-vägs kit och är jäkligt nöjd med ljudet!

      Comment


      • #4
        Re: Fram/baksystem plus 2/4kanals steg.

        Originally posted by Peppe_e View Post
        Och varför inte ett Dls front system till dina fina dls steg? Jag kör på Dls lite äldre ur35i 3-vägs kit och är jäkligt nöjd med ljudet!
        Vill ju helst ha högtalare i bakdörrarna också. Skulle ju kunna klämma in ett par rena midbasar där så har man koaxial i framdörrarna. Då kan man driva högtalarna i fram på huvudenheten..

        Comment


        • #5
          Re: Fram/baksystem plus 2/4kanals steg.

          jag har ett par skit fina UR6i till vrakpris om du är intresserad, suttit i tävlingsbil(för ca 2 år sedan och nu min, hobbybruk), går bra ihop med dls a6/a2

          Comment


          • #6
            Re: Fram/baksystem plus 2/4kanals steg.

            håller med peppe, satsa på front system, något billigare i dörrarna där bak, och om du har en slant över, ett par lättdriva 6,5 i hyllan kanske koax? kör den setupen själv och, för den pengen tappar man hakan...
            Last edited by baulie; March 4, 2013, 20:43.

            Comment


            • #7
              Re: Fram/baksystem plus 2/4kanals steg.

              Är långt ifrån något proffs, men läst på ganska mycket på senare tid. Och det du skall satsa på först å främst är ett ordentligt fram system med stabil montering och dämpning av dörrar. Gärna lösa diskanter märkte jag själv när jag började vrida lite på mina och blev en jäkla skillnad på ljudbild Även frontarna och sub som skall ha slutsteg i ditt fall.
              Bakhögtalarna blir mest för eventuella baksätespassagerares skull och kan därför köras med stereon.

              Comment


              • #8
                Re: Fram/baksystem plus 2/4kanals steg.

                Originally posted by baulie View Post
                håller med peppe, satsa på front system, något billigare i dörrarna där bak, och om du har en slant över, ett par lättdriva 6,5 i hyllan kanske koax? kör den setupen själv och, för den pengen tappar man hakan...
                Okej, lutar nu åt DLS RM6.2 i fram som drivs av A2 steget och ett par DLS Performance 426 i bakdörrarna.
                Ska man slå till på ett CA41 steg och driva 426orna i bakdörrarna med eller?
                Eller vad finns det för kul att sätta i hyllan?

                Comment

                Working...
                X