Announcement

Collapse
No announcement yet.

spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

    Frippe:
    Absolut. Impedanshöjningen spelar ett litet spratt...
    Slutsats är väl isof att man kan med gott samvete gå ner i portarea ännu mer utan att riskera någe blåsljud.

    Lådan hållerför På en storleksordningen 330L totalvolym landar vi på ca 33-34hz på en port som är 50x13cm + 45cm lång. Den håller då för 1500w utan blåsljud.
    I mitt tycke är det onödigt att slicka underkant i portstorlek, utan förespråkar en smula större

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #17
      Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

      Originally posted by zrken View Post
      Frippe:
      Absolut. Impedanshöjningen spelar ett litet spratt...
      Slutsats är väl isof att man kan med gott samvete gå ner i portarea ännu mer utan att riskera någe blåsljud.

      Lådan hållerför På en storleksordningen 330L totalvolym landar vi på ca 33-34hz på en port som är 50x13cm + 45cm lång. Den håller då för 1500w utan blåsljud.
      I mitt tycke är det onödigt att slicka underkant i portstorlek, utan förespråkar en smula större
      När man blir ifrågasatt är det lätt att man ger upp.

      Lådan jag rekommenderar kommer inte som tagen ur luften.

      Ska det basa ORDENTLIGT är det stor låda och stor port som gäller.
      Det handlar inte om man får flåsljud eller annat, utan om att man bygger
      en port anpassad efter lådan och konarea.

      Jag kan prata teorier hur länge som helst men i praktiken FUNKAR lådan SJUKT bra, då jag byggt en förr med exakt dom basarna.

      Portlängder labbar man med då det är väldigt svårt att exakt bestämma
      vart och när det spelar bäst i en bilkupé.

      Sen blir det inte sladdrigt med det steget i 0,5 ohm.. Det vet man om man provat.

      EDIT: En portavstämning på så låga siffror som 32-33Hz.. Vad tror du händer med avstämningen när lådan hamnar i en bilkupè?
      Att labba med en avstämning i ett program säger inte mycket.
      Last edited by Tokken; August 30, 2012, 12:37.
      Builder of the Metallica Tribute Car

      Comment


      • #18
        Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

        Originally posted by Tokken View Post
        När man blir ifrågasatt är det lätt att man ger upp.

        Lådan jag rekommenderar kommer inte som tagen ur luften.

        Ska det basa ORDENTLIGT är det stor låda och stor port som gäller.
        Det handlar inte om man får flåsljud eller annat, utan om att man bygger
        en port anpassad efter lådan och konarea.

        Jag kan prata teorier hur länge som helst men i praktiken FUNKAR lådan SJUKT bra, då jag byggt en förr med exakt dom basarna.

        Portlängder labbar man med då det är väldigt svårt att exakt bestämma
        vart och när det spelar bäst i en bilkupé.

        Sen blir det inte sladdrigt med det steget i 0,5 ohm.. Det vet man om man provat.

        EDIT: En portavstämning på så låga siffror som 32-33Hz.. Vad tror du händer med avstämningen när lådan hamnar i en bilkupè?
        Att labba med en avstämning i ett program säger inte mycket.
        Hörrö, jag ifrågasätter inte dig!
        Sen begriper jag inte vad den där quoten av mig har med ditt svar att göra?

        Om du nu menade tidigare inlägg så försökte jag hålla med dig. Ang både portstorlek och lådvolym. Men det betyder att du är ifrågasatt? Fekta lagom med de där vildvuxna klorna
        ex:
        Originally posted by zrken View Post
        För skojsskull/referens ger tokkens förslag på 1200cm^2 + 35cm en avstämning på 43hz. Kikar man på helheten verkar en sådant upplägg se utmärkt ut för allmänn musik. Men är man intresserad av att köra låtar med tunggung runt 33-35hz, så har man storleksordningen 10mm mer konutslag...
        Jag har aldrig sagt ngt om att din låda inte skulle fungera utmärkt. Tvärt om. Men påpekar att det skiljer rätt mkt i hur konen kommer att röra sig när man stämmer av lådan som du säger, kontra vad trådskaparen frågar efter. Det är väl inget att hetsa upp sig över?
        Visst, jag har inte provat steget i 0.5ohm. Men det är rätt vedertaget att man förlorar en del kontroll när det lastas riktigt lågt. Sedan om det blir ett reelt problem i olika konfigurationer är en helt annan sak. Det är väl inget att hetsa upp sig över att jag inte ägt samma steg?

        Ta en kaffe

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #19
          Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

          Originally posted by Tokken View Post
          Hehehe jaaa i detta fallet är det porten som gör susen kan man säga.
          Med en stor portarea får man mycket bra effektivitet på lådan.
          Samt att dom två 18" basarna flyttar förbannat mycket luft tillsammans.

          Tror nog båda förslagen funkar men min beräkning är byggd för BAS!
          Visst är det så, jag har ju inte testat de basarna och kan därför bara säga vad teorin visar.

          Skulle dock vara kul att jämföra dessa olika portareor och se hur pass stor skillnad det blir vid de effekter som basarna kommer att få. Min beräkning är tänkt att fungera upp till 3000 W utan problem iaf, portarean är inte "höftad".

          Comment


          • #20
            Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

            okej. nu har jag byggt en 400L låda och en port på 1020cm2 och 55 djup. men det funkade absolut inte? vad är felet?

            Comment


            • #21
              Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

              Originally posted by stjeppin View Post
              okej. nu har jag byggt en 400L låda och en port på 1020cm2 och 55 djup. men det funkade absolut inte? vad är felet?
              Vad är det som "inte fungerar"?
              Det du byggt blir avstämt på 30hz.

              EDIT:
              Visar sig det r är 400L byggvolym och storleksordningen 340L Vb. Vilket ger närmare avstämning runt 33hz.
              Last edited by zrken; August 30, 2012, 23:58.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #22
                Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                Originally posted by zrken View Post
                Vad är det som "inte fungerar"?
                Det du byggt blir avstämt på 30hz.
                det kommer inget något tryck alls det blåser inte helst något i porten?

                Comment


                • #23
                  Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                  Ja alltså större portar går ju ut på att du inte skall bli begränsad av att det blåser hejvillt i porten.
                  Så, full volym på någon tunggunglåt på 33hz får du inte till något ös i menar du?

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #24
                    Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                    Originally posted by zrken View Post
                    Ja alltså större portar går ju ut på att du inte skall bli begränsad av att det blåser hejvillt i porten.
                    Så, full volym på någon tunggunglåt på 33hz får du inte till något ös i menar du?
                    Låten: Young Jeezy - Put On. kommer inte alls de lägsta hz:n

                    Comment


                    • #25
                      Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                      Det låter märkligt. Har inget svar på varför det skulle bete sig så.
                      Är det samma sak om du öppnar ex en dörr?

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #26
                        Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                        Originally posted by zrken View Post
                        Det låter märkligt. Har inget svar på varför det skulle bete sig så.
                        Är det samma sak om du öppnar ex en dörr?
                        när jag tar upp ena dörren förstärks de högre hz:n? medan de lägre hz:n hör inte alls.
                        vad tror du om ett spl dynamics D-4S som man kör i 0,5 ohm?
                        Last edited by stjeppin; August 31, 2012, 00:16.

                        Comment


                        • #27
                          Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                          Är du säker på att du fasat basarna rätt?

                          Comment


                          • #28
                            Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                            Originally posted by dickbender View Post
                            Är du säker på att du fasat basarna rätt?
                            jepp. alla - till - och alla + till +. då blir det 0,5 ohm om det är dual 2 ohm per bas

                            Comment


                            • #29
                              Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                              Oki men prova med ett 1,5 batteri så inte nåt är felmärkt eller felkopplat i skälva spolen.

                              Comment


                              • #30
                                Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                                Är basarna ordentligt inspelade? De nya dynamics serierna kräver låååång inspelning.

                                Comment

                                Working...
                                X