Announcement

Collapse
No announcement yet.

söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

    Originally posted by Bassiehof View Post
    Aktivt eller passivt filter spelar ingen roll om man tittar på grundförutsättningarna, där t ex hög qms innebär snabb och detaljrik basåtergivning, och hög qms är precis vad JL Audio subben har. Den sista midbasen jag länkade till har låg qms (1,55) medan subbens qms är 9,50. Stor skillnad. Qms Gladen 2,92, också låg i jämförelse med subben och den har dessutom alldeles för dålig fs och frekvensomfång för att fungera som midbas.
    Om vi fokuserar på det enligt dig viktiga värdet qms så väljer vi att jämföra två baselement jag själv har erfarenhet av.
    Det ena har qms på 10,45 och det andra på 4,37. Väljer man element efter dessa premisser så vore väl valet solklart.
    Givetvis är verkligheten nånting helt annat, elementet med högt qms lät bedrövligt för börja man kolla på övrig värden var det bara att inse att väl i låda var det bara att glömma att få ett vettigt q-värde på lådan hur mycket man än ökade volymen. Den var konsekvent trög och flötig i karaktären.
    Den andra basen är raka motsatsen, dvs tight och rapp i rimlig lådvolym.
    Basarna i fråga är cervin vega stroker 124 och Morel ultimo titanium, båda ganska dyra element men byggda med olika filosofi.
    Vad vill jag säga med detta då?
    Fina siffror i all ära men det är långt ifrån alltid som teori och praktik stämmer så som Pierre sa är det bästa att lyssna och skapa sig en uppfattning om hur det låter i verkligheten. Örat är trots allt det bästa verktyget vi har vi som gillar hifi både i hemmet och i bilen.

    Comment


    • #32
      Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

      Originally posted by BigMack View Post
      Om vi fokuserar på det enligt dig viktiga värdet qms så väljer vi att jämföra två baselement jag själv har erfarenhet av.
      Det ena har qms på 10,45 och det andra på 4,37. Väljer man element efter dessa premisser så vore väl valet solklart.
      Givetvis är verkligheten nånting helt annat, elementet med högt qms lät bedrövligt för börja man kolla på övrig värden var det bara att inse att väl i låda var det bara att glömma att få ett vettigt q-värde på lådan hur mycket man än ökade volymen. Den var konsekvent trög och flötig i karaktären.
      Den andra basen är raka motsatsen, dvs tight och rapp i rimlig lådvolym.
      Basarna i fråga är cervin vega stroker 124 och Morel ultimo titanium, båda ganska dyra element men byggda med olika filosofi.
      Vad vill jag säga med detta då?
      Fina siffror i all ära men det är långt ifrån alltid som teori och praktik stämmer så som Pierre sa är det bästa att lyssna och skapa sig en uppfattning om hur det låter i verkligheten. Örat är trots allt det bästa verktyget vi har vi som gillar hifi både i hemmet och i bilen.
      Nu trodde du att du var smart eller? Läs inlägg nr 9 i denna tråd. Jag skrev låg qts, hög qms. Cerwin (med w) Vega har hög qts 0,85 medan Morel qts ligger på 0,37. Gör ett nytt försök att lura dig själv, inte mig, när du har lärt dig grunderna för högtalarbygge ordentligt. Jag har t ex en Peerless 12" med qts 0,34, qms 10,83, fs 19,4 hz. Scan-Speak midbasar qts 0,35, qms 5,20, fs 33 hz i ett 2.1 system med en Scan-Speak diskant.

      Comment


      • #33
        Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

        Japp det trodde jag faktiskt, få lov att erkänna att jag missade den detaljen i inlägg 9. My bad. Men i de senare inläggen 22 och 23 hänvisar du endast till qms och ej som tidigare förhållandet mellan qms och qts och det var där jag reagerade. För är det inte så att var för sig säger de inte så mycket men tillsammans så kan de absolut ge en hint om vad för karaktär man har att förvänta sig.

        Och till TS vill jag säga följande, känner du för att snöa in på lite siffror och sådant finns det en väldigt bra tråd som tar upp det och där man får förklarat hur det hela hänger ihop
        http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=2746
        Sen så skulle jag nog också vilja slå ett slag för gladen sqx 6,5" då de ligger runt tänkt budget och oavsett "bristfälligt" frekvensomfång eller ej låter de förbaskat bra vilket flera kan skriva under på.
        Last edited by BigMack; October 13, 2016, 08:47.

        Comment


        • #34
          Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

          Bassiehof, vad har du för erfarenheter av att bygga bilstereo så det funkar tekniskt i tävlingssammanhang?
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #35
            Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

            Originally posted by Nonne View Post
            Bassiehof, vad har du för erfarenheter av att bygga bilstereo så det funkar tekniskt i tävlingssammanhang?
            Jag tävlar inte i ljud och har aldrig gjort det, men jag vet vad som krävs för att få bra ljud. Jag har t ex monterat 7" Scan-Speak midbas i dörren med egentillverkad MDF-baffel. Om du nu vet så mycket om vad som krävs, varför har du inte nämnt i tråden att original adapter av plast inte håller måttet för SQ?

            Comment


            • #36
              Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

              Originally posted by BigMack View Post
              Sen så skulle jag nog också vilja slå ett slag för gladen sqx 6,5" då de ligger runt tänkt budget och oavsett "bristfälligt" frekvensomfång eller ej låter de förbaskat bra vilket flera kan skriva under på.
              Jag är skeptisk. Jag har hört en annan säga som bytte ut originalbas mot Gladen i en Saab att det lät klent och fattades bas i jämförelse med original. Och det kan bara bero på en sak, frekvensomfånget, för de är på 2ohm, som original, och har hög verkningsgrad.

              http://www.lautsprechershop.de/index...s-fiber_en.htm

              Den här är definitivt bättre. En sak till. Om han tävlar i SQ, varför är budgeten så viktig? Eller finns rookie 25000 kr kvar? Därför ställde jag frågan vilken klass han tänker tävla i ifall nån missat det.

              Comment


              • #37
                Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                Ännu mer kritik mot den där Glade f*n... Den ingår i ett uppgraderingspaket för BMW, så den räcker till en uppgradering, inte till att tävla i SQ.

                Comment


                • #38
                  Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                  Originally posted by Bassiehof View Post
                  men jag vet vad som krävs för att få bra ljud.
                  Jag är ledsen att behöva berätta för dig, detta med siffror och dess innebörd inte är det samma som bra ljud i verkligheten.

                  Originally posted by Bassiehof View Post
                  Jag har t ex monterat 7" Scan-Speak midbas i dörren med egentillverkad MDF-baffel.
                  Det förstår jag, det finns inga högtalaradaptrar i plast som Scan-Speak 7an passar i.
                  Och hur kan jag veta det?
                  Jo för att jag har egna som inte används

                  Originally posted by Bassiehof View Post
                  Om du nu vet så mycket om vad som krävs, varför har du inte nämnt i tråden att original adapter av plast inte håller måttet för SQ?
                  Tänkte inte ens tanken, men det gjorde du
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #39
                    Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                    Originally posted by Bassiehof View Post
                    Jag är skeptisk. Jag har hört en annan säga som bytte ut originalbas mot Gladen i en Saab att det lät klent och fattades bas i jämförelse med original. Och det kan bara bero på en sak, frekvensomfånget, för de är på 2ohm, som original, och har hög verkningsgrad.
                    Säger nog mer om en klen förstärkare i SAABen

                    Originally posted by Bassiehof View Post
                    En sak till. Om han tävlar i SQ, varför är budgeten så viktig? Eller finns rookie 25000 kr kvar? Därför ställde jag frågan vilken klass han tänker tävla i ifall nån missat det.
                    Har kanske att göra med den personliga budgeten!?!
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #40
                      Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                      Originally posted by Bassiehof View Post
                      Ännu mer kritik mot den där Glade f*n... Den ingår i ett uppgraderingspaket för BMW, så den räcker till en uppgradering, inte till att tävla i SQ.
                      Du får nog läsa på, för tyvärr så är det inte SQX som ingår i One 165 E46
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #41
                        Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                        Originally posted by Bassiehof View Post
                        Jag är skeptisk. Jag har hört en annan säga som bytte ut originalbas mot Gladen i en Saab att det lät klent och fattades bas i jämförelse med original. Och det kan bara bero på en sak, frekvensomfånget, för de är på 2ohm, som original, och har hög verkningsgrad.

                        http://www.lautsprechershop.de/index...s-fiber_en.htm

                        Den här är definitivt bättre. En sak till. Om han tävlar i SQ, varför är budgeten så viktig? Eller finns rookie 25000 kr kvar? Därför ställde jag frågan vilken klass han tänker tävla i ifall nån missat det.
                        Skeptisk får man lov att vara, är själv skeptiskt till konceptet med bredband och midbas så därför väljer jag att prova det.
                        Som du nämner så är montering en minst sagt viktig del för ett bra resultat, hur var det i Saab-ägarens fall? Var elementet ordentligt monterat eller ej? Det är ingen hemlighet att en taskig montering kan få även den bästa högtalare att låta mediokert.
                        Budgeten är av vikt för att TS önskade tips om bra element i en viss prisklass vilket finns att läsa i inlägg 1.

                        Comment


                        • #42
                          Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                          Originally posted by BigMack View Post
                          Skeptisk får man lov att vara, är själv skeptiskt till konceptet med bredband och midbas så därför väljer jag att prova det.
                          Som du nämner så är montering en minst sagt viktig del för ett bra resultat, hur var det i Saab-ägarens fall? Var elementet ordentligt monterat eller ej? Det är ingen hemlighet att en taskig montering kan få även den bästa högtalare att låta mediokert.
                          Budgeten är av vikt för att TS önskade tips om bra element i en viss prisklass vilket finns att läsa i inlägg 1.
                          Den mpnterades nog i originalhålet i dörren, möjligtvis med nån adapter.

                          Om det är SQ han vill satsa på och nån officiell budget inte finns, då ska han satsa på lite bättre grejor. Hur många har inte gamla prylar liggandes som inte blev så bra som det var tänkt? Slöseri med resurser anser jag.

                          Comment


                          • #43
                            Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                            Originally posted by BigMack View Post
                            tips om bra element i en viss prisklass vilket finns att läsa i inlägg 1.
                            Helt riktigt att det fanns en budget. 😀

                            Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • #44
                              Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                              just nu vill jag inte lägga ut så mycke pengar på billjudet, det har varit skit kul å köpa det värsta. men det är lite mer saker här hemma som vill ha pengar tyvärr.

                              det blir mdf ringar som kommer sitta fast i dörren

                              Comment


                              • #45
                                Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                                Ofta det är så att det finns många andra hål att stoppa pengarna i.
                                Börja med det du har och vad det nu blir för midbasar och jobba med det, montering, dämpning och en hel del labbande med EQ, filter och tidskomp.

                                Comment

                                Working...
                                X