Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutstegs hjälp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slutstegs hjälp!

    Hej. Har ett antal steg som är smärre defekta som jag vill skapa ett nytt liv för. Så finns det någon vänlig själ som har lust att ge mig lite tips? Lagade ett antal steg förr i tiden men åldern och minnet har satt sina spår..

    De som ligger på hyllan och sammlar damm är:

    Coustic 460 (bräner säkringarna)

    Genesis Five Channel (äldre modellen) (går i protect efter ca10sec)

    Rockford Fosgate P6002 (skickar ut konstant spänning på ena kanalen)


    Är gärna av hjälp så fort som möjligt då detta må fungera till helgen då jag inte vill dra om kablarna till framsystemet.

    Paniken börjar att sippra i blodet och känner att dom gråa håren börjar att titta fram.

    Har verktyg och testbänk så de e ingen fara.
    Hjälp!

    mvh
    Last edited by Ballast; October 5, 2011, 02:45.

  • #2
    Re: Slutstegs hjälp!

    Helst skulle man ju vilja ha schema att titta på...
    Men för både Coustic- och Rockford-steget skulle jag tippa på att det är någon MOS-FET som har gått. Om stegen inte har flera integrerade i en kapsel borde det gå att ohmmäta den. Först och främst se om GATE-benet är lågohmigt mot de andra benen.
    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

    "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

    Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

    Comment


    • #3
      Re: Slutstegs hjälp!

      Originally posted by Dr. Mabuse View Post
      Helst skulle man ju vilja ha schema att titta på...
      Men för både Coustic- och Rockford-steget skulle jag tippa på att det är någon MOS-FET som har gått. Om stegen inte har flera integrerade i en kapsel borde det gå att ohmmäta den. Först och främst se om GATE-benet är lågohmigt mot de andra benen.
      Tack för snabbt svar Dr. Mabuse!

      Skall starta pennan å löda av dom och mäta.

      EDIT: Är inget synligt fel på något av stegen, inget som är bränt eller liknande.
      Last edited by Ballast; October 5, 2011, 03:17.

      Comment


      • #4
        Re: Slutstegs hjälp!

        Det räcker med ett par ampere läckström i en switch-trissa i DCDC-konverter för att få magnetisk mättnad i switch-trafon/step-up spolen. Då sjunker verkningsgraden snabbt och strömmen rusar iväg.
        "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

        "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

        Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

        Comment


        • #5
          Re: Slutstegs hjälp!

          Originally posted by Dr. Mabuse View Post
          Det räcker med ett par ampere läckström i en switch-trissa i DCDC-konverter för att få magnetisk mättnad i switch-trafon/step-up spolen. Då sjunker verkningsgraden snabbt och strömmen rusar iväg.
          Jo det är de som är lite småstörande, endera ska de brännas å verkligen se va som är trasigt eller så skall det fungera i mitt tycke! :

          Mätade lite som hastigast då de sitter monterade och det verkar ju helt klart vara en sida av trissorna som är lite defekta, får inte samma värde som den andra men är ju som tidigt att säga de då dom sitter fast på kortet..

          Comment


          • #6
            Re: Slutstegs hjälp!

            Jag vet inte hur mycket mer hjälp jag kan vara, speciellt när jag inte har något schema eller bilder (så man kan se fabrikat och komponentnummer)...
            Jag jobbar inte med audioförstärkare utan HF... typ 800MHz upp till 2600MHz och i viss mån DC-DC konvertrar för drivspänningen. Designar inget själv.
            "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

            "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

            Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

            Comment

            Working...
            X