Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

    Originally posted by Tommy View Post
    Nej att sätta regler om skicket på bilarna kommer att skrämma bort nya tävlande än värre...

    Men de som har butik och ordnar tävlingar kan ju alltid annonsera inför tävling om att rosthögar undanbedes, för att rostiga bilar sänker statusen på deras butik.
    // Tommy

    Tänk på de som har satsat massa pengar och tid då, eller har spons. Så ska de möta och synas ihop med dessa. Kan inte vara så skoj ur den synvinkeln heller. Oc h håller vi en högre nivå så lär det vara lättare att få nya sponsorer som kommer se en fräsch tävlingsarena.
    sigpic
    Ljudstudion i växjö
    Tel 0470 62120


    JL Audio. Focal. Amega. Audison. Alpine. Kenwood. Hertz. Sony. Kicker. Audioanalogue. PSB. Leadaudio. Nuvo. Canton. Integra. Marantz. Elac. Velodyne.

    Comment


    • #32
      Re: Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

      En lösning för detta är ju "parkeringsvakter" som få i uppdrag att placera mindre snygga bilar på mindre synliga platser. Sen skall de naturligtvis ändå fram och mätas men det stora intrycket blir bättre.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #33
        Re: Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

        Originally posted by Extra Kim
        Vilket innebär att det blir ÄNNU dyrare att bygga en tävlingsbil.



        Finns ett svar på det du skrev ovan: Brist på pengar.

        Tror nog att ni måste inse att er kundkrets till stor del är killar mellan 18-22år, när man är i den åldern så är pengar inte en självklarhet.

        Det finns tre orsaker till att min bil (en av de där rosthögarna ) ser ut som den gör:
        1. Jag är lat
        2. Jag har inte den ekonomiska möjligheten att bygga i t.ex en ny Caddy. Dessutom, vem vill spela sönder en ny bil? Efter en halv säsong så börjar min bil ge upp både här och där..
        3. Jag är snål, det finns saker som rätt lätt skulle fixa till utseendet på/i bilen men det är helt enkelt för sura pengar att lägga på något som inte hjälper mig att prestera bättre på tävlingarna. Punkt två hänger delvis ihop med punkt tre.

        men om vi vänder biffen. hur många stylar och lackar gämfört med bygger tävlingsljud?
        Det har funnits utseende bedömning på espl-bilarna,(hade jag gillat) dock så ändrades expert till master och jag blir utan på den posten men det är bara att gilla läget.
        Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

        Comment


        • #34
          Re: Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

          NEJ NEJ... vi skall INTE sära på fina och fula bilar.. jag skulle bli riktigt förbannad om jag kom till en tävling och blev placerad "långt" bort bara för att jag åker på orginal plåtfälgar!!!.. (nu gör jag inte det.. men om jag hade så...)

          Vill man ha utställningsbilar så bjud in sådana bilar till eventen.. men GÖR INTE SKILLNADER mellan deltagarnas fordon..


          Originally posted by Robsarve View Post
          En lösning för detta är ju "parkeringsvakter" som få i uppdrag att placera mindre snygga bilar på mindre synliga platser. Sen skall de naturligtvis ändå fram och mätas men det stora intrycket blir bättre.
          //Hallin
          TEAM 1 member

          Comment


          • #35
            Re: Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

            Originally posted by Hallin View Post
            Vill man ha utställningsbilar så bjud in sådana bilar till eventen.. men GÖR INTE SKILLNADER mellan deltagarnas fordon..
            Nu diskuterar vi BILSTEREO!

            Om vi ska vara ärliga så finns det inte många utställningsbilar som låter toppklass!

            Om vi går ut i samhället, till ett bostadsområde.
            Vem bygger en herrgård i ett slumkvarter?
            Jag skulle inte gjort det, det skulle vara taskigt mot både mig och mina grannar!

            Lagom är alltid att föredra, man behöver inte krångla till det!
            Hel och ren brukar vara helt förträffligt!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #36
              Re: Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

              Originally posted by Roger T View Post
              Ja? Det behöver inte vara nya bilar. Men det är pinsamt när det kommer rosthögar, nånstans måste en gräns dras på vad som kan acepteras.

              Vilken butik vill synas med dekaler och hjälpa till och sen få reklam på detta vis? Är man lat ska man kanske spela tv spel istället. Vet att det låter obekvämt för vissa, men vi måste ta upp det tycker jag. Det är vi som är bilstereosverige.
              På SM finalen på Älvsjö så hörde jag två stycken fotografer från Bilsport samt Aftonbladet som skitit i att fotografera på ljudområdet, då de kommit dit på Söndagen och då var det "bara en massa rost där och det kunde man ju fan inte fotografera".

              Så är det bara.
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #37
                Re: Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

                Det är några saker som är rätt viktiga att ha i minnet:

                1. Vill man ha nån form av gedigen regelbok och där innehållet dessutom är copyright skyddat så tar detta tid att få fram. Att smälla ihop en regelbok med lite taget härifrån och därifrån kommer leda till en stämning. Kan vara bra att tänka på.

                2. Att ändra klasser inom en internationell organisation är inte gjort i en handvändning. Vare sig det heter EMMA, dBdrag, USAC, IASCA, SASCA, EASCA eller vad ni vill.

                3. Det är precis det som är hela charmen med det: man kan tävla mot varandra inom landet, man kan tävla på Europa nivå, och man kan tävla på världsnivå. Ingen begränsning.

                4. Det kommer ändringar till 2010 hur EMMA och dBdragracing sköts. Och var så säker på att dessa format, alla dess underformat och rättsligt skyddade varumärken kommer att hanteras, och allt som används felaktigt kommer hanteras. BIG TIME.
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #38
                  Re: Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

                  Ni får ursäkta att jag lägger mig i som inte tävlar men som har en tanke på att kanske börja.

                  Vad det gäller SQ, så är väl det ändå en tävlingsform rörande ljudet, hur pass snygg/ful bil man har eller i vilket skick den är i är väl ändå oväsentligt?

                  Vill man tävla i SQ anser jag att man bör prioritera ljudet, inte lacken kondition eller plåt/alu/krom fälgar. De som har fina bilar (läs utställningsbilar typ. Trailer Queens) får väl stå ut med att samsas med vanligt folk på en sådan tävling.

                  Om man nu vill kan man ha någon annan klass där utseende också bedöms och då naturligtvis spelar det roll.

                  Ingen vill ju åka omkring med en rosthög, men Nisse 18år kanske vill tävla med sin förstabil med biltemapryttlar för att han vill försöka komma in på banan, ska ha vara utesluten då för at han har fel märke på produkterna och en lack som inte håller utställningsskick?

                  /Magnus

                  Comment


                  • #39
                    Re: Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

                    Originally posted by zovix View Post
                    Ni får ursäkta att jag lägger mig i som inte tävlar men som har en tanke på att kanske börja.

                    Vad det gäller SQ, så är väl det ändå en tävlingsform rörande ljudet, hur pass snygg/ful bil man har eller i vilket skick den är i är väl ändå oväsentligt?

                    Vill man tävla i SQ anser jag att man bör prioritera ljudet, inte lacken kondition eller plåt/alu/krom fälgar. De som har fina bilar (läs utställningsbilar typ. Trailer Queens) får väl stå ut med att samsas med vanligt folk på en sådan tävling.

                    Om man nu vill kan man ha någon annan klass där utseende också bedöms och då naturligtvis spelar det roll.

                    Ingen vill ju åka omkring med en rosthög, men Nisse 18år kanske vill tävla med sin förstabil med biltemapryttlar för att han vill försöka komma in på banan, ska ha vara utesluten då för at han har fel märke på produkterna och en lack som inte håller utställningsskick?

                    /Magnus
                    Man behöver inte ha lack som håller utställningsskick. Man kan till och med ha rost! Däremot skall bilen vara ren och städad.

                    Ang. märken så säger jag detta en sista gång:

                    Märkena som väljer att sponsra verksamheten är det som gör att det finns en verksamhet överhuvudtaget! Anmälningsavgiften skulle förmodligen behöva vara 1000-1500spänn per bil och tävling annars. Just därför måste de som sponsrar få nåt i gengäld. Annars har vi inga tävlingar.

                    Dessutom så vill gärna märkena synas, och detta gör man på en tävling om reportage görs och publiceras. Skulle det enbart stå bilar som såg för jävliga ut, skulle det ej bli reportage = inga märken vill vara med = inga pengar.

                    Den dagen vi hittar annat sätt att finansiera verksamheten tex om nån vill bidra med några hundra tusen per år, ja då kan vi köra xdet öppet, fritt, och med prispengar! Men dit är det en bit.
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #40
                      Re: Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

                      Originally posted by jonash View Post
                      På SM finalen på Älvsjö så hörde jag två stycken fotografer från Bilsport samt Aftonbladet som skitit i att fotografera på ljudområdet, då de kommit dit på Söndagen och då var det "bara en massa rost där och det kunde man ju fan inte fotografera".

                      Så är det bara.
                      Det tyder ju dock på att de som tänkt att göra repportagen inte var intresserade av bilstereo...fanns säkert flertalet installationer att fotografera.

                      Men efter som de varit med ett tag på diverse större utställningar med enbart snygga stylade bilar så är det inte lätt att imponera på dem...
                      Vanliga, normala bilar är ju bara skit i deras ögon.
                      Så det behövs bilstereointresserade repportar/fotografer för att media ska gagna denna aktivitet.
                      // Tommy
                      MTR electronics
                      Generalagent för Mohawk

                      Comment


                      • #41
                        Re: Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

                        Originally posted by jonash View Post
                        Man behöver inte ha lack som håller utställningsskick. Man kan till och med ha rost! Däremot skall bilen vara ren och städad.

                        Ang. märken så säger jag detta en sista gång:

                        Märkena som väljer att sponsra verksamheten är det som gör att det finns en verksamhet överhuvudtaget! Anmälningsavgiften skulle förmodligen behöva vara 1000-1500spänn per bil och tävling annars. Just därför måste de som sponsrar få nåt i gengäld. Annars har vi inga tävlingar.

                        Dessutom så vill gärna märkena synas, och detta gör man på en tävling om reportage görs och publiceras. Skulle det enbart stå bilar som såg för jävliga ut, skulle det ej bli reportage = inga märken vill vara med = inga pengar.

                        Den dagen vi hittar annat sätt att finansiera verksamheten tex om nån vill bidra med några hundra tusen per år, ja då kan vi köra xdet öppet, fritt, och med prispengar! Men dit är det en bit.

                        Men dom olika märkena kan ju synas genom att sponsra olika bilar. Och vilka bilar dom sponsrar väljer dom ju själva. Varför ska jag som inte är sponsrad av något märke visa upp de märke jag spelar med?

                        Comment


                        • #42
                          Re: Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

                          Originally posted by ShaddeN View Post
                          Men dom olika märkena kan ju synas genom att sponsra olika bilar. Och vilka bilar dom sponsrar väljer dom ju själva. Varför ska jag som inte är sponsrad av något märke visa upp de märke jag spelar med?
                          Jonas skrev "sponsra verksamheten", inte "sponsra bilar". Stor skillnad.
                          Vis vobiscum sit!

                          Comment


                          • #43
                            Re: Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

                            Tänkte bygga spela halvhögt bygge i en halvrostig golf men där fick man ju på pälsen. Frugan kom nu med förslaget att vi bygger lite i familje bilarna. AMG SL65 samt CLS 63. Om inte alla andra har liknande bilar i samma prisklass så betyder det automatiskt att jag e bäst? Helt ärligt Roger. Du har varit med alldeles för länge för att en kläcka ngt sånt. Va säger ni om en 2mille cab i entry? Suck

                            Comment


                            • #44
                              Re: Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

                              Jag som då håller lite låg profil här på forumet. Här är mina åsikter efter att ha läst igenom 5sidor...

                              Ni MÅSTE börja hålla isär SQ-bilar och spela högt bilarna!!!

                              Ni har jag inte pluggat på hela den nuvarande regelboken men jag ska göra det pga vissa saker. Men då jag var aktiv så stod det klart och tydligt. Bilen ska vara ren och fräsch. Lite beroende på väder och plats tävligen är på. Men var det innomhusmässa så är det rentvättat och blank bil som gäller. Du ska inte bli skitig om fingrarna när du kollar delar till stereon. Dvs batteri, huvudsäkring etc. Och bilen ska vara urstädad och dammsugen innuti. Hur svårt ska det vara? Okej, "Stene-18år" kanske har en gammal golf med rostig framskärm men han kan väl tvätta av den i alla fall?

                              Att sedan många som tävlar med Db struntar i detta kanske är för att det inte står i deras regelbok.

                              Men att blanda SQ och spela högt är inte bra. Dela lokal är väl okej. Inte kul när man ska dema men det funkar väl. Men att blanda. Det tycker inte jag. Sedan är det väl inte så svårt att ha namn och klass lapp i rutan? Det fanns det i alla fall -04 och -05 då jag tävlade senast.

                              Nä, nu ska jag återgå till skuggorna och mitt garage. F1 är fina saker!!!

                              Comment


                              • #45
                                Re: Hur ska vi göra för att få in fler på SQ spåret och förbättra oss i övrigt?

                                Kan jag då slänga in lite av mina åsikter som inte är så aktiv på tävlingsbanan inom tävlande, men är endel och tittar.
                                Jag tycker så här, märkväl JAG tycker så här, alltså min åsikt.
                                En Db bil hör hemma lite att vara en sliten gammal rostig bil, med kablar som ser ut som något spindelnät från 1700 talet. Medans en SQ bil känns mer som en fin bil som är relativt fin i lacken städad etc etc. Det tycker jag då Db känns mer som spela roll hur det ser ut bara det spelar högt, medans en SQ bil "ser ut" att låta bättre om den ser lite snyggare ut. Jag kan inte riktigt förklara hur jag menar men fick fram på ett ungefär vart jag ville komma.

                                Sen ska jag inte uttala mig om något inom SQ då jag har noll koll på det. Men däritmot så tycker jag helt klart att man ska ha en lapp i framrutan så man ser vilken klass dom hör.

                                Sen så vill jag bara lägga till att för mig spelar det ingen roll hur en bil ser ut osv klass!

                                Mvh Kaggen

                                Comment

                                Working...
                                X