Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

    Hej forumet !

    Jag börjar med att tacka för all inspiration och kunskap som finns här, det har sporrat mig till att försöka skapa något själv.

    Det är min bruksbil som ska få ett lyft i ljudet, en 206 RC från 2005.

    Utrustning:
    HU: Pioneer DEH80PRS
    Diskant: Dayton ND28F-6
    Mellanregister: Dayton RS100P-4
    Midbas: ej bestämt
    lågbas: ej bestämt
    Slutsteg1: ej bestämt
    Slutsteg2: ej bestämt
    Batterilösning: bestäms när slutsteg fastställts

    Det blir alltså 4-vägs, men jag delar mellanregister och diskant passivt.

    Anledningen till att jag valt just ND28F-6 samt Dayton RS100P-4 är för deras tonkurva off-axis. Jag ville ha en symmetrisk installation och kommer då lyssna 15 grader off axis på höger sida samt närmare 30-35 grader off axis på vänster. Det är lite av en kompromiss men kommer också medföra att passageraren får en trevligare upplevelse (förhoppningsvis).

    Men detta är högst teoretiskt, bafflarnas vinkel ska testas ikväll och imorgon.

    Jag hoppas på lite rekommendationer av element för midbas, eftersom detta är ett budgetbygge har jag tittat på SPL Dynamics HF 6.1, men hoppas ni också har något förslag.

    Jag söker också hjälp att hitta rätt med det jag skrivit som "ej bestämt" ovan, hoppas på lite input där !

    Uppdaterar mer i helgen.

    Mvh Doof

  • #2
    Re: SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

    Hej roligt att någon mer bygger i en liten bil.
    ser fram emot lite bilder av ditt bygg


    Mvh kokos

    Comment


    • #3
      Re: SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

      jag har en 207a och ja kommer köra dayton rs75-4 och dayton diskanter off-axis i A-stolparna. och komiskt så kommer jag köra spl middarna i mina dörrar. men frågan hur ska du kunna dela allt med stereon? har ju bara 3 rca kanaler ut? ska du använda passiva filter till dayton?

      Comment


      • #4
        Re: SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

        Originally posted by ville91 View Post
        ska du använda passiva filter till dayton?
        Har du prövat läsa ett helt inlägg någon gång Ville??
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • #5
          Re: SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

          Ja en liten bil medför lite utmaningar det också !

          Och det blir ett passivt filter ja, har nu jobbat ihop grunderna för just det.
          Andra ordningens linkwitz riley för diskanten vid 3500 hz, första ordning för mellanregister.

          Jag har simulerat med ett aktivt HP-filter vid 250Hz 18 dB/oktav, men det kanske blir tvärare (24) och längre ner. Vi får se vad volymen i lådan blir !



          Adderar man kurvorna, kopplar diskant i motfas så ser vi:



          Jag vill också ha minsta möjliga CC avstånd mellan diskant och mellanregister då man lyssnar på så kort avstånd. Som ni ser i bilden nedan på min pappkartongbit så kommer mellanregistrets ring överlappa diskantplattan.



          Efter några minuter med sticksågen får vi ett ganska kasst resultat, dom är nästan likadan iaf, så jag sandar och spacklar lite extra sen =)



          Kul att du har nästan samma bil och tankar ville ! Du som innehar ett par av midbasarna, får man fråga hur du upplever dom ?

          Jag har konstigt nog ett par AMT mini-8 också här hemma, vet inte vad jag ska göra med dom.. ju högre i frekvens dom spelar, ju mer beamar dom.
          Hur har du löst delningen och monteringen med dessa ?

          Imorgon kommer det hända mer ! Tack för idag =)

          Mvh Doof

          Comment


          • #6
            Re: SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

            Originally posted by ppk View Post
            Har du prövat läsa ett helt inlägg någon gång Ville??
            Haha missa det. Skyller på trötthet

            Comment


            • #7
              Re: SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

              Originally posted by Doofus View Post
              Ja en liten bil medför lite utmaningar det också !

              Och det blir ett passivt filter ja, har nu jobbat ihop grunderna för just det.
              Andra ordningens linkwitz riley för diskanten vid 3500 hz, första ordning för mellanregister.

              Jag har simulerat med ett aktivt HP-filter vid 250Hz 18 dB/oktav, men det kanske blir tvärare (24) och längre ner. Vi får se vad volymen i lådan blir !



              Adderar man kurvorna, kopplar diskant i motfas så ser vi:



              Jag vill också ha minsta möjliga CC avstånd mellan diskant och mellanregister då man lyssnar på så kort avstånd. Som ni ser i bilden nedan på min pappkartongbit så kommer mellanregistrets ring överlappa diskantplattan.



              Efter några minuter med sticksågen får vi ett ganska kasst resultat, dom är nästan likadan iaf, så jag sandar och spacklar lite extra sen =)



              Kul att du har nästan samma bil och tankar ville ! Du som innehar ett par av midbasarna, får man fråga hur du upplever dom ?

              Jag har konstigt nog ett par AMT mini-8 också här hemma, vet inte vad jag ska göra med dom.. ju högre i frekvens dom spelar, ju mer beamar dom.
              Hur har du löst delningen och monteringen med dessa ?

              Imorgon kommer det hända mer ! Tack för idag =)

              Mvh Doof
              Beamar? Har ej fått det inkopplat än. Efter nästa helg kan ja svara på det ev

              Comment


              • #8
                Re: SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

                Kan vara så att jag missat något, det är än så länge bara upplevt. Men AMT mini-8 låter väldigt fint !

                Ja det vore lysande med lite mer info om midbasarna !

                Comment


                • #9
                  Re: SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

                  Något hände iaf i helgen, jag lyckades få till den monteringen på A-stolparna som jag önskade. Nu blev ju tyvärr formerna lite väl komplexa, jag hade inget tyg jag lyckades få till och spänna runt.

                  Finns det några tips på tyg som är väääldigt stretchigt ? =)



                  Annars blir det att köra på frihand med sån här leraliknande plast.. Då blir det mycket slipande .

                  Mvh Doof

                  Comment


                  • #10
                    Re: SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

                    Fronttyg borde kunna fungera. Jag har aldrig plastat på det själv men det är tunt, stretchigt och skulle nog kunna fungera som en grund med tanke på att det inte är några större ytor som ska plastas.
                    Det brukar för övrigt finnas på biltema.
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

                      Originally posted by ppk View Post
                      Fronttyg borde kunna fungera. Jag har aldrig plastat på det själv men det är tunt, stretchigt och skulle nog kunna fungera som en grund med tanke på att det inte är några större ytor som ska plastas.
                      Det brukar för övrigt finnas på biltema.
                      Tack o bock !

                      Dessutom är jag fortfarande väldigt osäker på midbasar, har du något tips jag ska lyssna på ? =)

                      Comment


                      • #12
                        Re: SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

                        Originally posted by Doofus View Post
                        Tack o bock !

                        Dessutom är jag fortfarande väldigt osäker på midbasar, har du något tips jag ska lyssna på ? =)
                        Det är väl som allt annat att olika element passar olika bra beroende på montage. Jag har betat av en rad midbasar, och känner mig mest nöjd på just midbasdelen med nuvarande element i bruksbilen, ESX vision 6.5". Tidigare har jag kört några olika CDT, men elementen i fråga har upplevts aningen tungdrivna och mer bastunga. Amega fungerade bra också på just midbasen.
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

                        Comment


                        • #13
                          Re: SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

                          Jag förstår dilemmat, det verkar inte vara så lätt att låna hem högtalare och provlyssna. Hur löser man detta ?

                          Det är ju trots allt i min bil jag måste höra dem...

                          Mvh Doof

                          Comment


                          • #14
                            Re: SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

                            Originally posted by Doofus View Post
                            Jag förstår dilemmat, det verkar inte vara så lätt att låna hem högtalare och provlyssna. Hur löser man detta ?
                            Kontakta en butik med stor erfarenhet så kan de guida dig till ett bra val av produkter
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #15
                              Re: SQ nybörjarbudgetbygge 206RC

                              Då ska jag försöka provlyssna några fler kandidater.

                              Comment

                              Working...
                              X