Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hundkoja, 100 meter stål ska in.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

    Grymt jobbat
    TACK TILL DBAKUTEN & CARSOUND.SE
    SM 1a i SuperStreet NW 2012.
    SM 1a i BassRace 149,9dB 2013.
    SM 1a i Extreme 2013.
    SM 2a i BassRace 149,9dB 2014.
    SM 1a i Extreme 2014.
    SM 1a i BassRace 149,9 2015.
    SM 1a i Extreme 2015.
    EM 2a i BassRace 149,9 2015.
    EM 3a i Extreme 3+ 2015.

    Comment


    • #32
      Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


      Ursäkta att bilden ser ut som om den är tagen av någon som har parkinson. Jag har i alla fall kapat de första bitarna till det som är tänkt att bli det nya innetaket i bilen. Var tvungen att köra en kollega så det blev bara en timme i garaget idag, men tar nog och åker förbir en sväng i morgon.


      Köpte denna igår för att slippa kapa med vinkelslip, verkar funka rätt okej bortsett från att skruvstycket inte är designat för vinkeljärn.

      Comment


      • #33
        Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


        Kapade till en bit till, upptäckte dock att den blev 6cm för lång då biltaket smalnar av i bakkant.
        Kapade bort lite plåt uppe vid taket för att stålet skall kunna ligga längs med kantlisten uppe vid taket, men det var inget som jag tyckte va värt att ta kort på.



        Svårt att se på kortet men det är ett par sönderrostade plåtar som fanns i golvet, spelar inte så stor roll då skiten ändå skall kapas ur.


        Fortsatte det underbara arbetet med att plocka ur fogskum.


        Detta är en del av det som åkte ur.


        Här kan man se hur de inte har gjort en ram som passar till rutorna utan de har bara fyllt mellanrummet med fog...


        Även den sista rutan åkte ur idag.


        Har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska göra med rutorna, en sak är i alla fall säker och det är att de rutor som skall utsättas för ljudtryck behöver ett betydligt stabilare ramverk än detta.
        Last edited by Extra Kim; January 12, 2014, 10:32.

        Comment


        • #34
          Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


          Började med att tillfälligt skruva upp två vinkeljärn för att få en uppfattning om hur mycket utrymme det blev ovanför. Tanken är att svetsa stålplåten i vinkeljärnen och låta de vinkeljärnen som är svetsade på plåten sticka upp ovanför. P.g.a detta så var jag tvungen att kolla hur mycket plats det blev över.


          Andra sidan. Fick slipa lite för att få bort utstickande plåt.

          Efter det så tog jag bort lite med fog/lim och den träbiten som knäckte lacken.



          Fick hem svetsen idag, tacksamt när man har polare som kan låna ut. Tack Bjarne!



          Punktsvetsade ihop ramen till det blivande innertaket för att se så det fick plats inne i bilen, funkar nog rätt bra när det väl är helsvetsat.



          Bakåt.

          Blev inte mer gjort, frågade en polare vad klockan var och fick svaret "tio i åtta", tänkte shit vad tiden har gått fort idag.. Plockar ihop för att åka hem, sätter mig i bilen och kör hemåt, då konstaterar jag att klockan måste ha varit tio i 18....

          Comment


          • #35
            Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

            Vi kör på med lite bilder på den grymma baslådan som jag fick med när köpte Solo X:en...
            Fy fan vilken dynga!


            Varför skall man kapa upp hålet så att det blir rundat i hörnen och kan använda bultarna som sitter i hörnen?


            Om portarna är för långa så kan man alltid kapa bort en del av dem....



            Den andra porten såg inte bättre ut.


            Om man kan spara en halvmeter kabel på att göra en dålig skarv så gör man tydligen det.



            Varför såga upp runda hål till portarna när man kan forma rören efter hålet istället...?


            Givetvis likadant på andra sidan.


            Tre skruvar i nederkant räcker tydligen för att fästa en baffel, att man spräcker baffeln är inte så mycket att bry sig om. Lim är inte så noga, det är väl inget problem att baffeln kan flexa en halvcentimeter?


            Om man inte tätar baffeln så får man ju mer portarea...


            Inte konstigt att baffeln var så lös när den inte har något stöd alls i nederkant...


            Mer sprucken MDF.

            Fint när man köper bas och slutsteg för mer än 40 000:- och så väljer man att snåla på bygget. Hur fan tänker man då?

            Så nu kan vi ha en gissningslek gällande materialtjockleken på lådan. Toppen är tunnare än resten, så vad tror ni?

            Comment


            • #36
              Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

              Juste låda
              12 mm?
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • #37
                Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.



                Stadig baffel

                Toppen var massiva 12mm...

                Comment


                • #38
                  Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                  Haha förlåt men killen som gjorde lådan skulle haft stryk:-)
                  Imponerande ork du har med allt jobb bara för att komma fram till ruta ett och kunna börja på riktigt

                  Comment


                  • #39
                    Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                    Var lite mer jobb att riva än jag hade hoppats på och det som jag hoppades på skulle vara bra (rutramarna) duger inte.

                    Men jag får väl se det som att jag kommer kunna ta åt mig äran för hela bygget.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                      Idag blir det inga bilder, helsvetsade bara ramen till innertaket och skruvade den på plats. Men eftersom att vi glömde svetshjälmen när vi tog dit svetsen så fick jag blunda när jag svetsade. Vi kan väl konstatera att det är anledningen till att det inte blir några bilder, samt att vinkelslipen fick gå varm

                      Comment


                      • #41
                        Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                        Tragiskt att folk bygger så dålig låda. Tänk hur många som har lyssnat på den och tänkt fyfan vilken skitbas men inte har tänkt att det är lådan som gör att basen låter inte tvärt om.

                        Lycka till med svetsandet.

                        Med vänlig hälsning, Björn

                        www.dbakuten.se

                        Comment


                        • #42
                          Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                          Inte nog med det, konen var felmonterad och har skrapat i på insidan. Nötterna har lagt brickor på ena sidan för att kompensera det, sen påstod idioten att det var jag som hade gjort det... Anslutade mitt sista mail med "Så du kan själv gissa vart jag tycker att du kan dra.."

                          Comment


                          • #43
                            Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


                            Svetsad lite stag mellan ramen och taket, detta är mest för att jag planerar att kapa ur golvet och vill att karossen inte slår sig. Har även svetsat fast hörnen på ramen mot karossen.


                            Svetsarna blev långt ifrån bra framme vid a-stolparna, men det skall dit mer stål som binder ihop ramen med resten av bygget så det får duga så länge.


                            Andra sidan. Som sagt, att svetsa tunnplåt är inte min grej.


                            Fortsatte med att knacka lite i golvet och det fanns lite godis under dämpmattorna.


                            Bättre kort som visar lättningen.


                            Tittut! :P


                            Andra sidan var inte mycket bättre.


                            Behövde få en uppfattning om hur mycket man kan sänka golvet så det blev två titthål.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                              Fuskbyggd bil och fuskbyggd solo-x låda. Du har flyt med dina inköp?
                              Fd tävlande med min Citroën C5.

                              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                              sigpic

                              Samarbetspartners:
                              Ljudbyggaren

                              Comment


                              • #45
                                Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                                Fy fan alltså. vilken arkeologisk utgrävning!

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X