Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

    Resonemanget med att upphängningen drar tillbaka och inte steget, spricker utom vid en viss frekvens.
    Upphängningen drar bara med en viss kraft som ökar med slaglängden. Den tid det tar för konen att falla tillbaka till "noll" kan då omsättas till en frekvens om man vet sträckan som omfattas.

    Alltså finns det bara en frekvens där högtalaren är i fas med steget. Alla andra frekvenser som är över eller under denna styrs konens rörelse helt och hållet av steget. Är det under frekvensen så får steget bromsa och över så drar steget.

    Poängterar att detta är min uppfattning, inte säkert att det är rätt.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #47
      Re: Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

      Originally posted by Naughty Tee View Post
      Tommy jag klottrar en skiss så du förstår hur jag menar.... Kanske...

      Kluddet illustrerar konans rörelseförlopp.
      Till vänster ser du tidpunkt där steget jobbar aktivt för att producera den positiva signalen som driver konan framåt När denna signal kommit till ändläge och börjar vända fortsätter konans rörelse framåt så länge de rörliga energin är större en den bromsande energin. Ju tyngre rölig massa desto längre bromstäcka.

      Under denna löptid som jag kallar bromtsträcka hinner steget skifta polaritet och börjar på den negativa signal fasen vilket är så pass snabb att konas/talspoles bromsfas fortfarande pågår, detta innebär att uppbromsning påskyndas med hjälp av energin i talspole och den negativa konrörelsen tar vid.

      Ju längre ner pilarna till höger kommer dvs senare tidpunkt som stegets negativa signalfas överstiger ren rörliga massans energi ju segare och slappare kommer basen att upplevas så man efterstävar att denna fas blir så kort som möjligt.

      Men så länge du har en hel cykel på frekvensen så kommer tidpunkten där spole passerar upphängningens mittenläget vara med hjälp av talspolens drivkraft primärt inte spindelns dragkraft.


      Ber tusen gånger om ursäkt för den kassa bilden Erik R har säkert nåt som förklarar bättre
      När en högtalare fungerar korrekt så ska den följa utsignalen från slutsteget!
      Det gör den inte i din beskrivning...infogar en bild.

      // Tommy
      MTR electronics
      Generalagent för Mohawk

      Comment


      • #48
        Re: Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

        Originally posted by Mats H View Post
        Resonemanget med att upphängningen drar tillbaka och inte steget, spricker utom vid en viss frekvens.
        Upphängningen drar bara med en viss kraft som ökar med slaglängden. Den tid det tar för konen att falla tillbaka till "noll" kan då omsättas till en frekvens om man vet sträckan som omfattas.

        Alltså finns det bara en frekvens där högtalaren är i fas med steget. Alla andra frekvenser som är över eller under denna styrs konens rörelse helt och hållet av steget. Är det under frekvensen så får steget bromsa och över så drar steget.

        Poängterar att detta är min uppfattning, inte säkert att det är rätt.
        Ja det är till viss del korrekt om du lägger till att den kraften som steget bromsar kommer från upphängningen som bromsat upp den rörliga massan och skickar tillbaka massan...för att återgången inte ska gå för fort så bromsar steget genom att det fortfarande ger ut positiv elektromagnetisk kraft tills signalen går genom noll..på detta sätt så kan högtalaren någolunda följa en sinusformad rörelse..

        När konan sen inte längre hinner "falla" tillbaka i takt med sinusvågen från slutsteget då har vi uppnått högtalarens naturliga rolloff
        Alltså högtalaren klarar inte att spela högre frekvens...för att den har för mjuk upphängning i förhållande till den rörliga massan.
        // Tommy
        MTR electronics
        Generalagent för Mohawk

        Comment


        • #49
          Re: Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

          Jag ska INTE ge mig in i denna diskussion. Den kunskapen har jag inte riktigt.

          Intressant ämne dock.

          Hittade denna video som jag postar länken till.

          Lite för oss vanliga dödliga som vill lära oss lite mer.

          http://videos.howstuffworks.com/scie...work-video.htm

          Dessutom en länk till ett specialarbete med mycket bra info:
          http://home.swipnet.se/~w-37178/sven...rb/loud_in.htm
          Last edited by PhoenixG; August 12, 2009, 21:27. Reason: Ytterliggare en länk
          sigpic

          What does not kill you, simply makes you.........stranger.

          Comment


          • #50
            Re: Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

            Håller med Mats H! Det kan inte vara spidern som drar tillbaka konen, det kan den som sagt bara göra vid en viss frekvens!

            Slutsteget gör som i videon (ändrar vilket håll spolen rör sig), med viss eftersläpning pgu den energi som finns i konen (rörliga massan)!

            Törs lova att om man trycker ut en kon och låter den falla tillbaka själv, och samtidigt kollar hur lång tid det tar och sedan mäter sträckan borde man kunna få fram vilken frekvens det skulle motsvara!

            Tror att slutsteget kommer att dra konan snabbare än vad den kommer att falla själv!
            Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

            Comment


            • #51
              Re: Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

              Originally posted by AndrAAx View Post
              Håller med Mats H! Det kan inte vara spidern som drar tillbaka konen, det kan den som sagt bara göra vid en viss frekvens!

              Slutsteget gör som i videon (ändrar vilket håll spolen rör sig), med viss eftersläpning pgu den energi som finns i konen (rörliga massan)!

              Törs lova att om man trycker ut en kon och låter den falla tillbaka själv, och samtidigt kollar hur lång tid det tar och sedan mäter sträckan borde man kunna få fram vilken frekvens det skulle motsvara!

              Tror att slutsteget kommer att dra konan snabbare än vad den kommer att falla själv!
              Nej det stämmer inte!
              Den videon är alldeles för basic för att ens komma i närheten av det vi nu diskuterar!
              Den tiden o den frekvensen du får fram vid en sån mätning motsvarar den frekvensen som högtalaren klarar av att reproducera!
              Visst slutsteget kanske kan dra den snabbare men förstår du inte att slutstegets polaritetsväxling kommer för sent??
              Ljudvågen ska vara sinusformad, den blir inte sinusformad om vi väntar på motsatt polaritet!

              Så här fungerar det!

              // Tommy
              MTR electronics
              Generalagent för Mohawk

              Comment


              • #52
                Re: Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

                Slutstegets växling kommer att komma för sent det tror jag med! MEN steget kommer att dra konen ändå! Konen har inte hunnit falla ner till noll läge före steget kommer dit! Och då kommer steget ändå att dra konen!

                Därav mätningen hur fort en kon går tillbaka till nolläge! Gör detta på en sluten låda! Det tar tid!!! Hur många ms tror du steget tar på sig för att växla polaritet? Vid 50Hz tar en + och en - ca 0.02s så med andra ord det tar 0.01s för att knuffa konen ut och sedan dra den tillbaka! Finns inte en chans att konen "faller" själv från sitt yttre x-max ner till nolläge på 0.005s!
                Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                Comment


                • #53
                  Re: Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

                  Originally posted by AndrAAx View Post
                  Slutstegets växling kommer att komma för sent det tror jag med! MEN steget kommer att dra konen ändå! Konen har inte hunnit falla ner till noll läge före steget kommer dit! Och då kommer steget ändå att dra konen!

                  Därav mätningen hur fort en kon går tillbaka till nolläge! Gör detta på en sluten låda! Det tar tid!!! Hur många ms tror du steget tar på sig för att växla polaritet? Vid 50Hz tar en + och en - ca 0.02s så med andra ord det tar 0.01s för att knuffa konen ut och sedan dra den tillbaka! Finns inte en chans att konen "faller" själv från sitt yttre x-max ner till nolläge på 0.005s!

                  Vi kan inte vänta så länge, för då blir det ingen vidare sinusvåg av det hela!
                  Är högtalaren så slapp så att den inte hinner med så klarar den inte att spela den inmatade effekten...

                  En sluten låda är snabb på returen, om konan återgår långsamt i en sluten låda så beror det på att lådan läcker...

                  Alltså att luft pyser ut när konan hålls inne en stund...anledningen till att den återgår långsamt är då att den suger tillbaka den luft som pyst ut.

                  Normalt så funkar ju den slutna lådans luftkudde som högtalarens dämpning, det är av den anledningen som en del mjuka högtalare fungerar bäst i slutna lådor...vi får hjälp med dämpningen...
                  // Tommy
                  MTR electronics
                  Generalagent för Mohawk

                  Comment


                  • #54
                    Re: Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

                    Ok, då ökar vi svårighetsgraden:

                    Vi skickar två eller flera frekvenser i basen (kan ibland kallas för musik ) samtidigt.

                    Om vi antar att det är en 20Hz ton och en 100Hz ton så kommer den ena att vilja passera "0" fem ggr oftare än den andra. Det innebär att en av frekvenserna kommer att vibrera konen i motsatt rörelse till hur upphängningen rör sig.

                    Det jag vill ha sagt är att konens vibrationer inte alltid är i synk med hur konen passerar "0". Konen kommer då att följa sinusvågen från en av frekvenserna oberoende av dess läge i förhållande till upphängningens nolläge. Det är alltså sällan som upphängningen drar konen tillbaka och förstärkaren "följer med" utan det är oftast att förstärkaren bestämmer hela sinusvågen?
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment


                    • #55
                      Re: Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

                      Originally posted by Mats H View Post
                      Ok, då ökar vi svårighetsgraden:

                      Vi skickar två eller flera frekvenser i basen (kan ibland kallas för musik ) samtidigt.

                      Om vi antar att det är en 20Hz ton och en 100Hz ton så kommer den ena att vilja passera "0" fem ggr oftare än den andra. Det innebär att en av frekvenserna kommer att vibrera konen i motsatt rörelse till hur upphängningen rör sig.

                      Det jag vill ha sagt är att konens vibrationer inte alltid är i synk med hur konen passerar "0". Konen kommer då att följa sinusvågen från en av frekvenserna oberoende av dess läge i förhållande till upphängningens nolläge. Det är alltså sällan som upphängningen drar konen tillbaka och förstärkaren "följer med" utan det är oftast att förstärkaren bestämmer hela sinusvågen?
                      Ja det är bra att du ökar på lite, det är kul...
                      Det enda jag tidigare velat få fram är att slutsteget inte drar i
                      högtalaren...entonig signal var bara lite basic för att förklara det enkelt hur illa sinusvågen skulle sett ut om steget drog den tillbaka..

                      Men med musik så blir 20Hz tonen i ditt exempel bärvågen för den totala signalen, 100Hz tonen blir en modulering på den stora vågen!
                      Allt hederligt ljud är ju amplitudmodulerat.

                      Alla spänningsvariationer som uppstår av tonerna kommer att moduleras på den lägsta bärfrekvensen...negativ fas på den höga tonen kommer bara att sänka spänningen på den stora positiva vågen så att högtalaren släpps tillbaka i proportion till signalen...

                      Alltså hur signalen än är modulerad så kommer den att vara positiv när den är över noll, kan alltså inte dra i högtalaren bara trycka ut och bromsa..
                      Upphängningens dämpning kommer alltid att behövas för konans återgång oavsett om det är när bärvågen korsar genom högtalarens centrum eller att skapa modulering vid multippla toner.
                      // Tommy
                      MTR electronics
                      Generalagent för Mohawk

                      Comment


                      • #56
                        Re: Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

                        Hrm....jag får nog dra till med en korrigering vad gäller stegets påverkan på konen, efter att ha konsulterat en som jag tror kan sin sak.

                        Tommy har nog rätt i att det enbart är elementet som vill stäva efter att få konen tillbaks till centrum, och stegets uppgift är att ta den därifrån, samt att (faktiskt) se till att styra återgången kontrollerat.

                        Så, steget påverkar absolut konrörelsen, och återgången till centrum. Däremot inte på det sätt som jag nog först ville påstå.

                        Egentligen borde jag dubbelkolla med nån mer förstärkarkonstruktör. Men som Tommy säger, så länge signalen från signalkällan (dvs CDn, tongeneratorn etc) är på den "positiva" sidan utav x-axeln, så lägger ju faktiskt steget ut en spänning och en ström, som gör att konan skall ligga kvar ute....om än att den minskar i takt med att vi skall tillbaks mot centrum.

                        Så, det är fel att säga att steget inte påverkar konans återgång till cenctrum, och därmed även fel att säga att det inte beror på stegen - till viss del - hur konan beter sig.

                        Men det verkar också fel att säga att steget drar i konan. Den snarare dämpar och kontrollerar konrörelsens återgång mot centrum.
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #57
                          Re: Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

                          Originally posted by jonash View Post
                          Hrm....jag får nog dra till med en korrigering vad gäller stegets påverkan på konen, efter att ha konsulterat en som jag tror kan sin sak.

                          Tommy har nog rätt i att det enbart är elementet som vill stäva efter att få konen tillbaks till centrum, och stegets uppgift är att ta den därifrån, samt att (faktiskt) se till att styra återgången kontrollerat.

                          Så, steget påverkar absolut konrörelsen, och återgången till centrum. Däremot inte på det sätt som jag nog först ville påstå.

                          Egentligen borde jag dubbelkolla med nån mer förstärkarkonstruktör. Men som Tommy säger, så länge signalen från signalkällan (dvs CDn, tongeneratorn etc) är på den "positiva" sidan utav x-axeln, så lägger ju faktiskt steget ut en spänning och en ström, som gör att konan skall ligga kvar ute....om än att den minskar i takt med att vi skall tillbaks mot centrum.

                          Så, det är fel att säga att steget inte påverkar konans återgång till cenctrum, och därmed även fel att säga att det inte beror på stegen - till viss del - hur konan beter sig.

                          Men det verkar också fel att säga att steget drar i konan. Den snarare dämpar och kontrollerar konrörelsens återgång mot centrum.
                          Skönt äntligen lite stödjande fakta
                          Ja slutsteget kontroller som sagt hela rörelsen, men mitt mål med alla inlägg har varit att påvisa att det är konans upphängning/dämpning som får konan att återgå...då stegets uppgift är att bromsa återgången.

                          En viktig faktor som avgör om steget kontrollerar högtalaren är förmågan att hålla fasen mellan ström och spänning så jämn som möjligt..
                          Alla steg kan ge ut spänning, men de dåliga klarar inte av att hålla strömmen uppe i förhållande till spänningen (proportionellt till lasten)

                          Denna förmåga testas delvis i "power cuben", de slutsteg som faller i effekt ut mot -+60graders fasvinkel (induktiv o kapasitiv last) är dåliga på detta och kommer spela mindre kontrollerat.
                          // Tommy
                          MTR electronics
                          Generalagent för Mohawk

                          Comment


                          • #58
                            Re: Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

                            Originally posted by Tommy View Post
                            Skönt äntligen lite stödjande fakta
                            Ja slutsteget kontroller som sagt hela rörelsen, men mitt mål med alla inlägg har varit att påvisa att det är konans upphängning/dämpning som får konan att återgå...då stegets uppgift är att bromsa återgången.

                            En viktig faktor som avgör om steget kontrollerar högtalaren är förmågan att hålla fasen mellan ström och spänning så jämn som möjligt..
                            Alla steg kan ge ut spänning, men de dåliga klarar inte av att hålla strömmen uppe i förhållande till spänningen (proportionellt till lasten)

                            Denna förmåga testas delvis i "power cuben", de slutsteg som faller i effekt ut mot -+60graders fasvinkel (induktiv o kapasitiv last) är dåliga på detta och kommer spela mindre kontrollerat.
                            // Tommy
                            Uj, uj, uj!
                            Det här var på en nivå långt över min förståelseförmåga!

                            Ska jag vara ärlig så när jag postade videon så var jag nog emot din teori Tommy.

                            Jag kunde inte för mitt liv förstå hur i hela friden upphängningen skulle kunna hinna med att påverka på det sätt som du beskrev. Jag trodde nog att uppgiften endast var att centrera. Jag har fortfarande lite svårt att greppa detta men ju mer man läser ju mer vettigt verkar ditt resonemang vara.

                            Tack alla för lektionen! Jag lärde mig en hel del på detta!
                            sigpic

                            What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

                              Exakt denna nivå på diskussioner man vill ha! Mycket läsvärt.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Orion D5000 vs Sinus 3000 i 4ohm. Varför?

                                ren grekiska i mina öron .. men trevligt med lite fina bilder ni ritat pojkar, så även jag har nått att kolla på ..
                                Andreas Blåberg
                                Svensk Mästare BassRace 119,9 DB 2009
                                Svensk Mästare BassRace 129,9 DB 2011


                                Touched By Geiros

                                Comment

                                Working...
                                X