Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips för att burpa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tips för att burpa

    Originally posted by Holst View Post
    Om du kollar på Tex Kims express. Han använder kanske 10% av effekten som finns att tillgå, Det e ju inte bara effekt och bas som krävs för att spela högt. Hur e sakerna runt omkring på din bil? Jag har fått liknande sänkningar då har det varit rutorna som gett upp, dörrsidor som har släppt, takluckor som kastat in handduken å nu sist steget....

    Jag ställer in mina steg på väldigt nära max och höjjer å sedan backar gainen lite å testar osv osv. Men lyssna inte för mkt på mig för det slutar oftast med brända spolar för min del....
    Haha, tack för att du sa det!

    Vill inte bränna basen, använder ju den dagligen för att lyssna på musik
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • #17
      Re: Tips för att burpa

      Kan helt enkelt vara så att spänningen på din cd inte ökar efter 29.
      Jag ökar inte efter volym 23 i min bil.

      Comment


      • #18
        Re: Tips för att burpa

        Gain = Känslighet. Är ingen volymratt.

        Om du inte spelar högre efter en viss volym så har du nått stegets max output. Om du då matar på mer signal från HU kommer du bara få mer klippt signal från steget. Stor risk att elda i det läget.

        Vill man veta var lågnivån slutar leverera ren signal så kan man ju alltid mäta upp denna med ocilloscop och sinustoner. Då vet man var det klipper från huvudenhet. Normalt sett så brukar det vara lagom att nöja sig med 75-80% av signalen från HU och sedan öka känsligheteten på Gain i steg tills ökning ej sker.

        Mvh Mattias Hedin
        DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

        Comment


        • #19
          Re: Tips för att burpa

          Fast dagen innan då jag maxade dbm2 mätaren så ökade volymen ändå till sista knäppet på HU, syndes på mätaren och det hördes.

          Kanske hade för lite ström dagen efter?

          Ungefär hur länge ska man behöva stå på tomgången innan batterierna är fulladdade?

          Har en 80 Ah generator och laddrelä på 13.8 V (fast brukar ha 14.5 V på batterierna)
          och 4 st 180 Ah 1000A batterier.
          Hopp, ska man göra nu då?

          Comment


          • #20
            Re: Tips för att burpa

            Det är i princip omöjligt att svara på hur länge motorn måste vara igång för att ladda upp batterierna. Beror tex på laddspänning, batteriernas laddningsmottaglighet, hur mycket ström generatorn orkar ge vid tomgång osv.

            En väldigt grov och förenklad uträkning:

            Med motorn på tomgång och avslagna lysen går det kanske 10 A till tändning+insprutning, generatorn orkar ge gissningsvis 60% av sin maximala laddström på tomgång med relativt hyfsad spänning.

            60 A - 10 A = 50 A över till batterierna, dvs 12,5 A per batteri.

            Batterierna har blivit 20% urladdade, vilket betyder att 36 Ah har plockats ur varje batteri. 36 Ah / 12,5 A = ca 3 timmar. Det tar alltså nästan 3 timmar att trycka in 36 Ah på varje batteri.

            Nu förutsätter detta att batterierna har 100% laddningsmottaglighet, vilket de inte har. Dessutom måste laddspänningen hela tiden hålla sig på en bit över 14 V.

            Som du ser, mycket gissningar och antaganden. Inte alls säkert att du har plockat ur 20% ur batterierna, det kanske bara är 10% eller så. Vad vet jag.

            Comment


            • #21
              Re: Tips för att burpa

              Originally posted by Softis View Post
              Hur menar du då?
              Som i mitt fall går volymen till 39, ska jag tex börja på kanske volym 25, trycka på play och sen börja öka?
              Har inga problem med att steget går i protect alls.
              Kan jag tjäna något på att ha på paus, höja till maxvolym och sen play?


              Sen det där med olika resultat dag till dag.
              Nu var det så att det diffade 2.x db vilket inte är lite.
              Dock på en dbm2, men iaf.

              Sen kanske jag skulle nämna att jag inte har en supervärsting bil utan en helt vanlig bil som jag försöker spela högt i.
              man brukar höja på volymen mest för att antingen volten eller inpedancen går så lågt så stegen klipper

              Comment


              • #22
                Re: Tips för att burpa

                Originally posted by Optima View Post
                Det är i princip omöjligt att svara på hur länge motorn måste vara igång för att ladda upp batterierna. Beror tex på laddspänning, batteriernas laddningsmottaglighet, hur mycket ström generatorn orkar ge vid tomgång osv.

                En väldigt grov och förenklad uträkning:

                Med motorn på tomgång och avslagna lysen går det kanske 10 A till tändning+insprutning, generatorn orkar ge gissningsvis 60% av sin maximala laddström på tomgång med relativt hyfsad spänning.

                60 A - 10 A = 50 A över till batterierna, dvs 12,5 A per batteri.

                Batterierna har blivit 20% urladdade, vilket betyder att 36 Ah har plockats ur varje batteri. 36 Ah / 12,5 A = ca 3 timmar. Det tar alltså nästan 3 timmar att trycka in 36 Ah på varje batteri.

                Nu förutsätter detta att batterierna har 100% laddningsmottaglighet, vilket de inte har. Dessutom måste laddspänningen hela tiden hålla sig på en bit över 14 V.

                Som du ser, mycket gissningar och antaganden. Inte alls säkert att du har plockat ur 20% ur batterierna, det kanske bara är 10% eller så. Vad vet jag.
                3 timmar? Hade gissat på en kvart kanske :P
                Men det svaret tackar jag för. Då har jag lite mer hum om vad det rör sig om
                Hopp, ska man göra nu då?

                Comment


                • #23
                  Re: Tips för att burpa

                  Om man läser Stoffes tips från http://www.bilstereoipraktiken.se/ så är det inte alltid bättre att ha en massa batterier, då generatorn faktiskt ser varje batteri som en belastning och kanske inte orkar hålla uppe spänningen över alla batterier till 14,4 volt som kanske generatorn ger som max.
                  Kanske funkar om man har en så kraftig generator så att denna orkar "trycka upp" alla batterier i 14,4 volt.
                  Har du mätt vad du får för max spänning över alla dina batterier när du har bilen igång och inte spelar?
                  Och andra sidan så ska väl steget orka prestera även om spänningen dippar ner till 12 volt antar jag. Däremot så kommer ju slusteget att kräva mer ström ur batterierna vid en lägre spänning.
                  Fast jag kan ju ha fel.....

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tips för att burpa

                    Ligger runt 14.5-14.7 v när jag inte spelar om jag inte minns fel
                    Hopp, ska man göra nu då?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tips för att burpa

                      Att tänka på när man har flera batterier!
                      Det sämsta batteriet styr allt! Har du ett batteri som har 0,5v lägre än alla andra så kommer dom andra batterierna försöka hålla upp spänningen/ladda det dåliga, och på så sätt tappar du en hel del!
                      Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                      www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                      www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tips för att burpa

                        att burpa med volymen handlar ochså om mottryck i porten om jag ger full mutter direkt är det som att spela basarna open air och jag tappar massor av värdefull ström börjar jag istället lite försiktig för attsen höja till max ökar jag ca 3 db men det är ju med min konstruktion ch i min bil så det kan vara mycket olika

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tips för att burpa

                          Originally posted by bandit1200 View Post
                          Om man läser Stoffes tips från http://www.bilstereoipraktiken.se/ så är det inte alltid bättre att ha en massa batterier, då generatorn faktiskt ser varje batteri som en belastning och kanske inte orkar hålla uppe spänningen över alla batterier till 14,4 volt som kanske generatorn ger som max.
                          Kanske funkar om man har en så kraftig generator så att denna orkar "trycka upp" alla batterier i 14,4 volt.
                          Har du mätt vad du får för max spänning över alla dina batterier när du har bilen igång och inte spelar?
                          Och andra sidan så ska väl steget orka prestera även om spänningen dippar ner till 12 volt antar jag. Däremot så kommer ju slusteget att kräva mer ström ur batterierna vid en lägre spänning.
                          Fast jag kan ju ha fel.....
                          Du glömmer att Stoffe skrev den för längesedan och saker har förändrats.
                          Bla. så får man INTE ha motorn igång vilket man fick ha då han skrev boken....
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #28
                            Re: Tips för att burpa

                            Fast det kvittar väl i 3 sekunder?
                            Generatorn hinner väl knappt ladda något på den lilla tiden?

                            Sen där jag tävlar så har vi motorn igång.

                            Fick 146.8 db @ 48 hz btw, inte nöjd.
                            Men kan inte göra så mycket åt saken känns det som.

                            Inställningarna var:

                            Gain: 50%

                            Bas: 0

                            Loundness: 0

                            Volym: 39/39

                            Sublevel: 31/33
                            Hopp, ska man göra nu då?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Tips för att burpa

                              Volym: 39/39 ÄR nog bara dist! Skulle inte spela över vol 30 själv.
                              Sublevel: 31/33 ska du burpa ställ denna på 0
                              Gain: 50% ska du burpa kan du ställa detta betydligt högre!
                              Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                              www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                              www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Tips för att burpa

                                Originally posted by AndrAAx View Post
                                Volym: 39/39 ÄR nog bara dist! Skulle inte spela över vol 30 själv.
                                Sublevel: 31/33 ska du burpa ställ denna på 0
                                Gain: 50% ska du burpa kan du ställa detta betydligt högre!
                                bättre att höja på volymen än gainen om man har mer o höra förstås

                                Comment

                                Working...
                                X