Announcement

Collapse
No announcement yet.

Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

    Heya!

    Har "fönstershoppat" lite monsterslutsteg. Tanken är att de skall fungera i ett "daily" system, med civiliserad strömbank (runt 300Ah). Prioritet skulle vara kontroll och dynamik. Har försökt sortera ut (efter förmåga) steg som är renodlade "högströms-svetsar"..

    Är intresserad av att höra vad det finns för uppfattning/erfarenhet av steg som ligger länkade mellan 12-25k (men listpris tycks vara mesta dels runt 25)

    DD z2 LV (länk ofinns, äldre modell)
    Dd M4a (http://www.mds.se/sv/product/16362/D...onoblock-5200w)
    SPL Dynamics D-9XS (http://dbakuten.se/detail-item_id-318969)
    SPL Dynamics D8 (http://dbakuten.se/detail-item_id-319040)
    Orion HCCA 25001 (http://dbakuten.se/detail-item_id-317338)
    B2 Audio M1s (http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=181)

    På standard frågan "vad ska dom driva?" är svaret ännu okänt, och för den här diskussionen om deras inbördes skillnader, irrelevant.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

    http://www.audiopipe.com/products/am.../apk-5500.html

    Ett förslag, Kofoten / Carsound.se fixar

    http://www.carsound.se/visa_produkt....91&k=27&uk=106
    Last edited by Kulan; April 10, 2012, 14:01.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

      JAG har personligen testat B2 M1S stegen, har även lånat ett från Frippe och jag är super nöjd med dom.

      Kontroll är där kan jag lova. Sjukt nöjd.

      Men det är bara mina 2 kr.

      Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

      VEM FAAAN VAR WIECHERT?

      Comment


      • #4
        Re: Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

        Ja jag är med riktigt nöjd med mitt M1s även om jag inte använt det sen i höstas så ler jag fortfarande när man tänker tillbaka på när man tog bort den yttepytte 100A säkringen så man kunde dra på ordentligt när man körde från tävlingarna

        Hade SPL Dynamics D7s förut och det funkade med fint till både spela högt och spela musik, D8 har jag endast sett nu denna helgen i Sanny&Sandras röda golf och de verkar funka kalas där iaf. D9XS är högvoltmodellen så den är inte helt lämpad för normalt bilbruk.

        De andra har jag inte nån större erfarenhet, men orion stegen har LETH i sin lilla Laban och det spelade ju på trevligt även om man inte fick spela nåt vidare inne på Elmia och DD Z2 är ju bra steg, dock har många av dom levt ett hårt liv i de lägre regionerna av ohms lag.
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

        www.garaget.org/Frippe_L

        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

        Comment


        • #5
          Re: Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

          Frippe, du var inte inne i A-hallen under söndag och måndag? Leth körde hairtrick så det såg ut som en orkan hur det lilla spöket

          Comment


          • #6
            Re: Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

            Originally posted by Extra Kim View Post
            Frippe, du var inte inne i A-hallen under söndag och måndag? Leth körde hairtrick så det såg ut som en orkan hur det lilla spöket
            Han sa han hade lirat så nån hårdrockares hår stått rakt ut ja, men det missade man ju klart.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #7
              Re: Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

              Originally posted by Kulan View Post
              http://www.audiopipe.com/products/am.../apk-5500.html
              Ett förslag, Kofoten / Carsound.se fixar
              [/url]
              Sedärja. Ja det finns ju ett gäng fler varianter förstås. Kanske ngn som har erfarenhet av den här?

              Originally posted by Stickan View Post
              JAG har personligen testat B2 M1S stegen, har även lånat ett från Frippe och jag är super nöjd med dom.
              Kontroll är där kan jag lova. Sjukt nöjd.
              Men det är bara mina 2 kr.
              Stickan är god för en och annan krona i de här sammanhangen
              Roligt!

              Originally posted by Frippe_L View Post
              Ja jag är med riktigt nöjd med mitt M1s även om jag inte använt det sen i höstas så ler jag fortfarande när man tänker tillbaka på när man tog bort den yttepytte 100A säkringen så man kunde dra på ordentligt när man körde från tävlingarna
              bwahaha Om du får för dig att sälja ditt är jag inte helt osugen


              Originally posted by Frippe_L View Post
              Hade SPL Dynamics D7s förut och det funkade med fint till både spela högt och spela musik, D8 har jag endast sett nu denna helgen i Sanny&Sandras röda golf och de verkar funka kalas där iaf. D9XS är högvoltmodellen så den är inte helt lämpad för normalt bilbruk.
              ah sedär, jag såg speccar på den även i 12V gav typ 5.5kwrms om jag minns rätt. Det är därför D9XS följde med på listan.
              Samt att det dbAkuten har ngra beg . Det är svårt det här med steg som "kommer till liv" vid högre spänning, vad jag begripit tillhör z2 den kategorin..


              Originally posted by Frippe_L View Post
              DD Z2 är ju bra steg, dock har många av dom levt ett hårt liv i de lägre regionerna av ohms lag.
              Ja den tanken slog mig precis oxå. Det tycks vara få större steg med rykte om sig att vara rimlitg stabila i mindre än 1ohm, som inte provas i de regionena.....

              Originally posted by Extra Kim View Post
              Frippe, du var inte inne i A-hallen under söndag och måndag? Leth körde hairtrick så det såg ut som en orkan hur det lilla spöket
              Missades

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

                Som Frippe säger DDZ2LV stegen lämnar duktigt med effekt, men dom har tyvärr varit med ett tag i dom lägre ohm regionerna, Musikaliska Absolut! Som jag har märkt med DD stegen är att man måste ner i ohm innan de börjar hända saker Så va de för oss iaf :P

                AQ20 är ett monster steg, men kräver duktigt med ström! Även de stabilt i 0,25 ohm. 155+ med dessa steg är inte omöjligt! Musikaliskt nja. inte om man är van vid DD stegen.

                SPL D8a Har bara kört dom på Elmia, Effekt finns de absolut. även dom klarar att köras i 0,25 ohm. Hade problem första dagen på Elmia att köra dom i 0,25 vet inte om de va vädret som bråkade. Så vi kopplade upp dom i 1ohm igen. Men när de vart varmare ute så kopplade va ner dom igen å då funkade de klockrent! Musikaliska inte en anning, har som sagt bara haft dom i till och från Elmia.
                Tack till:
                Neo321 För att du ställt upp i ur och skur med dumma frågor och all hjälp!
                MustangJohan För all hjälp med golfen i garaget!
                reklamhuset.se
                dbakuten.se
                ljudbutiken.nu
                platverkstan.se
                Sandras pappa för alla timmar vi fått låna garaget
                Olsbo invest AB

                sigpic

                Comment


                • #9
                  Re: Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

                  Det sägs att Audiopipe 5500 steget är väldigt likt AQ20 innuti.
                  BMW E38 740
                  BMW M5 -01
                  bilradiohuset.se
                  SM-guld 2012

                  Comment


                  • #10
                    Re: Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

                    Originally posted by Kulan View Post
                    Det sägs att Audiopipe 5500 steget är väldigt likt AQ20 innuti.
                    nä det är det inte

                    audioquebild http://i714.photobucket.com/albums/w...t/e4805e29.jpg

                    audiopipebild http://www.caraudioclassifieds.org/f...-much-apk4.jpg
                    Last edited by sjobas; April 11, 2012, 12:01.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

                      däremot skrivs det att likheterna är såhär
                      apk 2500=AQ 2200
                      Apk 3500=AQ 3500
                      Apk 4500=AQ 3500.1
                      Apk 5500= DC audio 5k, crescendo 5500, american bass vfl 500.1

                      Comment


                      • #12
                        Re: Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

                        Originally posted by sjobas View Post
                        Tur att ja skrev "sägs" då
                        BMW E38 740
                        BMW M5 -01
                        bilradiohuset.se
                        SM-guld 2012

                        Comment


                        • #13
                          Re: Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

                          Originally posted by zrken View Post
                          bwahaha Om du får för dig att sälja ditt är jag inte helt osugen
                          Ja jag är inte omöjlig, jag använder inte det nu i år så det är bättre nån annan får glädje av det isåfall. Vet fler som är sugna på det så det hamnar kanske på annons snart.
                          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                          www.garaget.org/Frippe_L

                          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                          Comment


                          • #14
                            Re: Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

                            Tänkte dela med mig av min erfarenhet av HCCA25001

                            Om vi börjar med effekt mätningar (för street klass) så har jag på ett 12v batteri utan laddning fått ut 2800w som mest ur ett steg, lekte då med två HCCA 10or som last.

                            Ljudmässigt finns det gott om kraft och kontroll, attack och värme i basen.
                            Riktigt bra delningsfilter / anslutningar. Störningsfritt i mina tester.
                            Sen är det de mest välbyggda steg ja hållt i, frästa alustycken är porr =)

                            1ohm stabila (se till att ha ström)
                            I Laban kör ja ett 25001 per spole i 2ohm med grym kontroll =)
                            loudstore.se

                            loudstore på facebook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Större slutsteg för "daily riggar".. SPL Dynamic, B2, DD....?

                              AQ20k körde jag med förra året och så även iår.
                              Det funkar kanon för mig, både för SPL/burp och för musik/demo.
                              Lämnar mycket effekt men drar och ström därefter.
                              Ang "musikaliskt" så vågar jag inte svara på det då jag bara kört med detta steget i dessa två byggen och inte kan jämföra såsett.!

                              Förra året plockade jag ut ca 12k när vi mätte vid burp, då var steget kopplat 0,5ohm och jag hade 1,1ohm vid spelningen.
                              SM 2a, Street 2K 2015.
                              SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
                              SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
                              SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

                              Comment

                              Working...
                              X