Announcement

Collapse
No announcement yet.

portad låda DD 510b

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • portad låda DD 510b

    hej jag skulle behöva få hjälp med en låda uträknad som passar min volvo744 jag vill ha rätt mycket djupbas på låg volym och väldigt sällan hög volym jag behöver bara veta liter på lådan och portlängd resten klarar jag av.jag ska ha min port och sub att spela från skidluckehålet mina parametrar är:
    detta är vad jag hittade till basen.

    Digital Design Modell 510b 1 st bas
    Högtalarstorlek 10"
    Talspole 2"
    Magnetvikt 90oz
    Effektt RMS 300w
    Effektt Peak 1200w
    Slaglängd 50mm
    Impedans 4Ohm
    DC Resistans 3.4Ohm
    Fs 38Hz
    Qts 0.405
    Qes 0.461
    Qms 3.29
    Vas 23L
    Känslighet 86.5dB

    tack på förhand!!
    Last edited by akevolvo740; February 16, 2011, 01:30.

  • #2
    Re: portad låda DD 510b

    Bygg en låda på totalt 38liter innervolym med en 80cm2 slotport 40cm lång. Lycka till!

    Mvh Mattias Hedin
    DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

    Comment


    • #3
      Re: portad låda DD 510b

      Originally posted by Hedde View Post
      Bygg en låda på totalt 38liter innervolym med en 80cm2 slotport 40cm lång. Lycka till!

      Mvh Mattias Hedin
      vad menar du med 80cm2 slotport är det rörtjockleken du menar eller är det tratten?? ursäkta om jag är lite trög.

      Comment


      • #4
        Re: portad låda DD 510b

        Originally posted by akevolvo740 View Post
        vad menar du med 80cm2 slotport är det rörtjockleken du menar eller är det tratten?? ursäkta om jag är lite trög.
        Arean på porten. Exempelvis 4cm x 20cm = 80cm2.

        Mvh Mattias Hedin
        DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

        Comment


        • #5
          Re: portad låda DD 510b

          Originally posted by Hedde View Post
          Arean på porten. Exempelvis 4cm x 20cm = 80cm2.

          Mvh Mattias Hedin
          men vad är rörtjockleken.fortfarande trög har jobbat 11 timmar så hjärnan hänger inte med.du får ursäkta tjatet

          Comment


          • #6
            Re: portad låda DD 510b

            En slotport 4 cm bred 20 cm hög 40 cm djup

            Comment


            • #7
              Re: portad låda DD 510b

              hej igen! det är vanligt rör jag vill använda mig av så det är dom måtten jag behöver...!!
              sen har jag ytterligt några frågor som jag skulle vilja veta.

              1/ eftersom jag vill använda mig av rör till basen och eftersom det kommer bli trångt i lådan så funderar jag på en 90 graders avloppskrök hur mycket måste man plussa på för krökens påbyggnad?

              2/ på lådans volym måste jag lägga till för element och rör på 38 literslådan eller är lådan uträknad för detta?

              Comment


              • #8
                Re: portad låda DD 510b

                Totalmått brukar menas inklusive port. (Rätta mig Hedde om jag har fel).
                För kröken kan du mäta avståndet som du har i mitten på båda ändarna.. (om du tar ett måttband och trär igenom kröken, och så håller du det i mitten på röret..)
                Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                --------------------------------------------------------------------------------
                Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                Comment


                • #9
                  Re: portad låda DD 510b

                  Slotportens volym samt elementets upptagna volym är inräknad.

                  Om du vill använda 4" rör med krök så skall längden vara 47cm.

                  Oavsett slotport eller rör så är det medellängden du mäter.

                  Slotporten blir enklare att få till då du kan göra den med måtten 20cm bred och 4cm hög under elementet genom skidluckan. Sedan gör du den vinklad upp efter bakstycket så får du till medellängden 40cm totalt.


                  Mvh Mattias Hedin
                  DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

                  Comment


                  • #10
                    Re: portad låda DD 510b

                    Originally posted by Hedde View Post
                    Slotportens volym samt elementets upptagna volym är inräknad.

                    Om du vill använda 4" rör med krök så skall längden vara 47cm.

                    Oavsett slotport eller rör så är det medellängden du mäter.

                    Slotporten blir enklare att få till då du kan göra den med måtten 20cm bred och 4cm hög under elementet genom skidluckan. Sedan gör du den vinklad upp efter bakstycket så får du till medellängden 40cm totalt.


                    Mvh Mattias Hedin
                    ja nu får jag ihop det tackar

                    Comment

                    Working...
                    X