Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljudet i Subaru Legacy MY04 sedan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uppgradera ljudet i Subaru Legacy MY04 sedan

    Halloj. Ska inom snar framtid uppgradera billjudet. Det gäller en MY04 Subaru Legacy sedan. Jag lyssnar mest (med risk att skämma ut mig) på dubstep/ish musik. Jag tycker då om rent, klart, distinkt ljud. Det jag ska ha först då är en 2din spelare i 2.5-3k klassen (k=tusen). Den spelar väl mindre roll vilken jag väljer? Vad jag förstår så måste jag satsa mest på ett framsystem för att där snärten till basen kommer från. Vill helst slippa slutsteg till det men måste jag ha det ändå? Kollar just nu på DLS RS6 eller R6A kit (6,5") till framdörrar och har redan MDS X-ite X650 (Koaxial) till bakdörrar. Duger dem mds´en bak eller ska jag lägga lite mer även där? Viktigt att dämpa dörrarna ordentligt vad jag förstår? Kommer jag få till det med dämpningen/isoleringen som en nybörjare eller lämna in bilen till nån ljudbutik? SC eller Butylmatta är lättarbetade hoppas jag? Sen så tänkte jag något liknande http://www.dbakuten.se/paketlosninga...spl-louder-ii/ och försöka göra en låda själv. Det blir väl bäst om jag gör en portad låda? Ska både elementet och porten/röret se genom skidluckan eller räcker det med bara röret? Sen, tips på hur jag ska få det att bli tätt så det bara kommer in ljud in till kupen. Bygga ut ett litet ram framför lådan runt elementet och dra åt lådan mot sätet på nåt sätt och ha nån sorts isolering emellan? Allt som allt fick ihop budgeten till runt 12tusen med dem grejerna jag ska med, (då har jag räknat med dämpning/kablar). Vill ha allt ljud för mig själv och inget för dem utanför , det ska avgassystemet och 3liters boxer motorn grejja Tycker ni jag kommer bli nöjd med dem grejerna eller ska jag inte ens försöka att hoppas på ren snärt bas. Vad ska jag ändra isåfall? Mycket text, men hoppas att någon orkade läsa och svara såklart. Tack i förhand. God natt, tog över en timme att skriva detta, hoppas det märks lite i alla fall.

  • #2
    Re: Uppgradera ljudet i Subaru Legacy MY04 sedan

    Originally posted by karalis
    Halloj. Ska inom snar framtid uppgradera billjudet. Det gäller en MY04 Subaru Legacy sedan. Jag lyssnar mest (med risk att skämma ut mig) på dubstep/ish musik. Jag tycker då om rent, klart, distinkt ljud. Det jag ska ha först då är en 2din spelare i 2.5-3k klassen (k=tusen). Den spelar väl mindre roll vilken jag väljer? Vad jag förstår så måste jag satsa mest på ett framsystem för att där snärten till basen kommer från. Vill helst slippa slutsteg till det men måste jag ha det ändå? Kollar just nu på DLS RS6 eller R6A kit (6,5") till framdörrar och har redan MDS X-ite X650 (Koaxial) till bakdörrar. Duger dem mds´en bak eller ska jag lägga lite mer även där? Viktigt att dämpa dörrarna ordentligt vad jag förstår? Kommer jag få till det med dämpningen/isoleringen som en nybörjare eller lämna in bilen till nån ljudbutik? SC eller Butylmatta är lättarbetade hoppas jag? Sen så tänkte jag något liknande http://www.dbakuten.se/paketlosninga...spl-louder-ii/ och försöka göra en låda själv. Det blir väl bäst om jag gör en portad låda? Ska både elementet och porten/röret se genom skidluckan eller räcker det med bara röret? Sen, tips på hur jag ska få det att bli tätt så det bara kommer in ljud in till kupen. Bygga ut ett litet ram framför lådan runt elementet och dra åt lådan mot sätet på nåt sätt och ha nån sorts isolering emellan? Allt som allt fick ihop budgeten till runt 12tusen med dem grejerna jag ska med, (då har jag räknat med dämpning/kablar). Vill ha allt ljud för mig själv och inget för dem utanför , det ska avgassystemet och 3liters boxer motorn grejja Tycker ni jag kommer bli nöjd med dem grejerna eller ska jag inte ens försöka att hoppas på ren snärt bas. Vad ska jag ändra isåfall? Mycket text, men hoppas att någon orkade läsa och svara såklart. Tack i förhand. God natt, tog över en timme att skriva detta, hoppas det märks lite i alla fall.
    Då du redan är inne på DLS varför inte köra det rakt igenom? Här exempelvis ett paket med bas och steg:
    http://www.pmshopen.se/dls-ca12-paket-4/562-0

    Alternativt så detta:
    http://www.pmshopen.se/dls-paket-10/696-0

    Eller så kör du på lösa delar alla dessa finner du även på den sidan.
    sigpic


    Jobbar På TAM Täby Air Maintenance
    samt sköter webbutiken www.pmshopen.se åt PM-Shopen

    Comment


    • #3
      Re: Uppgradera ljudet i Subaru Legacy MY04 sedan

      Hmm ett par down space kanske inte hade skadat

      Du bör nog satsa på ett slutsteg till framsystemet. Det fungerar utan, men det är ett markant lyft med lite mer kräm generellt sett.

      De där vad du nu hade till bakdörrarna duger väl till dem som sitter där säkert. Har du ett bra framsystem så skulle jag nog fade'a bort koaxerna för att få det att låta bra fram, blir lätt rörigt annars.

      Angående dämpning så är det bara att gå på det själv, det är inte svårt Kan ju inte bli sämre iallafall. Alubutyl är lättarbetat, ja.

      Angående låda så kan du vända bas och rör mot baksätet och täta runt.

      Vad du ska använda för produkter vill jag inte svara på Det finns det andra som gör bättre, men fan vad Massives basar spelar på
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #4
        Re: Uppgradera ljudet i Subaru Legacy MY04 sedan

        Originally posted by ppk View Post
        Hmm ett par down space kanske inte hade skadat

        Du bör nog satsa på ett slutsteg till framsystemet. Det fungerar utan, men det är ett markant lyft med lite mer kräm generellt sett.

        De där vad du nu hade till bakdörrarna duger väl till dem som sitter där säkert. Har du ett bra framsystem så skulle jag nog fade'a bort koaxerna för att få det att låta bra fram, blir lätt rörigt annars.

        Angående dämpning så är det bara att gå på det själv, det är inte svårt Kan ju inte bli sämre iallafall. Alubutyl är lättarbetat, ja.

        Angående låda så kan du vända bas och rör mot baksätet och täta runt.

        Vad du ska använda för produkter vill jag inte svara på Det finns det andra som gör bättre, men fan vad Massives basar spelar på
        Ok. Så, med framsystem menar man från B stolpe och frammåt alltså? Då blir det nog passande med ett 2 kanals steg till fram kittet (hittade ett helt oanvänt på blocket som jag ska ha isf)? MEN, kommer ett bil batteri palla med 2 st steg? Räcker det med att bara dämpa framdörrar och helt enkelt skruva fast midbasen i en passande mdf ring? Behöver väl inte bygga ut nå bafflar eller vad det ofta snackas om? Dörrsidor ska se original ut. En till sak.. På original högtalarna bak och säkert lika på fram satt det kartong ringar som leder ljudet från högtalaren till dörrsidans galler. Något sånt behöver jag väl inte bygga sen när jag ska in med nytt?

        Comment


        • #5
          Re: Uppgradera ljudet i Subaru Legacy MY04 sedan

          Allt du säger låter vettigt förutom det sista. Det kan vara bra att täta runt högtalaren mot gallret, annars är det stor risk att det spelar bakom dörrsidan istället. Kan bli riktigt dåligt om du har otur! Om dörtsidan är ostabil så kan det dessutom vara bra med lite dämpning på den med!

          Det räcker nog med ett batteri om du inte köper något större steg till basen.
          Last edited by ppk; February 9, 2013, 00:39.
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • #6
            Re: Uppgradera ljudet i Subaru Legacy MY04 sedan

            Lägg tid och pengar på: dämpa dörrarna, steg till framsystemet, kolla runt på element, gör ordentliga bafflar och fuska inte så kommer det nog gå toppen
            Last edited by baulie; February 9, 2013, 01:25.

            Comment


            • #7
              Re: Uppgradera ljudet i Subaru Legacy MY04 sedan

              Originally posted by baulie View Post
              Lägg tid och pengar på: dämpa dörrarna, steg till framsystemet, kolla runt på element, gör ordentliga bafflar och fuska inte så kommer det nog gå toppen
              Låter bra det =)

              Comment


              • #8
                Re: Uppgradera ljudet i Subaru Legacy MY04 sedan

                Men, hur ska man gå tillväga med montering av midbasen t.ex? Menar dem röda sträcken. Ska man montera nån ring framför högtalaren eller försöka flytta ut den så mycket som möjligt istället? Tänkte så att ljudet inte går åt sidorna istället för bara rakt ut genom gallret. Utan att förstöra original dörrsidan då. Hur ska man göra lämpligast?

                http://www.ladda-upp.se/bilder/dlicsnzluzrvto/
                Last edited by karalis; February 9, 2013, 18:18.

                Comment


                • #9
                  Re: Uppgradera ljudet i Subaru Legacy MY04 sedan

                  Kan ej se din bild, men här finns bra inspiration hur du kan tackla en orginal dörrsida.
                  http://www.perfoatris.com/bilstereo/midbass.html
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: Uppgradera ljudet i Subaru Legacy MY04 sedan

                    Originally posted by ppk View Post
                    Kan ej se din bild, men här finns bra inspiration hur du kan tackla en orginal dörrsida.
                    http://www.perfoatris.com/bilstereo/midbass.html
                    Ok, lite skumdämpning runt om blir bra alltså. Skönt att få svar på frågorna Ser fram emot att få allt klart, men långt kvar tills dess. Ska iväg nu och hämta steget till framsystemet

                    Comment


                    • #11
                      Re: Uppgradera ljudet i Subaru Legacy MY04 sedan

                      Flytta ut högtalaren så nära gallret som möjligt, då har den även bättre möjlighet att sprida ljudet. Beroende på hur nära gallret du kommer så kan det räcka med en liten fönsterlist för att täta glipan och förhindra läckage in bakom dörrsidan.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Uppgradera ljudet i Subaru Legacy MY04 sedan

                        Går det bra att köpa HU som har HP/LP filter inbyggt och ha ett kit system fram som har eget filter även den? Hur funkar det egentligen? Fattar nada :/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Uppgradera ljudet i Subaru Legacy MY04 sedan

                          Originally posted by karalis View Post
                          Går det bra att köpa HU som har HP/LP filter inbyggt och ha ett kit system fram som har eget filter även den? Hur funkar det egentligen? Fattar nada :/
                          Filtren som följer med kitsystem delar av frekvenserna mellan diskant och midbasen. Det går att mata full range in i ett sådant filter, men du kommer kunna kräma på betydligt mer om du sätter en högpassdelning(HP) neråt 60hz t.ex.

                          Så det är kanon med en HU med möjlighet att ställa HP till kitsystemet, och LP till basen. Detta kräver åtminstone 2st par lågnivåutgångar.

                          Annars går det även att dela LP och HP på de flesta slutstegen, men det är lite smidigare att sköta allt via HUn
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment

                          Working...
                          X