Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 93 ss -05 uppgradering (med bla JBL MS-8)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SAAB 93 ss -05 uppgradering (med bla JBL MS-8)

    Hej
    Är ny på forumet men har haft intresse för ljud sedan jag var ung (det var ett tag sedan )Har haft stor hjälp av att läsa vad medlemmar på detta forum skrivit (och Saab Turbo club forumet) för att efterforska för att se om jag själv skulle ge mig på att fixa ljudet i min bil. Har skrivit lite nedan om vad jag har gjort med bilen mm och skulle uppskatta lite input och hjälp kring det jag gjort mm.

    Bil: SAAB 93 aero 05 med 300W (stora infotainment systemet)

    • JBL MS-8 (8x18w 4 ohm)
    • Precision Power 2030 m (3x30w 4 ohm)
    • JBL GTO752 (2x75w 4 ohm)
    • Mac Audio PULSAR 1 XL ( 1x 400w 4 ohm, 1x600w 2 ohm)
    • Emphaser ECX085-G5
    • Rockford Fosgate FNX2406 Fanatic x 6.5 Midrange speaker
    • Orginal Center
    • Orginal 6x9”r I hatthylla
    • Orginal 4” bak I hatthylla
    (Orsaken till val av steg var att de har legat hemma (förutom MS-8:an) från andra bilar och tänkte börja med dem så får vi se vad det ger)

    Kopplat in Signal från AMP1 (båda dörrhögtalarna) plus signal från 3.5rna fram för att få alla signalljud som blinkers, GPS, backsensor mm. Har även tagit signal från AMP2 (Bakre 6x9rna för att få den sista basen ner till 40 Hz (Vad jag läst mig till). Denna summerar sedan MS-8:an till en neutral signal.

    • Till 3.5rna fram är kopplat Precision Power steget (Alla steg efter MS-8 via RCA)
    • Centern drivs av MS-8:an via en speaker kanal
    • Rockfordarna i dörrarna drivs av JBL GTO752
    • 4” i hatthyllan drivs av MS-8:an via två speaker kanaler
    • 6x9” i hatthyllan drivs av Mac Audio (parallellkopplad)

    I övrigt så är dörrarna dämpade med STP silver. Ett lager i ytterplåten i dörren samt ett lager på innerplåten där högtalarna är fastskruvade. Högtalarkorgen är upptagen för att ge plats åt högtalarna. Har även satt en liten tunn ”list” med STP silver extra mellan infästningen och högtalarna för att täta. Tycker själv att jag fått fast högtalarna riktigt bra.

    Orsaken till att jag skaffade MS-8 var för att jag inte tyckte om ljudet i bilen. Hade innan ovan uppsättning ett par Infinity kappa 3.5r fram istället för Emphaser (Bytte primärt då en av infinity högtlarna hade en trasig diskant samt att jag tyckte de var för ”vassa”) i övrigt samma högtalare. Dock inte alla steg. Det som fanns då var bara MacAudio steget kopplat till en separat subbas (2x12 tums i låda).
    När jag började skruva i den gamla uppsättningen så märkte jag att Infinity högtaleren var trasig samt att dörrhögtalarna knappt satt fast i dörren samt att de var skadade i gummiupphängningen. Har dock behållit dem tillsvidare (återkommer till det senare). Började med att byta till Emphaser samt att täta dörrarna (efter att ha läst om andra 93r). Blev en klar förbättring från tidigare. Dock så fanns orsaken till att jag ville göra något år ljudet från början kvar. Elgittarer och sång och ljud i samma frekvens lät inte bra samt lite vass diskant var kvar. Kände då att jag skulle skaffa en MS-8 som jag kollat på en och läst en hel del foruminlägg om i en lång tid. Varför jag valde MS-8:an är att jag kunde behålla original huvudenheten samt att den skulle vara lätt att konfigurera själv och hade 8 in och utgångar mm. Kände att den passade mig då jag inte sysslar med detta professionellt. Köpte den via England för ca 5000 SEK.

    Nu har jag kopplat upp allt nytt och kört MS-8:ans konfigurering. Ljudbilden är helt annorlunda. Jag har fått ordning på mellan och diskant och Emphaserna fungerar underbart med MS-8:an och PP steget! Centern fungerar också bra med att drivas av endast MS-8:an. Den går att justera separat vad gäller ljudnivå så om man tycker att den tränger på så är det bara att skruva ner. Ville ha med den då JBL rekommenderar det för att få tillgång till alla ljudutställningar man kan gör med den. Och jag tycker det fungerar riktigt bra med en center. Bak fungerar det bra att driva 6x9”:arna som bas. Ville få bort lådan för att få tillgång till mer bagageutrymme och så som jag känner nu fungera det riktigt bra. 4”:arna bak i hatthyllan (drivs av MS-8 direkt) märker man inte något av fram direkt. Ger säkert stöd åt ljudbilden men får testa att sitta bak och välja det lyssningsläget (Går att välja via MS-8:an).

    Mitt problem är 6.5rna fram i dörrarna som slår igenom. Skulle vilja ha lite hjälp med orsaker till detta. Tycker som sagt att jag fått monteringen stum och satt dämpmatta. Dock har jag läst att det kanske kan behövas mer dämpning och tätning men är inte säker att det är det som ger mina problem. Det jag känner primärt är att högtalarna inte är i så gott skick då gummiupphängningen fått sig en del stryk av tidigare ägare. Eller är JBL steget fel steg för detta ändamål? Jag har funderingar på att byta högtalarna till antingen Amega DRVRQ6 eller DLS RM6. Dock vill jag vara mer säker på att det är det som är ”botemedlet” för att få till ljudet i dörrarna. Har läst lite om att Amegorna kräver en del av steget mm men skall vara helt grymma om man får till allt med dämpning och rätt steg. DLS:erna har jag inte så mycket info på mer än vad som ges från DLS site att de skall var lättdrivna mm. Rekommendationer mottas gärna, även andra alternativ. Primärt är att få bra kontroll vid högre volymer och att de inte är bullriga. Prisläget på ovan alternativ är acceptabla men finns det billigare är de ingen nackdel. Spelar mest rockmusik. Är inte mycket för bas som dallrar i en evighet .

    //Thomas F

  • #2
    Re: SAAB 93 ss -05 uppgradering (med bla JBL MS-8)

    Hej

    En liten uppföljning:

    Det visade sig att jag satt upp "Gain" och "Bas Boost" till för höga nivåer. Drog ner dessa för 6.5rna och 6x9rna samt ändrade lite i Delningen mellan 6.5rna och 3.5rna i instrumentbrädan. Körde sedan en omkonfigurering av MS-8:an och vips blev det riktigt bra.

    Känns som jag kan leva med detta ett tag till. Nästa steg blir troligtvis att uppgradera med ett 4-kanals steg med bra kontroll och hitta ett par bättre 6.5r så jag kan spela med ännu mer tryck på riktigt höga volymer. Så tips på steg och högtalare uppskattas.

    Får säga att 6x9rna i min uppsättning funkar riktigt bra som sub. Ersätter inte en låda med större element men funkar riktigt bra och jag har bagaget kvar.

    //Thomas

    Comment


    • #3
      Re: SAAB 93 ss -05 uppgradering (med bla JBL MS-8)

      Oftast blir det bäst med all form av bas boost och likn funktioner avstängt och istället leta sig fram till rätt nivå/delning/fas/tidskomp.

      Vad gäller midbasar och steg till detta så har du ju nära till två bra butiker, Seastreams i Kungsängen och PM-Shopen i Solna.

      Åk eller ring till ngn av dem(eller båda) så är jag säker på att du går därifrån nöjd och du kommer att ha bra support även efter köpet
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: SAAB 93 ss -05 uppgradering (med bla JBL MS-8)

        Det blev ett par Amega DRVRQ6 från PMShopen. Blev avsevärt mycket bättre än det som satt i. Nu får de spelas in och så får vi se om det kan behövas mer dämpning i dörrarna.

        Någon med tips på ytterligare dämpning än det jag satt hittills? Det jag sett är att plåten högtalaren sitter i är viktigast, sedan ytterplåten. Själva dörrsidan har jag dålig koll på vad man kan/bör dämpa med. Den är ju ganska "sladdrig" till att börja med.

        //Thomas

        Comment

        Working...
        X