Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

    Hej, har köpt både ny bil och ny stereo nyligen. Stereon köpte jag för att det inte finns usb/aux på originalstereon. Det gäller förresten en Alfa Romeo 156 JTS -02, och nya stereon är en Pioneer DEH-2400UB.
    Det kan tilläggas att jag inte har stor erfarenhet av bilstereo. Har bara kopplat in en enda innan detta, och nu har jag problem.

    Problemet är att det är olika kontakter för högtalarna. Ström får jag men inget ljud. Till nya stereon är det RCA för högtalarna, men till originalstereon är det nån sorts ISO kontakt. Jag tror de kallas "miniISO", och två såna i olika färger sitter ihop och detta är uppenbarligen för ljudet.

    Jag har letat efter nån sorts adapter men ej funnit någon... Förutom ett tips jag fick från ett Alfa-forum: http://www.nexxia.co.uk/products.asp...rol%20Adaptors
    Är dock lite osäker på denna, då det ändå inte blir några RCA-kablar ur det hela. Visst är det väl RCA jag måste ha då det är RCA-utgångar bak på nya stereon? Sen hittar jag bara såna adaptrar i utlandet, inga i sverige. Känns lite konstigt att behöva beställa nån liten plastdel från utlandet för att få ljud till stereon.

  • #2
    Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

    Om jag nu inte är helt ute och cyklar så ska allt högnivån ut gå via vanlig ISO även i din nya enhet, lågnivån (RCA) är bara till för att skicka vidare ljudet till slutsteg. Kolla i kartongen, det borde ligga en ISO-adapter där som innehåller en kontakt som passar i huvudenheten, i andra änden ska det finnas två kontakter, en för ström m.m. och en för högtalarkablarna.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Om jag nu inte är helt ute och cyklar så ska allt högnivån ut gå via vanlig ISO även i din nya enhet, lågnivån (RCA) är bara till för att skicka vidare ljudet till slutsteg. Kolla i kartongen, det borde ligga en ISO-adapter där som innehåller en kontakt som passar i huvudenheten, i andra änden ska det finnas två kontakter, en för ström m.m. och en för högtalarkablarna.
      Aha! okej då vet jag i alla fall det. Bara det att jag redan använder just den ISO-adaptern du nämner. Den har alltså en ände som passar i huvudenheten och i andra änden två ISO-kontakter. Den använder jag, och som sagt måste jag ju kopplat dessa rätt åtminstone eftersom jag får ström och kan starta enheten. Men inget ljud alltså.

      De två mini ISO-kontakterna jag först trodde var för ljudet är antagligen för knapparna på ratten då? Men det konstiga är att jag provade för skojs skull att ENDAST dra ur dessa när jag hade den gamla stereon i. Då funkade varken knapparna på ratten ELLER ljudet. Trots att jag hade de två stora ISO-kontakterna kvar i enheten (som ska vara för ström, samt ljud, som du skrev). Så jag är lite vilsen måste jag säga.

      Comment


      • #4
        Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

        Kan det vara så att du har ett orginalslutsteg liggande i din bil nånstans? Vissa enheter har lågnivå ut på mini-ison.
        Fd tävlande med min Citroën C5.

        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

        sigpic

        Samarbetspartners:
        Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

          Verkar vara orginalslutsteg som sagt.
          http://www.nexxia.co.uk/products.asp...Bose%20Systems
          Fd tävlande med min Citroën C5.

          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

          sigpic

          Samarbetspartners:
          Ljudbyggaren

          Comment


          • #6
            Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

            Originally posted by Expoze View Post
            Verkar vara orginalslutsteg som sagt.
            http://www.nexxia.co.uk/products.asp...Bose%20Systems
            Jaså, originalslutsteg. Ja det är ju skapligt ljud i och jag har för mig att det ska vara inbyggd subwoofer, så det stämmer nog. Bose är det i alla fall.

            Men okej, om nu lågnivån går ut på mini-iso, hur kan jag koppla in det i min nya stereo då? Måste jag ha den här? http://www.nexxia.co.uk/product.asp?..._code=CTSAR001 Eller finns det nåt annat sätt?

            Comment


            • #7
              Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

              Originally posted by Hedlund90 View Post
              Jaså, originalslutsteg. Ja det är ju skapligt ljud i och jag har för mig att det ska vara inbyggd subwoofer, så det stämmer nog. Bose är det i alla fall.

              Men okej, om nu lågnivån går ut på mini-iso, hur kan jag koppla in det i min nya stereo då? Måste jag ha den här? http://www.nexxia.co.uk/product.asp?..._code=CTSAR001 Eller finns det nåt annat sätt?
              Verkar vara denna http://www.nexxia.co.uk/search_resul...ywords=PC9-410 du ska ha.
              Fd tävlande med min Citroën C5.

              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

              sigpic

              Samarbetspartners:
              Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

                Originally posted by Expoze View Post
                Ja det kan nog stämma. Tackar!

                Har du någon erfarenhet av sidan, nexxia?

                Comment


                • #9
                  Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

                  Nej, det har jag inte, men Autoleads PC9-410 fixar de flesta handlare i Sverige fram oxå.
                  Är nog ingen som har den upplagd i sin webshop bara.
                  Fd tävlande med min Citroën C5.

                  Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                  sigpic

                  Samarbetspartners:
                  Ljudbyggaren

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

                    Originally posted by Expoze View Post
                    Nej, det har jag inte, men Autoleads PC9-410 fixar de flesta handlare i Sverige fram oxå.
                    Är nog ingen som har den upplagd i sin webshop bara.
                    Jag hittade den på BRLs hemsida.

                    Men jag har bara två RCA utgångar på stereon men PC9-410 verkar ha fyra RCA. Hur blir det då?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

                      Nu har jag PC9-410 hemma men jag får det inte att fungera ändå. Sladdarna sitter helt olika på den gamla mini ISOn och på den nya PC9-410 adaptern, så jag måste flytta om dom? Har ingen aning vad som är vad dock.

                      Fan vad jobbigt det ska behöva vara då...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet





                        Hallå igen. Jag har fortfarande inte lyckats koppla in ljudet och skulle behöva er hjälp för att reda ut några saker...

                        På översta bilden är kopplingsschemat för gamla huvudenheten. "Booster" nämns på två ställen... Är booster detsamma som power amp/slutsteg då? Står som ni ser "Booster In" och "Booster"...

                        På nya enheten finns det en tvådelad sladd (blå/vit med texten SYSTEM REMOTE CONTROL på den undre bilden). Nånting för kontrollerna på ratten tänkte jag, men i instruktionsboken ska denna blå/vita sladd kopplas till "system control of the power amp". Slutsteget? Den andra änden ska kopplas till "auto-antenna relay control terminal". Ganska förvirrande. Vad har power amp, system remote control samt auto-antenna med varandra att göra? Och om denna sladd nu skulle vara för slutsteget, då har jag ju endast en, medans jag på gamla stereon hade två sladdar till slutsteg/booster??

                        Dessutom (om jag förstått det hela rätt) verkar sladdarna för högtalarna sitta fel i ISO-kontakten. På gamla huvudenheten sitter Left front plus/minus på de platser där Rear left or subwoofer ska sitta på den nya enheten. Dessa är väl bara att möblera om. Men problemet med kablarna till slutsteget kvarstår. Hur ska de kopplas?

                        /lagom förvirrad

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

                          Den blå-vita är tillslag till slutsteg/elantenn osv. Inget annat.
                          Fd tävlande med min Citroën C5.

                          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                          sigpic

                          Samarbetspartners:
                          Ljudbyggaren

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

                            Högtalarkablarna skulle du väl överhuvudtaget inte koppla från stereon? Du skulle väl driva dem via det inbyggda slutsteget i bilen vill jag minnas? Då är det ju rca´n du ska koppla via adaptern du köpte.
                            Fd tävlande med min Citroën C5.

                            Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                            sigpic

                            Samarbetspartners:
                            Ljudbyggaren

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

                              Nu när jag ser en bild på orginalstereon du har, det ser inte ut som att den gula mini-ison är fullkopplad? Är den inte det så skulle du nog inte haft den adaptern du köpte.
                              Läste du noga på http://www.nexxia.co.uk/products.asp...Bose%20Systems ?
                              Fd tävlande med min Citroën C5.

                              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                              sigpic

                              Samarbetspartners:
                              Ljudbyggaren

                              Comment

                              Working...
                              X