Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

    Tjo!
    Tänkte att jag skulle ta tag i saabens ljudsituation nu och som den novis jag är, skulle jag behöva lite vägledning. Det jag är ute efter är en relativt billig/prisvärd uppgradering och jag har inga ambitioner att bli hörselskadad

    Jag har det minsta systemet (premium 70) som alltså består av 2st 3.5" i instrumentbrädan och 2st 4" i bagageluckan som alla drivs direkt från huvudenheten (4 kanaler fullrange högnivå, om jag har förstått det rätt). Det jag tänkt göra är att behålla originalstereon, åtminstone till en början, byta ut högtalarna i instrumentbrädan, smälla in 6.5":are i framdörrarna och sätta nån mindre baslåda i bagaget. Vad tros om det här? Högtalarna i bakluckan har jag ingen aning om vad jag ska göra av. Låta dom sitta kvar? Byta ut dom? Skippa helt?

    Har ett gammalt steg liggandes som jag kanske kan använda till nånting? Skulle man t ex. kunna köra dörrhögtalare +
    baslåda (2 element) via steget och högtalarna i instrumentbrädan direkt från huvudenheten? Skulle ju i så fall slippa köpa ett nytt steg.
    Är det förresten någon som känner igen steget och vet var jag kan hitta några specifikationer? Hur kopplar man när man vill köra steget på högnivå?
    http://img853.imageshack.us/img853/9430/img0065lqo.jpg
    http://img233.imageshack.us/img233/6483/img0066eb.jpg

    Så.. jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Det känns som att valet av högtalare kanske hänger lite på om jag ska använda det här diplomatsteget eller inte?
    Jag behöver hur som helst tips på prisvärda högtalarelement och ev. delningsfilter, kablage, adaptrar som behövs? Baslådan kan jag nog bygga själv och där skulle jag föredra en relativt liten låda så man får bagageutrymme över till annat Finns det några trevliga baselement, kanske 8-12"(?) som gör sig bra i en liten låda?

    Har säkerligen tusen frågor och funderingar men vi börjar så här så får jag väl fylla på sen. Är sjukt tacksam om någon orkar ta sig tid att hjälpa till!

  • #2
    Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

    hade du tänkt koaxial i brädan eller tänkte du ha diskant med?
    \m/

    Comment


    • #3
      Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

      Originally posted by LuffarN View Post
      hade du tänkt koaxial i brädan eller tänkte du ha diskant med?
      Bra fråga Just nu sitter det ju koaxialer där så jag tänkte väl bara byta ut dom mot ett par bättre. Eller vore det bättre med diskanter kanske?

      Comment


      • #4
        Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

        det handlar nog mer om smak ock tycke, vilken placering man vill ha.
        Det finns ett flertal väldigt inbitna och duktiga SQ killar här som säkert kan guida dig till något vettigt!
        \m/

        Comment


        • #5
          Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

          Fördelen om du kör koaxialer på instrumentbrädan är ju att du får upp en del mellanregister jämfört med bara diskanter. Jag skulle nog satsat på ett bra 4 kanalssteg till att börja med och dela framsystemet aktivt från steget. Sen ett monoblock till basen då. Eller ett 5-kanalssteg till allt om du känner för det!

          Man vill ju helst inte spela lika lågt med midbasarna som man gör med en ren sub. Suben tar ju över på de lägre frekvenserna. För att få till det om du delar aktivt så behöver du antingen en annan huvudenhet med inbyggda filter, eller en processor.
          Kör du med kitsystem(diskant och midbas) och passiva filter så räcker det att slutsteget har dessa filterinställningar då du kan välja att hela kittet inte ska spela under t.ex 60Hz. Sen ställer du då på slutsteget till basen att den ska spela 60Hz och nedåt.

          Hur du ska köra beror lite på vad du är ute efter! Du kan garanterat spela högre med ett bra kitsystem än vad du kan med koaxialer på instrumentbrädan. Men ljudbilden kommer bli mycket bättre om du kör med bra koaxialer på brädan.
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • #6
            Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

            Vad har du för budget?
            Vis vobiscum sit!

            Comment


            • #7
              Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

              Det diplomatsteget var inget vidare ens för tjugo år sen när det var nytt.

              Jag hade letat reda på ett litet prisvärt fyrakanals slutsteg med högnivåingångar och aktivt filter. Ett 6,5" kit och en bas.

              Ex på budgetsystem:

              http://www.ljudstudion.se/dls-classi...-69-c-564.aspx
              http://www.ljudstudion.se/hertz-65-k...050-c-142.aspx
              http://www.ljudstudion.se/hertz-12-b...888-c-112.aspx

              Eller så gör du ett litet större system med högre prestanda

              http://shop.seastreamsgarage.se/prod...categoryid=101 + DSP
              http://shop.seastreamsgarage.se/prod...&categoryid=55
              http://shop.seastreamsgarage.se/prod...&categoryid=15
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

                Kul med många och snabba svar. Uppskattas!

                Originally posted by ppk View Post
                Fördelen om du kör koaxialer på instrumentbrädan är ju att du får upp en del mellanregister jämfört med bara diskanter. Jag skulle nog satsat på ett bra 4 kanalssteg till att börja med och dela framsystemet aktivt från steget. Sen ett monoblock till basen då. Eller ett 5-kanalssteg till allt om du känner för det!
                Men behöver man mer mellanregister, eller är det mer ljudbilden det handlar om? Och hur skiljer sig diskanten med koaxialer jämfört med "rena" diskanter? Betydlig skillnad?

                Kanske jag skulle fixa ett 4-kanalssteg till instrumentbräda och dörrar och köra diplomatsteget till basen? Fast å andra sidan kan jag ju lika gärna köpa ett 5-kanals om jag ändå ska handla nytt..

                Originally posted by ppk View Post
                Man vill ju helst inte spela lika lågt med midbasarna som man gör med en ren sub. Suben tar ju över på de lägre frekvenserna. För att få till det om du delar aktivt så behöver du antingen en annan huvudenhet med inbyggda filter, eller en processor.
                Kör du med kitsystem(diskant och midbas) och passiva filter så räcker det att slutsteget har dessa filterinställningar då du kan välja att hela kittet inte ska spela under t.ex 60Hz. Sen ställer du då på slutsteget till basen att den ska spela 60Hz och nedåt.
                Nej jag förstår att man vill dela midbasarna högre än suben osv, men varför räcker det inte att bara dela med passiva band- och högpassfilter? Alltså måste det finnas en aktiv delning nånstans?

                Originally posted by Nordenmark View Post
                Vad har du för budget?
                Jag har ingen spikad budget, men det är väl ett enklare low-end system jag är ute efter.

                Originally posted by Robsarve View Post
                Det diplomatsteget var inget vidare ens för tjugo år sen när det var nytt.

                Jag hade letat reda på ett litet prisvärt fyrakanals slutsteg med högnivåingångar och aktivt filter. Ett 6,5" kit och en bas.

                Ex på budgetsystem:

                http://www.ljudstudion.se/dls-classi...-69-c-564.aspx
                http://www.ljudstudion.se/hertz-65-k...050-c-142.aspx
                http://www.ljudstudion.se/hertz-12-b...888-c-112.aspx

                Eller så gör du ett litet större system med högre prestanda

                http://shop.seastreamsgarage.se/prod...categoryid=101 + DSP
                http://shop.seastreamsgarage.se/prod...&categoryid=55
                http://shop.seastreamsgarage.se/prod...&categoryid=15
                Haha, ja kanske diplomatsteget får fortsätta samla damm i förrådet då Om det nu inte duger som ett monosteg till en liten sub kanske?

                Det bättre systemet där ser ut att dra iväg lite för mycket, budgetpaketet är mer i prisklassen jag tänkt mig. En fundering bara, när man kör 4-kanalssteg till diskanter/midbas/sub, är det då tänkt att man kör en diskant + en midbas på samma kanal eller ska diskanterna köras direkt från stereon?

                Comment


                • #9
                  Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

                  Originally posted by onthefly View Post
                  Men behöver man mer mellanregister, eller är det mer ljudbilden det handlar om? Och hur skiljer sig diskanten med koaxialer jämfört med "rena" diskanter? Betydlig skillnad?
                  Att bara montera (det som redan typ alla andra rek) Amega Q-cox350 på original plats uppe på instrumentbrädan, går inte att ens på världskartan jämföra med att bara sätta ex ett par Amega diskanter på samma plats. Mellanregistret gör all skillnad i världen och man får upp ljudbilden, stereobilden.
                  Ska man spela på normala nivåer och inte EvilAudio nivåer, samt under förutsättning att passagerare fram har lite kortare ben, jadå kan man köpa ett Amega basrör och sätta under handskfacket. Allt kopplas till ett 4-kanals slutsteg där man bryggar två kanaler till en för röret, och detta torde bli en trevlig uppgradering för många som åker runt med mindre standard ljudsystem.

                  Har ett förslag till så skickar ett pm.
                  Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

                    Min åsikt är lite annorlunda, i mitt tycke så kräver högt monterade mellanregister ihop med en dörrmidbas väldigt omfattande filter för att inte mellanregistret ska bli grötigt. Därför rekommenderade jag det med ett dsp-steg.

                    Dplomatsteget ger kanske 120 W ut, så med en lättdriven sub så kommer det ju att låta lite iaf. Någon vidare kontroll blir det tyvärr inte. Men eftersom du har det kan du ju börja med att prova det.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

                      Hyfsad erfarenhet av 9-3 och känner inte alls igen det du beskriver, att det skulle krävas "väldigt omfattande filter". Anser man kan lyckas bra med förhållandevis enkla metoder.

                      Finns möjligheten att välja DSP bör man göra så och frågan är väl om inte sådan information t.o.m. bör ligga klistrad här på BSF.
                      Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

                        Originally posted by trop de View Post
                        Att bara montera (det som redan typ alla andra rek) Amega Q-cox350 på original plats uppe på instrumentbrädan, går inte att ens på världskartan jämföra med att bara sätta ex ett par Amega diskanter på samma plats. Mellanregistret gör all skillnad i världen och man får upp ljudbilden, stereobilden.
                        Ska man spela på normala nivåer och inte EvilAudio nivåer, samt under förutsättning att passagerare fram har lite kortare ben, jadå kan man köpa ett Amega basrör och sätta under handskfacket. Allt kopplas till ett 4-kanals slutsteg där man bryggar två kanaler till en för röret, och detta torde bli en trevlig uppgradering för många som åker runt med mindre standard ljudsystem.

                        Har ett förslag till så skickar ett pm.
                        Originally posted by Robsarve View Post
                        Min åsikt är lite annorlunda, i mitt tycke så kräver högt monterade mellanregister ihop med en dörrmidbas väldigt omfattande filter för att inte mellanregistret ska bli grötigt. Därför rekommenderade jag det med ett dsp-steg.

                        Dplomatsteget ger kanske 120 W ut, så med en lättdriven sub så kommer det ju att låta lite iaf. Någon vidare kontroll blir det tyvärr inte. Men eftersom du har det kan du ju börja med att prova det.
                        Nu blir jag ju lite kluven här angående koaxialer vs diskanter på brädan. Har ingen möjlighet att göra någon jämförelse/provlyssning själv, men jag antar att jag får försöka läsa på och få lite fler åsikter innan jag beställer då. Ser systemen i övrigt likadana ut, oavsett vad som sitter på instrumentbrädan, eller blir det någon skillnad i valet av dörrhögtalare osv?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

                          Det går absolut att ha koaxer i brädan, men då skall mellanregistret som de spelar delas bort från dörrhögtalarna så de bara spelar bas. Så rätt filter krävs för att det skall bli bra.
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

                            köra peerless 2or,2.5or eller 3or?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fixa ljud i Saab 9-3 SC 2008

                              Originally posted by Robsarve View Post
                              Det går absolut att ha koaxer i brädan, men då skall mellanregistret som de spelar delas bort från dörrhögtalarna så de bara spelar bas. Så rätt filter krävs för att det skall bli bra.
                              Då trillade polletten ner även hos mig tror jag och nu fattar jag vad du menar med
                              Originally posted by Robsarve View Post
                              väldigt omfattande filter
                              Ett väldigt omfattande filter är alltså (?) när man kör högpassfilter till brädan och lågpassfilter till dörrarna, alt även skär bort de lägsta frekvenserna till dörrarna (beroende på val av högtalarelement) med ett högpassfilter vid användning av en sub i t.ex. bagaget. Känns dock lite olyckligt att kalla det för väldig omfattande i mitt tycke. Har själv ganska några olika slutsteg av varierande fabrikat hemma varav alla lätt skulle fixa en sådan installation.

                              Men. Pratar vi passiva filter och att bygga dessa själv kan jag hålla med om att det antagligen vore en utmaning för många. Kanske lite slarvig uttryckt nu : men tänk bara på hur högtalarna på brädan ska kunna veta veta att de är monterade där, i den riktningen, med det avståndet osv. (Ta det inte som en fråga utan bara ett belysande av viss problematik man bör beakta, i mitt tycke)


                              Jag hoppas inte att folk som läser denna tråd ska bli rädda och tycka att ex usch jag vågar inte eller hur man nu tänker om man avstår. Förhoppningsvis får man information på internet och kan samla ihop tankarna och lagom teori för att klara av, vågar och vinner en lite trevligare ljudåtergivning till vardags!
                              Last edited by trop de; May 12, 2012, 11:57. Reason: Försöker som vanligt (tydligen) korrektur läsa lite... efter automatiska felstavnings funktionen by Äpple..
                              Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                              Comment

                              Working...
                              X