Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test:Dls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

    Originally posted by Nonne View Post
    Packa bilen med ett par dårar till så spar ni ett par spänn på soppan

    Full bil från ert håll och full bil från annat håll och sen är vi hemma för en trevlig kväll!

    Skulle kanske smyga in lite verktygskills också
    d ska nog kunna ordnas, gissar att d kan bli nått stopp på vägen ner.
    O kan d smygas in lite andra skills så är inte jag omöjlig..

    /Rutger
    Du lär så länge du lever, heter det.
    Jag tror att motsatsen är lika sann.
    Bengt Feldreich
    _______________________________________
    _______________________________________

    Comment


    • #32
      Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

      Originally posted by rutger j View Post
      lite andra skills så är inte jag omöjlig..

      /Rutger
      Varför känner jag mig plötsligt torr i halsen?

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #33
        Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

        Nästa steg till test blir ett Dls A4 moddat av Gordon på Genesis.

        Har även testat ett Dls Iridium 6.3 (3vägs kitt),låter riktigt trevligt ihop med Dls Ta2.

        Comment


        • #34
          Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

          Nu är jag grymt avundsjuk, någon chans att kunna få vara med?

          Fluff
          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

          God bless the Amp Doctor !

          Comment


          • #35
            Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

            Originally posted by Fluff View Post
            Nu är jag grymt avundsjuk, någon chans att kunna få vara med?

            Fluff
            A4 steget ska jag få låna av Hewi,så jag vet inte riktigt när det blir av.Ska hämta det någon gång under julen,om han är hemma.

            Comment


            • #36
              Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

              Är nog i Enöping under större delen av jul och nyår, så vore skoj om man fick delta, tror du har bättre setup för avyssning än jag har i mitt övermöblerade arbetsrum : )

              Har hämtat en gammal tävlingspreppad RF 360.6 på landet som CARDs Classe Nord ordnade fram en gång i tiden. Den är med i mitt testchema den närmaste tiden, men har lite olika tankar om hur man bäst testar flerkanaliga steg, med bi ampning, till flera högtalar par eller med aktiv delning "a la billjud".

              Fluff
              sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
              Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

              God bless the Amp Doctor !

              Comment


              • #37
                Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                Fick plötsligt (med fruns hjälp)hem steget Dls A4 moddat av Gordon.

                Summering:

                Kopplade upp detta steg på Dls Iridium 6.3,som innehåller 4st separata filter.Så jag kunde använda hela stegets 4 kanaler,med bra separation som följd.

                I jämförelse mot dom andra stegen i testet,så ligger detta steg närmast Dls Ta2 i ljud.Liten fördel är också att jag kan använda 4 kanaler i testet.
                Steget spelar väldigt lugnt och naturtroget,med ett fint ljup,och där man kan plocka ur instrument och sångare ur ljudbilden.Ljudet är tillbaka lutat (så som ett bra slutsteg ska låta).och har ett bra 3D djup.
                Man kan även spela högt utan att man upplever det som högt,allt följer linjärt med ju mer man höjer ljudet,väldigt bra ljud med andra ord!


                Detta steg placerar sig på en 2:a plats i testet,mycket tätt inpå Dls Ta2 steget.För att jämnföra detta steg mot DlsTa2,så kan man säga att det finns en gnuta lite lite bättre upplösning på Ta2 steget.Men så som jag kopplat det nu, med 4 kanaler till Dls iridium 6.3 kittet,så vinner A4 stget lite lite i djup i ljudbilden.
                Nu är detta väldigt små skillnader,och många skulle nog inte höra någon speciell skillnad,så lite är det.
                Last edited by Välljudsfantast; December 16, 2014, 20:44.

                Comment


                • #38
                  Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                  Jag ska försöka hinna med att summera alla steg i rangordning, på första inlägget i denna tråd .

                  Har köpt in ett Audison vrx 2.250 för test,kommer testresultat lite senare.
                  Last edited by Välljudsfantast; December 17, 2014, 12:06.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                    Hej på er.

                    Trevlig läsning det här :-))

                    Är det någon som har provat med att använda ett vanligt "skitbatteri" och ett Kinetik ?

                    Skitbatteriet är verkligen kasst, ett nytt nordström 55A o Kinetik är ett HC1800, ja det är skillnad i A men ljudmässigt så...jämför inte ens, är mitt råd.

                    Jag har gjort det o kan säga att använd inte vanliga batterier!!

                    ENORM skillnad!!!!!!

                    Trodde inte det var möjligt att ett batteri påverkar så!!

                    Hoppas fler har märkt av denna skillnad.

                    Har ni samma erfarenhet med batterier ??

                    Har en testrigg hemma, har ej testat detta i bilen dock.

                    Angående steg:

                    Har testat diverse olika steg...
                    Har funderingar på att ta hjälp av Gordon med...

                    Nuvarande prövningar o topptester...

                    Har spelat diverse steg o i topp ligger:

                    Butler TDB575
                    Soundstream Thru 4
                    McIntosh Mc431m
                    Phoenix Gold Ti600
                    Soundstream REF 705
                    Phoenix Gold ZX450


                    Har lyssnat med hemma högtalare som jag länge trott att dem går ju inte att sälja då dem låter så jäkla dåligt!!!

                    Har kopplat dem biampat o en separat baslåda ifall att.....så är den inkopplad...när mera botten önskas.

                    Jag är lyrisk över dessa högtalare o har använt mig av en 28000:- Onkyo o dem låter "skräp" då!!

                    Vilka är högtalarna ?

                    Ett par Dali 700, dem är sanslösa med Butlern, McIntosh eller Thru stegen samt Kinetik batteriet!

                    Kan glömma både tid o rum under lång tid o då är det bra, i mina mått mätt då :-))

                    Är lika lyrisk var gång o Butlern låter bara bättre o bättre ju längre den får vara inkopplad. efter 10 minuter så låter det mkt bra o efter en timme så blir man sittande under låååååång tiiiid o bara njuter låt efter låt efter lååååt!

                    Skulle ju vilja testa Butlern mot tex DLS TA o Mosconi Zero (eller bättre)
                    Gåshud infinner sig framför allt med Butlern, Thru o McIntoshen.

                    Pgna är fina med :-))

                    Comment


                    • #40
                      Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                      har ej använt mig av mkt sq steg.. men topp 5 på min smak är
                      1. Ground zero uranium 4.150sq
                      2: gz uranium 2225sq
                      3: Mosconi AS300.2
                      4: celestra fa475x
                      5: B2 mono mkII

                      Comment


                      • #41
                        Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                        Har beställt ett Dls reference cc-2 steg,bara för att se hur långt dom kommer mot dom andra stegen i testet.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                          Originally posted by Välljudsfantast View Post
                          Har beställt ett Dls reference cc-2 steg,bara för att se hur långt dom kommer mot dom andra stegen i testet.
                          Det skall bli intressant!
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • #43
                            Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                            Originally posted by Hewi View Post
                            Det skall bli intressant!
                            Ja verkligen!.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                              Lite fler steg testade,efter besök av Fluff här på forumet,som hade med sig lite Genesis steg.


                              Hade med sig:
                              Genesis Monoblock (moddat)
                              Genesis mini block.
                              Genesis DMA specialbeställt och byggt av Gordon,med DMX kretskort,och med bättre komponenter för bästa ljudkvalitè.

                              Det vi testade var Genesis DMA special,samt mini block.

                              Slutsats:

                              Genesis DMA special, låter fantastiskt bra.Kraft dynamik.med värme och micro detaljer.Inget sticker ut,utan allt låter precis så där bra som det ska göra.Detta steg lägger sig faktiskt på tronen i detta slutstegs test!
                              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                              Genesis mini block:

                              Inte så bra som jag hoppats på.Utan här är ljudet lite mer grovhugget.Ett mellan register som sticker ut lite mer,vilket får steget att inte låta så där lugnt och fint.Detaljerna finns där.men den fina rätta neutrala ljudet saknas tyvärr.
                              Är man "extremt" petig,så passar sig detta steg bäst till midbas/bas.
                              Last edited by Välljudsfantast; January 25, 2015, 19:19.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                                Originally posted by Välljudsfantast View Post
                                Lite fler steg testade,efter besök av Fluff här på forumet,som hade med sig lite Genesis steg.


                                Hade med sig:
                                Genesis Monoblock (moddat)
                                Genesis mini block.
                                Genesis DMA specialbeställt och byggt av Gordon,med DMX kretskort,och med bättre komponenter för bästa ljudkvalitè.

                                Det vi testade var Genesis DMA special,samt mini block.

                                Slutsats:

                                Genesis DMA special, låter fantastiskt bra.Kraft dynamik.med värme och micro detaljer.Inget sticker ut,utan allt låter precis så där bra som det ska göra.Detta steg lägger sig faktiskt på tronen i detta slutstegs test!
                                ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                Genesis mini block:

                                Inte så bra som jag hoppats på.Utan här är ljudet lite mer grovhugget.Ett mellan register som sticker ut lite mer,vilket får steget att inte låta så där lugnt och fint.Detaljerna finns där.men den fina rätta neutrala ljudet saknas tyvärr.
                                Är man "extremt" petig,så passar sig detta steg bäst till midbas/bas.
                                Fluff instämmer till fullo med föregående talare, tack för en kul och trevlig testsession
                                sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                                Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                                God bless the Amp Doctor !

                                Comment

                                Working...
                                X