Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA anläggning med grävande bas utomhus. Festival.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PA anläggning med grävande bas utomhus. Festival.

    Ptja, Sitter och funderar lite. Skulle vilja bygga en setup som spelar hyffsat högt och galet, till ett billigt pris.
    Skiten är mest till för små privata tillställningar i skogen så det behöver ju inte vara något värsting.
    Dock ska det vara effektivt då det antagligen blir ett elverk eller 230v 10a som begränsar.

    Är väldigt mycket nybörjare inom detta så tips att tänka på är ju mer än välkommet.

    Funderar på 2st singel 15-18" horn, sen ett par toppar med enkel 12" - 15" samt några monster till horndiskanter. Passivt.
    Samt någe slutsteg till detta.

    Funderar även lite på att bygga in allt etta lite stiligt i en husvagn men det är ett senare problem.

    Har kollat en hel del begagnat men svårt att hitta, framförallt i närheten av hemma.

    Vad behöver man ens för att spela utomhus? Lite overkill med min setup på ett exempel midsommarfirande tro? Ideér och tankar är mer än välkommet!

  • #2
    Re: PA anläggning med grävande bas utomhus. Festival.

    Originally posted by FarmoR View Post
    Ptja, Sitter och funderar lite. Skulle vilja bygga en setup som spelar hyffsat högt och galet, till ett billigt pris.
    Skiten är mest till för små privata tillställningar i skogen så det behöver ju inte vara något värsting.
    Dock ska det vara effektivt då det antagligen blir ett elverk eller 230v 10a som begränsar.

    Är väldigt mycket nybörjare inom detta så tips att tänka på är ju mer än välkommet.

    Funderar på 2st singel 15-18" horn, sen ett par toppar med enkel 12" - 15" samt några monster till horndiskanter. Passivt.
    Samt någe slutsteg till detta.

    Funderar även lite på att bygga in allt etta lite stiligt i en husvagn men det är ett senare problem.

    Har kollat en hel del begagnat men svårt att hitta, framförallt i närheten av hemma.

    Vad behöver man ens för att spela utomhus? Lite overkill med min setup på ett exempel midsommarfirande tro? Ideér och tankar är mer än välkommet!
    Att bygga PA är riktigt skoj.

    Bygga singel horn funkar inte så bra om det ska gå hyfsat djupt. Horn bör jobba i 4pack för att de ska bli bra subbas.

    Tex singelhorn f-3 på ca 60Hz sen i 4 pack f-3 ca 45 Hz

    Fördelen är att det är lättdrivet naktdelen är att det tar mycket platts samt väldigt svårt att bygga gentemot vanlig basreflex.

    När man köper PA element så köp bra kvalité. Skippa den billiga skiten som finns att köpa på olika firmor.

    En PA element ska ha fina kylnings egenskaper så man kan spela länge utan elementet tappar verkningsgrad. Det är bland annat det som skiljer mellan billig skit och hög kvalité. Och hur basen komprimera luften i lådan. Dagens fina PA subbasar så klarar sig en 18" i väldigt liten lådan även spelar riktigt styggt.

    Satsa på 2st subbasar med dubbel 18" med 2st toppar med hornladdat 2x10 eller 2x12" med 1.4" driver i varje låda.

    Bygger man det själv så kan man få ner det i ca 30-35k och då får man samma prestanda som ett system för ca 100k om man köper det rätt och få bra support.

    MVH//Björn

    www.dbakuten.se

    Comment


    • #3
      Re: PA anläggning med grävande bas utomhus. Festival.

      Vad är billigt för DIG? För mig är 35k himlans mycket pengar för ett system som ska användas för fyllepartyn? i skogen.

      http://www.hifikit.se/index.php?id=917 595:- st och låter nog ok efter några öl.

      Comment


      • #4
        Re: PA anläggning med grävande bas utomhus. Festival.

        Originally posted by Jimma72 View Post
        Vad är billigt för DIG? För mig är 35k himlans mycket pengar för ett system som ska användas för fyllepartyn? i skogen.

        http://www.hifikit.se/index.php?id=917 595:- st och låter nog ok efter några öl.
        Par bra 6.5" mellanregister spelar bättre en ett sådant paket. Förstår inte att folk orkar lägga ner tid på så billiga komponenter när resultatet blir så tråkigt och platt i slutet.

        Det jag menade att bygger man själv så får man samma kvalité som 1/3 av priset om man köper färdiga PA burkar om man har lite koll. Sen att lägga 35K var bara ett ex men ska man ha Högtalare, Processor, Slutsteg så börjar slantarna rinna iväg.

        MVH//Björn

        www.dbakuten.se

        Comment


        • #5
          Re: PA anläggning med grävande bas utomhus. Festival.

          Ta dig en titt på den här sidan, förutom ritningar på horn och toppar så har dem även ett bra forum med kunniga medlemmar. Kan ju vara värt att kolla upp kanske??

          Länk: http://speakerplans.com/

          Comment


          • #6
            Re: PA anläggning med grävande bas utomhus. Festival.

            Satsa på Klass-D slutsteg. Även om de inte är hifi så är det väldigt bra verkningsgrad på dem. Inte ovanligt med ~95% == dubbelt så lång speltid på en tankning av el-aggregatet, och/eller ca halva kravet på effekt från det.
            Ett klass B-steg når kanske 50% verkningsgrad när det spelas.
            "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

            "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

            Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

            Comment


            • #7
              Re: PA anläggning med grävande bas utomhus. Festival.

              Jag har kört med allt från "billebro extrema monster högtalare" till välkända märken med bra kvalitet som RCF, Mackie, JBL, Cerwin Vega osv.. Och av erfarenhet så råder jag dej att lägga några extra slantar på BRA kvalitet från början, det lönar sig i längden!. Det jag kör med just nu och är sjukt nöjd med är 2 st Mackie SA1521z 15" toppar med 1,75" driver samt 1st Cerwin Vega Cva-121 21" bas som "kastar långt" trots att den inte är hornkonstruerad. Detta paket spelar rent och framförallt högt med bra bas! Lämpar sig I stora lokaler eller utomhus för upp mot 500 pers med bra tryck skulle jag kunna säga utan att överdriva.

              Och fördelen är att det är "plug and play" då det är AKTIVT, altså inbyggt slutsteg. Bara att ansluta ström samt signal sen bara köra järnet! Dessutom så kan jag säga att jag klarar mej på en 10A säkring, till och med när jag pumpar på fullt ut. Ganska svårt att få tag på begagnat men hittar man så får man räkna med att lägga ut ca 20 lax, och det är sjukt prisvärt enligt mig.

              // Erik

              Comment


              • #8
                Re: PA anläggning med grävande bas utomhus. Festival.

                Oj vad inaktiv jag blev i denna tråden!
                Det är dock fortfarande aktuellt men nu är planerna att bygga in i en husvagn, samt kraven är betydligt mindre.
                Samt att det ska mindre plats! Kommer ta ur en garderob ur husvagnen och ställa subben i. Sen sätta en enkel 12" med driver utanför på snabbfästen på väggen. Subben kommer ju spela ut igenom väggen och ut framför husvagnen och frontarna sitter självklart på utsidan av husvagnen.
                Jag har aldrig hört ett mindre PA förut så har ingen aning om vad man kan förvänta sig.

                Det jag vill ha hjälp med nu är. Vad behöver jag? Tänkte egentligen bara köra med en dator och spotify samt mp3. Enkelt och lätt. Men jag vill även kunna koppla in en mic eller 2 samt kanske någon gitarr osv. Vad jag förstått så behöver jag då en mixer.
                Går uppenbarligen få tag på billigt begagnat. Jag antar att jag behöver en kanal per input. 8kanaler bör jag klara mig mer än väl på? Vad bör jag tänka på där? Skulle en typ en sån http://www.ebay.com/itm/ROSS-RCS-802...-/160650557265 fungera? 500kr.

                Nästa steg bör väl egentligen vara slutsteg. Det som ska drivas är 2st 1x12" med driver. 1x15-18 sub. Horn, basreflex eller vad som skulle vara bäst.
                En låda på 70x50x190cm bxdxh har jag plats med till bas. 665L netto(?).

                Skulle ett:
                QSC USA 370
                2 * 250 W i 2 ohm
                2 * 185 W i 4 ohm
                2 * 125 W i 8 ohm
                Räcka till mina fullrange högtalare
                och till subben:
                QSC USA 850
                2 * 550 W i 2 ohm
                2 * 425 W i 4 ohm
                2 * 270 W i 8 ohm

                Exempelvis? vilken effekt bör jag lägga mig på? Är billebro-stegen på 2x1000w för 1699:- HELT värdelösa, begriper ju själv att dom inte lämnar ens i närheten av så mycket effekt men det kanske duger till något?

                Mid/diskant/fullrange:
                enkel 12" samt en ilsken driver. Räcker? Hittar inget exempel på varken begagnat nytt eller komponenter till en.

                Sub:
                Somsagt, har en "garderob" att bygga i. Denna blir ju att bygga själv. Går det köra 2st 15" i samma horn? Är ganska lost här och har ingen aning vad som bör bli bäst, känns som horn är att föredra pga verkningsgrad och kastlängd. Negativt är väl storleken men bör gå att bygga en.
                Basreflex har jag ingen aning om. Vet hur det fungerar i bil men icke utomhus.
                exponentialhorn ? Tappadehorn ?
                Elementtips?

                Hm, equlizer, dsp?

                Jag läser gärna på själv vad och hur man ska gå tillväga, men hittar inget bra intressant på svenska för en nybörjare. Engelska behärskar jag men dessa termer som används inom detta sammanhang blir lite bökigt. Länktips mottages.

                Somsagt. Vet inte riktigt vad jag har för mål, men skulle vilja att det lät "bra". Vill inte spendera en krona på något egentligen så allt man kan spara in på vore gott.
                Nu är jag inte ute efter att det ska fladdra i håret på den som står längst bak.

                Kommer självklart upp en projekttråd när/om det beger sig.
                Last edited by FarmoR; April 21, 2012, 00:44. Reason: La till lite mer.

                Comment

                Working...
                X