Announcement

Collapse
No announcement yet.

nån med erfarenhet av peerless xls

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nån med erfarenhet av peerless xls

    gjorde ett fynd (enligt mig själv iaf) och köte en sån här bas samt ett zachry dsw-200 substeg för inomhusbruk för 1000kr allt nytt i kartong, men funderar om ritning till den nu, dom rekommenderar slavbas, men det hade ja tänkt skippa då den kostar 1000kr,
    så har nån testat portad eller sluten till en sån här?

    http://www.hifikit.se/index.php?id=1110

  • #2
    Re: nån med erfarenhet av peerless xls

    Originally posted by sjobas View Post
    gjorde ett fynd (enligt mig själv iaf) och köte en sån här bas samt ett zachry dsw-200 substeg för inomhusbruk för 1000kr allt nytt i kartong, men funderar om ritning till den nu, dom rekommenderar slavbas, men det hade ja tänkt skippa då den kostar 1000kr,
    så har nån testat portad eller sluten till en sån här?

    http://www.hifikit.se/index.php?id=1110
    Värden på basen
    Nom. diamerer [inch] 10
    Vas [Liters] 89,7
    Qts 0,17
    Qes 0,18
    Qms 2,63
    Fs [Hz] 18,9
    Sensitivity [dB] 92,2

    då kan Nån räkna på låda

    Comment


    • #3
      Re: nån med erfarenhet av peerless xls

      XLS-serien fungerar bra med slavbas som jag har förstått, har dock ingen egen erfarenhet av dem. Tex Robsarve borde veta en hel del, även när det gäller för hemmabruk.

      Kollar man på lådtypsrekommendationerna så utgår de ifrån 20 liter hela tiden och sedan ska det labbas en del med basförstärkning/basreflexrör/slavbas. Ska man ha basreflex så blir det väldigt opraktiska längder på porten, i så fall är slavbas eller sluten låda mer praktisk.

      Comment


      • #4
        Re: nån med erfarenhet av peerless xls

        Har räknat litegrann, kollade på 25 liter basreflex med 63 cm långt 3" rör.
        Avstämningen är beräknad till ca 25 Hz och dämpmatta på väggarna är beräknat.

        Skulle faktiskt vara intressant om du testade en sån låda, borde funka tycker jag. Röret ska väl gå att få dit på något sätt, tex göra lådan större i ytterformat och låta röret ligga utanför själva huvudlådan.
        Last edited by Optima; July 12, 2009, 23:59.

        Comment


        • #5
          Re: nån med erfarenhet av peerless xls

          Har lyssnat på Hifikits ex., fungerar bra. Kolla med dom.

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #6
            Re: nån med erfarenhet av peerless xls

            Originally posted by Optima View Post
            Har räknat litegrann, kollade på 25 liter basreflex med 63 cm långt 3" rör.
            Avstämningen är beräknad till ca 25 Hz och dämpmatta på väggarna är beräknat.

            Skulle faktiskt vara intressant om du testade en sån låda, borde funka tycker jag. Röret ska väl gå att få dit på något sätt, tex göra lådan större i ytterformat och låta röret ligga utanför själva huvudlådan.
            var inte lite långt, men hur många liter tar ett så långt 3" rör upp? för ja hoppas inte 25L är totalvolymen då blir det svårt
            slutsteget tar ju även det upp nån liter.
            kan ju göra en låda som bygger på höjden och om porten gör en 90 gradare så borde det gå tycker ja,

            Comment


            • #7
              Re: nån med erfarenhet av peerless xls

              Enligt info hos tymphany.com så tar basen upp 2 liter, ett 3" rör tar upp ca 0,044 liter per cm (om ytterdiametern är 75 mm). Runt 30 liter totalt bör det bli ifall 61 cm av röret sitter inuti lådan.

              Comment


              • #8
                Re: nån med erfarenhet av peerless xls

                Zachrysteget är nästan i minsta laget till en XLS, och med de parametrarna (jag har själv en 8 olika liggande) så är det portat som gäller. Slavbas gillar jag inte riktigt, för långsam.

                Föreslår att du gör en relativt platt låda med porten i en kortsida och basen nära den andra.
                /tycker Erik.

                Comment

                Working...
                X