Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lågnivå ut från rcd510

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lågnivå ut från rcd510

    Byggde om ljudet i min vw golf mk6 för en tid sedan och bytte då ut originalstereon rcd510 mot en Android-stereo, bytte alla högtalare och satt in en förstärkare och en Audison BitOne DSP. Har funkat rätt bra, men har mer och mer tröttnat på Android-stereon. Den är långsam, seg att boota upp och hur jag än gjort så har den skitdålig radiomottagning.

    Funderar därför att byta tillbaka till original huvudenheten, men den har inga lågnivåutgångar. Egentligen ska det inte vara något problem, då BitOne även klarar av högnivå. Men sen läste jag att rcd510 kan kodas om så den skickar ut lågnivå på högtalarkablarna.

    Något som gjort det? Jag har kodat med VCDS tidigare, så det är inga problem. Undrar mest om något provat både lågnivå och högnivå ut från rcd510 och vad som ger bäst ljud.

  • #2
    Re: Lågnivå ut från rcd510

    Egentligen borde det inte vara någon skillnad på ljudet om man kopplar via högnivå eller lågnivå.
    Enheten har ett visst frekvensomfång och skillnaden ligger i hur stark signalen är, den mottagna signalen optimeras i din DSP så den kan hanteras internt.

    Fördelen med lågnivå är att signalen inte är förstärkt, alltså även grundbruset bör vara är lägre.

    Fördelen med högnivå är den högre spänningen vilket kan motverka störningar.

    Men helt klart coolt om man kan programmera om till lågnivå, fast flertalet woodooboxar gör jobbet fantastiskt bra med högnivåsignal.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Lågnivå ut från rcd510

      Har googlat lite mer nu och hittat lite mer info om min enhet rcd510. Den går att anpassa efter olika fabriksmonterade förstärkare (VW egna, Dynaudio), så högtalarutgångarna går att göra om till lågnivå 4volt och equalizern nollställas.

      Sen tidigare har jag en linjeförstärkare (Audiocontrol Matrix plus), som kan ta två ingångssignaler (front, rear) och skicka ut tre (front, rear, subwoofer).

      Så den här nya setupen ska funka fint, behöver bara köpa fyra RCA-terminalblock

      Får återkomma med hur ljudet blev.

      Comment

      Working...
      X