Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutsteg till originalsub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slutsteg till originalsub

    Hej!

    Det är ett tag sedan jag har skrivit här sist men nu håller jag på med ett ljudprojekt i miniformat. Jag håller på att montera in original H/K subwoofer i min mercedes ML 500 och nu vill jag ha hjälp att hitta ett lämpligt slutsteg till basen.

    Basen är en 6,5" med dubbla 1,2ohm spolar så det ska vara stabilt i åtminstone 2,4 eller 0,6 ohm. det sista är väl inte så troligt att man hittar?
    Jag tänker mig ett hyfsat kompakt slutsteg som går att gömma undan, Klass D för att det ska gå svalt nog och gärna gott om effekt. Högnivåingång är inget krav men ett stort plus!

    Budget max tretusen men helst så billigt som möjligt!

    Lägger till lite bilder så ni kan se basen/bilen.

    Subwoofer w164 by Johannes Nutti, on Flickr

    Subwoofer install by Johannes Nutti, on Flickr

    Subwoofer install by Johannes Nutti, on Flickr

    https://www.flickr.com/photos/140972...7667729582460/

    Untitled by Johannes Nutti, on Flickr

  • #2
    Re: Slutsteg till originalsub

    Inte så många svar här men har letat upp några slutsteg mellan 1000 till 2500kr.

    MDS har ett slutsteg som är rätt kompakt och säkert också nog kraftfullt men man blir ju lite avskräckt av allt konstigt dom skriver om sina produkter. Törs man köra på en sån här?
    MDS TX XTR

    Mest sugen är jag egentligen på den här, då ingår ju även kablarna som behövs. men den är också dyrast. Finns multimediaimport kvar fortfarande?
    AMPIRE MMX1

    Alpine har ett slutsteg till bra pris, något större än de andra men fortfarande kompakt. De brukar ju vara bra men den känns inte så spännande direkt.
    ALPINE MRV-M250

    Cervin vega hade även de ett smidigt steg.
    CERIN-VEGA B1

    Det här steget verkade trevligt det med men har ingen erfarenhet av match? är det något att ha?
    MATCH MA 10FX


    Vad ska man välja? budget eller lite mer påkostat?

    Comment


    • #3
      Re: Slutsteg till originalsub

      DLS stegen CC-500 och CC-1000 finns ju också, de säljs ju för priser som ryms inom din budget.
      Dessutom sägs de vara riktigt välljudande :-)

      Mvh Micke

      Comment


      • #4
        Re: Slutsteg till originalsub

        DLS CC-500 verkade var ju intressant, räknade bort dom tidigare när jag kikade för att dom såg så stora ut. kikade sen på måtten och den skulle nog passa perfekt under mitt baksäte!

        i manualen står att man inte får sätta de bakom någon panel. Manualen innefattar även flerkanaliga cc stegen och de är i klass AB kan de vara de som är mer känsliga för att bli övertäckta?

        DLS rekommenderar 33mm2 kabel, 60A säkring. Undrar om man kan köra klenare kabel. batteriet ligger bakom/under passagerarsätet fram så totala kabellängden inklusive säkring blir nog ca 70cm. 16mm kabel räcker eller är det bara dumt?
        Last edited by twostroke; August 9, 2016, 19:35.

        Comment


        • #5
          Re: Slutsteg till originalsub

          Originally posted by twostroke View Post
          DLS CC-500 verkade var ju intressant, räknade bort dom tidigare när jag kikade för att dom såg så stora ut. kikade sen på måtten och den skulle nog passa perfekt under mitt baksäte!

          i manualen står att man inte får sätta de bakom någon panel. Manualen innefattar även flerkanaliga cc stegen och de är i klass AB kan de vara de som är mer känsliga för att bli övertäckta?

          DLS rekommenderar 33mm2 kabel, 60A säkring. Undrar om man kan köra klenare kabel. batteriet ligger bakom/under passagerarsätet fram så totala kabellängden inklusive säkring blir nog ca 70cm. 16mm kabel räcker eller är det bara dumt?
          De klarar att byggas in ganska ordentligt utan värmeproblem(även A/B modellerna), 16mm2 räcker gott
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: Slutsteg till originalsub

            Skönt att höra för jag beställde ett cc-500 igår.
            Det blev 25mm kabel, det var rätt pris på den.

            Har inte ägt någon dls produkt tidigare förutom kablar.
            Ska bli kul att se om den orkar driva basen!

            Comment


            • #7
              Re: Slutsteg till originalsub

              Råkade även vinna en auktion på en I-sotec Isoamp 4. Vet knappt varför jag budade på den men fick den rätt billigt iallafall.

              Har någon här erfarenhet av isotec slutstegen? Värt att koppla in?

              Planerar att köra dls steget med högnivå in, kan jag koppla in mig på isotecens kablage så att de delar högniva?

              Comment


              • #8
                Re: Slutsteg till originalsub

                Jasså var de du som högg steget på Tradera, dom är relativt smidiga att koppla in dom stegen, ska själva leka med ett sådant i min bil med rätt quadlock kablage osv.. men har för mig att det blir en uppgradering av ljudet iaf och inget skitljud.. men var som sagt, 5år sen isch ja koppla in ett sådant sist nu.
                BilstereoPiraten
                CDT Fantast

                Comment


                • #9
                  Re: Slutsteg till originalsub

                  Sen missade du detta steg då du kollade runt på småa.. http://www.bilstereohornan.se/massive-audio-n2:828
                  BilstereoPiraten
                  CDT Fantast

                  Comment


                  • #10
                    Re: Slutsteg till originalsub

                    Originally posted by henkz View Post
                    Jasså var de du som högg steget på Tradera, dom är relativt smidiga att koppla in dom stegen, ska själva leka med ett sådant i min bil med rätt quadlock kablage osv.. men har för mig att det blir en uppgradering av ljudet iaf och inget skitljud.. men var som sagt, 5år sen isch ja koppla in ett sådant sist nu.
                    Jo det var jag som högg den. Ska bli intressant att testa den! Men lär testa den i någon bil som har isokontakt först så man vet om den är något att ha innan jag orkar skaffa quadlock kontakten.
                    Har du också köpt ett eller? Eller funderar du på att köpa?

                    Jag kikade faktiskt på det där steget med, men föll ändå för dls steget tillslut!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Slutsteg till originalsub

                      Har haft ett isotech amp4 liggandes i snart 2år o nu tänkte jag att jag måste prova då jag inte vill göra nån åverkan på nya bilen.
                      BilstereoPiraten
                      CDT Fantast

                      Comment


                      • #12
                        Re: Slutsteg till originalsub

                        Ritat upp och fått tillverkat en hållare för slutsteget, 2mm rostfritt, m5 popnuts och rostfria skruvar.. kommer sitta under baksätet.

                        Amp-rack by Johannes Nutti, on Flickr

                        Amp-rack by Johannes Nutti, on Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Slutsteg till originalsub

                          Nu är hållaren och steget på plats. 25mm2 jord och strömkabel draget, signalkabel draget. bara att dra kabel från steget bak till suben. Det medföljde även en basfjärr så att man kan ställa nivån, vet dock inte om jag ska använda den eller inte och var jag isåfall ska placera den.. de små avlånga urtagen på sidan av hållaren är för att kunna sätta buntband som kabelhållare.
                          Jag använde Tesas kablagetejp runt alla kablar för att få oem look på det hela, Ny favorit!


                          rDls cc-500 by Johannes Nutti, on Flickr

                          Dls cc-500 by Johannes Nutti, on Flickr

                          Dls cc-500 by Johannes Nutti, on Flickr

                          Dls cc-500 by Johannes Nutti, on Flickr

                          Comment

                          Working...
                          X