Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fundering om formrör

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fundering om formrör

    Hejsan, sitter här och kollar var det finns 200mm formrör/gjutrör till att bygga en kvartsvågspipa(?) / basrör, har hittat ett par men en fråga kom upp.
    Är det rörets yttre diameter som är 200mm eller kan det vara den inre diametern?
    Tack.
    Last edited by awsed; June 27, 2009, 18:15.

  • #2
    Re: Fundering om formrör

    vart har du sett rören?
    be säljaren att gå och mäta
    och vill han inte göra det så gå nånannatsans och handla dina rör där i stället

    Comment


    • #3
      Re: Fundering om formrör

      bl.a K-rauta och Byggmax hemsidor, har för mej att det kan finnas på coop bygg också men sökfunktionen fungerar inte lika bra på den hemsidan som tidigare..
      Om ingen här har ett hum om det är yttre eller inre så får jag försöka komma mej till någon av butikerna till veckan.. (har en bit att åka)

      Comment


      • #4
        Re: Fundering om formrör

        brukar vara invändigt så är det på min 6 tumsport
        Men kan skilja något mellan olika tillverkare
        sen har du materialtjocklek

        Frippe L är duktig på detta med rör men gissar på att han är på Borgholm i helgen

        http://www.minhembio.com/dac83/153833/miniatyrer en annan diktig kille

        Comment


        • #5
          Re: Fundering om formrör

          ah crap då får jag göra en nya baffel, i all hast och hybris chansade jag på att det var ytterdiametern, men det är ju inte hela världen att göra en ny..

          tack för tipsen, jag får hoppas på att dom kanske svarar i helgen, annars får jag ta och försöka komma mej till nån butik i veckan.

          Comment


          • #6
            Re: Fundering om formrör

            Gjutröret jag använde mig utav till min 10" va det iaf utvändigt mått


            Röret är precis lika stor som basen

            Comment


            • #7
              Re: Fundering om formrör

              Biltema har jag köpt mina rör på.
              byggmax hade billigare men dem har mkt tunnare material men det funkade tll en 6,5" iaf. Finns ju även 10-12" rör på biltema

              Bild och film på 8" röret:
              http://www.garaget.org/?car=124564&image=1433113
              http://www.garaget.org/video/8va1aek0e8va
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

              www.garaget.org/Frippe_L

              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

              Comment


              • #8
                Re: Fundering om formrör

                Det lät ju inget bra att byggmax har tunnt material, men grisbilliga är dom onekligen..
                Jag får nog ta och svänga förbi coop bygg till veckan och mäta lite, synd att byggmax har 800mm långa rör också, vore bekvämare med 1m då jag inte behöver skarva längsta sidan, coop bygg kanske har 1m..

                140,4 som högst i bassrace med stängda dörrar och fönster det är inte dåligt för en 8" må jag säga Lastar du steget i 1ohm eller 4ohm??
                Visst hade du gjort ett litet test med 3-4st åttor av olika märken i ett rörbygge för ett tag sedan? Vill minnas att det var dej jag såg hade gjort ett inlägg på det försvunna forumet.
                Last edited by awsed; June 28, 2009, 19:11.

                Comment


                • #9
                  Re: Fundering om formrör

                  Originally posted by awsed View Post
                  Det lät ju inget bra att byggmax har tunnt material, men grisbilliga är dom onekligen..
                  Jag får nog ta och svänga förbi coop bygg till veckan och mäta lite, synd att byggmax har 800mm långa rör också, vore bekvämare med 1m då jag inte behöver skarva längsta sidan, coop bygg kanske har 1m..

                  140,4 som högst i bassrace med stängda dörrar och fönster det är inte dåligt för en 8" må jag säga Lastar du steget i 1ohm eller 4ohm??
                  Visst hade du gjort ett litet test med 3-4st åttor av olika märken i ett rörbygge för ett tag sedan? Vill minnas att det var dej jag såg hade gjort ett inlägg på det försvunna forumet.
                  tunn papp spelar ju inte så stor roll om du plastar o smäller på glasfiber, sen var resultatet inte 140,4 i bassrace utan 135,0. det andra är med ton. även 141,9 med öpen dörr är med ton. men det spelar int så mkt lägre med musik iofs.....
                  ja jag har testat hertz es200, re re8 och gz hydrogen 8" i det röret. hertzen lät bäst och gz högst. RE nå mellanting, skön djupbas iaf men spelade inte lika högt som dem andra. det var iofs den billigaste av dem.
                  nu kör ja steget i 1ohm till gz, 4ohm till hertz och 2ohm till RE......
                  Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                  www.garaget.org/Frippe_L

                  Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                  Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                  Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fundering om formrör

                    Nä iofs, men de känns lite mer motiverat att betala nån tia extra per meter för att ha tjockare material än att lägga ett par hundra extra på glasfiber och plast utöver det jag redan har som säkert räcker till skarvarna iallafall. =)
                    Ah okej det var med ton.
                    Jaså okej använde du möjligen termlab när du testade basarna eller? =)
                    Last edited by awsed; June 28, 2009, 22:53.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fundering om formrör

                      ingen som testar med pvc rör? finns ju i dom flesta dimensioner med, känns som att det ska bli stadigare, då kan man ju skruva fast baffeln, och är man riktigt seriös så kan man ju plastsvetsa ihop det

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fundering om formrör

                        Usch kom ikväll fram till att jag avskyr att plasta, dessutom har jag inte direkt några kolfilter till halvmasken, bara organiska ångor märkte jag.. Det bör väl bli tillräckligt styvt i skarvarna om man spacklar på bra med glasfiberspackel istället?
                        Det går både snabbare och är enklare för min del iallafall.
                        Jag har plastat en skarv, och tanken på att det är sex skarvar till att plasta tar emot..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fundering om formrör

                          ingen feedback på glasfiberspacklet?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fundering om formrör

                            Originally posted by awsed View Post
                            ingen feedback på glasfiberspacklet?
                            testa att bara limma ihop med mkt smältlim först o spela. låter det anus redan då är det ingen vits att plasta eller spackla.

                            Jag tycker dessutom att redigt GF-spackel luktar lika gott som plast så för den sakens skull kvittar det.

                            Men glasfiber o polyester lagt runt skarvarna kommer säkert bli mkt stabilare. jag kan iaf lyfta mitt U-formade rör i portänden utan nåt rör sig och GZ 8" väger nog över 5kg så det blir bra belastning i skarvarna.
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                            www.garaget.org/Frippe_L

                            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fundering om formrör

                              mjo jag har provisoriskt smältlimmat skarvarna med lite mellanrum, halva skarvarna är väl smältlimmade men det tog slut och nu lyckas jag inte hitta limstavarna på jula som passar till min pistol heller
                              Men jag får väl smeta på pl600 istället och som du säger prova och höra om de låter skit..

                              Mjo det är väl polyesterplast i glasfiberspacklet också men jag tänker så att det är väl lite mindre mängd i spacklet än om jag plastar och iom att jag spacklar snabbare än jag plastar så utsätts jag under mindre tid för dom goa ämnena det innehåller.

                              Oh jo det är klart skarvarna lär få lite påfrestning men man lär ju aldrig spela isär en skarv med en 8" som är insmetad med pl600 eller dylikt, så man får väl om inte annat ta det lugnt när man flyttar bygget =)
                              Man fick allt lite huvudbry när man skulle få till vinklarna så det ser någorlunda klokt ut.. förstår inte varför jag gav mej på ett lite mer krångligt bygge det första jag gör..

                              Comment

                              Working...
                              X