Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på högtalare samt fråga på kabelarea.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips på högtalare samt fråga på kabelarea.

    Tjena

    Tänkte byta ut högtalarna i bakdörrarna på en volvo 850. behöver inte vara något värsting ska bara vara där för att kunna spela för dom som åker. fram sitter det dls rs5a om det finns bättre utbytes till dom så kan jag plocka dom dit bak istället och nya fram tips? max 1500-2000kr.

    Sedan gör det någon skillnad om min batteri kabel är skarvad vid baksätet 35mm2 till 20mm2. så det blir cirka 30-40cm 20mm2 kabel till batteriet därbak. samt sitter 16mm2 kabel till slutsteget dock knappa 20cm kabel. enligt mig så bör det teoretiskt vara helt ok med smalare kabel vid kortare avstånd? eller hur är det enligt bilstereo proffsen?

    Slutsteg. Rockford Fosgate T1500bd och Rockford Fosgate T600.2

    Kräm finns det har inte haft något problem volt dippar varken fram eller bak. Men intressant å höra om jag ska ändra på kabelarean iallafall.

  • #2
    Re: Tips på högtalare samt fråga på kabelarea.

    Ur spänningsfallssynpunkt kan det funka bra med en smalare kabel vid korta avstånd, men ur säkringssynpunkt kanske det inte går bra. I ditt fall har du ett slutsteg som teoretiskt kan dra uppåt 140 A vid full RMS-effekt, men 16 mm2 kabel får bara avsäkras med 80 A säkring enligt tabellen från EMMA.

    Comment


    • #3
      Re: Tips på högtalare samt fråga på kabelarea.

      Originally posted by Optima View Post
      Ur spänningsfallssynpunkt kan det funka bra med en smalare kabel vid korta avstånd, men ur säkringssynpunkt kanske det inte går bra. I ditt fall har du ett slutsteg som teoretiskt kan dra uppåt 140 A vid full RMS-effekt, men 16 mm2 kabel får bara avsäkras med 80 A säkring enligt tabellen från EMMA.
      Okej, så jag skulle egentligen behöva byta ut denna kabel till en grövre samt avsäkra denna? har bara ett powerbock just nu så kabeln blir egentligen ca 20cm+20cm. Men nu när jag skriver kommer jag på att jag har ett säkringsblock från autoleads liggandes någonstans. så använder jag mig av det plus grövre kablar där så ska det vara grönt? Då är frågan vilken storlek på kabeln rekommenderar du på den sträckan till dessa slutsteg samt avsäkringen till dom båda? (säkrings blocket som finns någonstans...har individuella säkringar till båda utgångar)

      Comment


      • #4
        Re: Tips på högtalare samt fråga på kabelarea.

        16 mm2 med 80 A säkring kan du använda till T600-2. 35 mm2 med 150 A säkring kan du använda till T1500bd. Blir fint att använda det där säkringsblocket, då slipper du flera separata säkringshållare.

        Kabeln från främre batteri till bakre är alltså 35 mm2, men är skarvad den sista biten med 20 mm2 kabel. Det innebär att säkringen vid främre och bakre batteri ska vara högst 100 A eftersom man ska utgå ifrån den klenare arean.

        Comment


        • #5
          Re: Tips på högtalare samt fråga på kabelarea.

          Originally posted by Optima View Post
          16 mm2 med 80 A säkring kan du använda till T600-2. 35 mm2 med 150 A säkring kan du använda till T1500bd. Blir fint att använda det där säkringsblocket, då slipper du flera separata säkringshållare.

          Kabeln från främre batteri till bakre är alltså 35 mm2, men är skarvad den sista biten med 20 mm2 kabel. Det innebär att säkringen vid främre och bakre batteri ska vara högst 100 A eftersom man ska utgå ifrån den klenare arean.
          Tackar för ett mycket bra svar! Utökar även skarvningen till 35 mm2 när jag väl håller på

          Comment

          Working...
          X