Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine 3339 eq + 3681 dsp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alpine 3339 eq + 3681 dsp

    Hej,

    Letar äldre prylar till ett 90-tals bygge och funderar hur man kan koppla ihop en 3339 eq med en 3681 processor.
    Har försökt googla mig till info och hittat kopplingscheman/manualer men blir inte klokare för det.

    3339:an har 1 analog ingång (från HU) samt 3 kanaler ut.
    3681:an har 1 analog ingång samt 1 bypass samt även 1 digital ingång + bypass. Den har 6 kanaler ut (om jag fattar rätt).

    Kan nämna att jag kommer köra 3-vägs fram plus bas.

    Nån här som kan hjälpa mig?
    Hade ju varit roligt med en grafiskt EQ samt fördelen med en processor
    Attached Files

  • #2
    Re: Alpine 3339 eq + 3681 dsp

    ingen som har någon idé?

    Comment


    • #3
      Re: Alpine 3339 eq + 3681 dsp

      Om ´jag nu kommer ihåg rätt så kan 3681 antingen köras med en headunit som är gjord för den dsp:n.
      Det fanns ett "standalonekit" som gjorde att man kunde köra den helt separat men då var det en separat display för inställningarna.

      Så jag TROR att du måste ha en maskin av rätt sort eller en styrenhet för att kunna använda den.
      Finns isf ingen anledning att ha en grafisk eq ihop med den dsp:n.

      3339 kan du köra helt fristående.

      Vill du ha tag på ngn som verkligen vet så är tipset att gå med i bilstereogruppen på facebook och ställa frågan där. Där finns det gott om "gamla rävar" som säkerligen använt sig av 3681:an!

      //
      __________________
      Mvh Jonas
      Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
      8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
      Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

      Comment


      • #4
        Re: Alpine 3339 eq + 3681 dsp

        hum, jo lite har du rätt, dvs jag måste ha en HU som kan styra den. Jag kommer köra med en 7618r som kan styra den.

        Du säger att det inte finns nån mening med att köra grafisk EQ tillsammans med dsp:n och det var lite det jag gissade själv. Men var lite osäker på dspn och ifall man kunde lika lätt sköta den som en 3339:a. Jag vill ju lätt kunna ändra eq:n beroende på musiken jag spelar då jag är en hopplös all-ätare när det gäller musik.

        ser att jag var liiite flummig i min beskrivning, men som sagt så är det ett äldre alpine-system jag bygger. 7618r som HU, 5959 cd-växlare, 3339/3681 eq/dsp, 3558 slutsteg.
        Ska jag köra med 3681 så måste jag även ha en 4323:a för att köra optiskt från cd.

        Tyvärr är jag facebook-ogillare

        Comment


        • #5
          Re: Alpine 3339 eq + 3681 dsp

          Ok!

          Då 3681:an vill ha konstant insignal tror jag att 3339:an ställer till det lite samt att den bara kommer kunna justera den analoga signalen och inte den optiska (som du ju kör cd-ljudet i..)
          Säkert inte lika enkelt att justera 3681 som en grafisk eq men tveksam till hur mkt man eg har behov av att krana på en eq iaf..
          __________________
          Mvh Jonas
          Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
          8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
          Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

          Comment


          • #6
            Re: Alpine 3339 eq + 3681 dsp

            ja i den frågan är man ju lekman. Får fundera lite hur jag ska göra men då hoppar jag att ha båda inkopplade i alla fall.

            Tack för inputen Jonas!

            Comment

            Working...
            X