Announcement

Collapse
No announcement yet.

140A generator laddar inte upp batteriet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 140A generator laddar inte upp batteriet

    Hejsan sitter på en S60 -06(facelift med stora generatorn)
    Jag har haft stora problem att det brusar i alla högtalare(utom bakhögtalaren som körs på H-U)
    Jag började med felsökning, testade koppla förbi relä't, körde signal från stereon direkt i varje steg separat, kollade så att inte någon kabel såsom signal, högtalarkablar låga nära jord och matning, även att lågnivån inte var nära.

    Problemet försvinner om jag kopplar ut matningen & jorden som går in i delningsblocken(har jord direkt från batteriet) och endast kör huvudenheten + bakhögtalare.

    Jag köpte nya kontakter till matningen och jord för att vara säker att det inte glappade/dålig kontakt och körde i 2 dagar utan några steg, endast högtalarna bak och H-U.

    Även letat efter kabelbrott.

    Mitt AGM Batteri (95AH) laddas ur snabbt, och måste laddas upp, bruset blir värre när spänningen sjunker

    Får mer än gärna komma med idéer, det som sitter i bilen är LRX 4.1k, DLS RM20,Alpine M1005, focal 165kr, vifa bredbandare och 2st JL 10W3v3.

    Mvh Baulie

  • #2
    Re: 140A generator laddar inte upp batteriet

    Är det ditt extrabatteri det här eller ditt enda?

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: 140A generator laddar inte upp batteriet

      Originally posted by zrken View Post
      Är det ditt extrabatteri det här eller ditt enda?
      Endast 1 batteri

      Comment


      • #4
        Re: 140A generator laddar inte upp batteriet

        Det är ju inte osannorlikt att generatorn är kass, eller att batteriet börjar ge upp.
        Du har inte möjlighet att droppa in ngt annat batteri och se hur det går?

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: 140A generator laddar inte upp batteriet

          Originally posted by zrken View Post
          Det är ju inte osannorlikt att generatorn är kass, eller att batteriet börjar ge upp.
          Du har inte möjlighet att droppa in ngt annat batteri och se hur det går?
          Jodå har ett yellowtop som ska in

          Comment


          • #6
            Re: 140A generator laddar inte upp batteriet

            Då får vi se hur det går

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: 140A generator laddar inte upp batteriet

              Okej laddade upp batteriet som jag hade i bilen, bruset är reducerat en hel del, men finns fortfarande kvar. Kan tillägga att det knäpper i högtalarna när jag slår på och av tändningen, ca 3-4 sekunder efter jag vridit av tändningen. Ska ladda upp yellowtopen och se hur det går.
              Känns som om felet ligger i jordningen, inte störningar (får gärna komma med synpunkter) bruset hörs när volymen är på 0

              Comment


              • #8
                Re: 140A generator laddar inte upp batteriet

                fungerande jord är ju absolut nödvändigt för allt annat.

                Är det riktigt illa med jordningen för bakre batteriet, men att det får plus matning, är det inte osannolikt att systemet jordar baklänges via signalkabeln, och därmed kokar signaljorden. =brus.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: 140A generator laddar inte upp batteriet

                  Satte i Yellowtoppen, samma resultat, märkte även att mitt batteri (som jag laddade igår) var helt slut... alltså ligger något och drar ström, som in fasiken :O

                  Comment


                  • #10
                    Re: 140A generator laddar inte upp batteriet

                    Gissar att du har två separata problem. En dålig generator skulle kunna höras, men det blir oftaste ett vinande ljud, inte brus.
                    Bruset brukar bero på felställd gain på steget eller defekt signaljord på stereon.

                    Att den drar ström kan bero på att dioderna är kass i generatorn.

                    Man behöver en multimeter som man kopplar på respektive förbrukare tex om det finns huvudsäkringar och mäter hur mycket Ampere som dras med allt avstängt. Se till att allt är avslaget i bilen och vänta tills datorn stängt allt.

                    Det ska inte dras mer än några mA i någon kabel.
                    Drar man 1 A så töms batteriet på två- tre dygn.
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment


                    • #11
                      Re: 140A generator laddar inte upp batteriet

                      Originally posted by Mats H View Post
                      Gissar att du har två separata problem. En dålig generator skulle kunna höras, men det blir oftaste ett vinande ljud, inte brus.
                      Bruset brukar bero på felställd gain på steget eller defekt signaljord på stereon.

                      Att den drar ström kan bero på att dioderna är kass i generatorn.

                      Man behöver en multimeter som man kopplar på respektive förbrukare tex om det finns huvudsäkringar och mäter hur mycket Ampere som dras med allt avstängt. Se till att allt är avslaget i bilen och vänta tills datorn stängt allt.

                      Det ska inte dras mer än några mA i någon kabel.
                      Drar man 1 A så töms batteriet på två- tre dygn.
                      Tack för snabba svar, något vinande ljud är det inte.
                      Låter precis som man har radio brus(ökar inte om jag höjer volymen från 0 och uppåt.
                      Jag ska testa ställa gainen på 0, på stegen.
                      Signal jord? Testade koppla förbi relät och direkt in i steget (om det var det du menade)
                      Ska göra precis som du sa, ska låna en multimeter, även kolla igenom lite jord punkter såsom i motorummet, jorden i bagaget.
                      Något jag upplevde konstigt var att när jag slog av tändningen med yellowtoppen så knäppte det till direkt istället för 3-4 sekunder efter jag vridit av tändningen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 140A generator laddar inte upp batteriet

                        Updates?Updates?Updates?

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #13
                          Re: 140A generator laddar inte upp batteriet

                          Originally posted by zrken View Post
                          Updates?Updates?Updates?
                          Blev sjuk i samma veva
                          Ska se om man får något gjort imorgon(om jag mår bättre)

                          Comment

                          Working...
                          X