Announcement

Collapse
No announcement yet.

hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

    Originally posted by Nonne View Post
    Ja precis, blinkar den så är det dist så DD-1 gör sitt jobb!
    Det gör den, och även DSO201

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #17
      Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

      Originally posted by Nonne View Post
      Hemmameck!?
      Jag skulle vilja ha en utförlig förklaring till varför du ser det så.
      Jag använder detta hemmameck dagligen, förstår inte vad jag gjorde utan det tidigare

      Ska man ha ett oscillioskop av rang som är handburet kan man köpa hela SMD serien!

      Men om du vill kan du få köpa mitt proffs oscilloskop för en spottstyver
      Det.är lugnt har tillgång till riktigt oscilloskåp på jobb men.orka inte asa hem det.

      Hemmameck menar jag av den anledningen att den är.mycket dyrare än tex det nämna instrumentet i tråden och då får du inte ens fram en kurva.

      Comment


      • #18
        Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

        Originally posted by zrken View Post
        Det gör den, och även DSO201
        Tar det 100år att få hem ett dso från ebay eller vad kan man tänka sig i tid?

        Comment


        • #19
          Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

          Originally posted by jimmaiy View Post
          och då får du inte ens fram en kurva.
          Kurva eller blinkande diod, vilket syns bäst tror du i ett puget bagage?

          Kan sätta min mittersta kula på att en blinkande diod är att föredra
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #20
            Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

            Originally posted by jimmaiy View Post
            Tar det 100år att få hem ett dso från ebay eller vad kan man tänka sig i tid?
            tre till fem veckor.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #21
              Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

              Det är ju inget snack om att DD-1 är enklare att använda än DSO201.
              Men för halva pengarna och lite vana är det inte rocket science att använda DSO201.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #22
                Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                Jag tror det blandas ihop lite begrepp i denna tråden.

                Klippt signal och distorsion är inte riktigt samma sak.

                DD-1 är byggd för att upptäcka dist vilket i många fall är helt omöjligt att se med blotta ögat på ett oscilloskop.
                Det är inte omöjligt med 1.5-3% THD (kanske även mer) och ändå ha en perfekt sinusvåg.

                Dessutom kan en signal vara rundad i toppen utan att detta ställer till de minsta problem med dist och risk för att din anläggning skall ta skada.
                Dvs så kallad "Soft Clipping"

                Som företagare och montör skulle jag välja en DD-1 alla dagar i veckan i jämförelse med ett oscilloskop.

                Som hobbybilstereosnickrare hade jag valt det det instrument jag enkelt kan få tillgång till och låna... För behöver jag ställa gain så ofta att jag behöver ett eget - ja då är nog DD-1 ändå bättre trots den högre prislappen.


                För det är Distorsion som är boven i dramat när det kommer till brända komponenter... Och där är DD-1 överlägsen.
                Roger Edvinsson
                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                helst på saker av kolfiber :-)

                Comment


                • #23
                  Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                  Originally posted by JALLE View Post
                  Jag tror det blandas ihop lite begrepp i denna tråden.

                  Klippt signal och distorsion är inte riktigt samma sak.

                  DD-1 är byggd för att upptäcka dist vilket i många fall är helt omöjligt att se med blotta ögat på ett oscilloskop.
                  Det är inte omöjligt med 1.5-3% THD (kanske även mer) och ändå ha en perfekt sinusvåg.

                  Dessutom kan en signal vara rundad i toppen utan att detta ställer till de minsta problem med dist och risk för att din anläggning skall ta skada.
                  Dvs så kallad "Soft Clipping"

                  Som företagare och montör skulle jag välja en DD-1 alla dagar i veckan i jämförelse med ett oscilloskop.

                  Som hobbybilstereosnickrare hade jag valt det det instrument jag enkelt kan få tillgång till och låna... För behöver jag ställa gain så ofta att jag behöver ett eget - ja då är nog DD-1 ändå bättre trots den högre prislappen.


                  För det är Distorsion som är boven i dramat när det kommer till brända komponenter... Och där är DD-1 överlägsen.
                  Bra Jalle!

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #24
                    Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                    Originally posted by JALLE View Post
                    Jag tror det blandas ihop lite begrepp i denna tråden.

                    Klippt signal och distorsion är inte riktigt samma sak.

                    DD-1 är byggd för att upptäcka dist vilket i många fall är helt omöjligt att se med blotta ögat på ett oscilloskop.
                    Det är inte omöjligt med 1.5-3% THD (kanske även mer) och ändå ha en perfekt sinusvåg.

                    Dessutom kan en signal vara rundad i toppen utan att detta ställer till de minsta problem med dist och risk för att din anläggning skall ta skada.
                    Dvs så kallad "Soft Clipping"

                    Som företagare och montör skulle jag välja en DD-1 alla dagar i veckan i jämförelse med ett oscilloskop.

                    Som hobbybilstereosnickrare hade jag valt det det instrument jag enkelt kan få tillgång till och låna... För behöver jag ställa gain så ofta att jag behöver ett eget - ja då är nog DD-1 ändå bättre trots den högre prislappen.


                    För det är Distorsion som är boven i dramat när det kommer till brända komponenter... Och där är DD-1 överlägsen.
                    Distorsion är inte alltid klippt signal, men klippt signal är alltid distorsion.

                    Per definition har du inte en perfekt sinus med 3% distorsion. Soft clipping är också distorsion. Det är udda övertoner med lite mindre av de högre tonerna jämfört med de lägre. Fortfarande alldeles utmärkt att elda upp högtalare med.

                    Jag anser att DD-1 kollar klippning i praktiken. Min utbildade gissning är att den kollar grundtonen och jämför med tredjetonen eller någon liknande enkel mätning. Den kollar om det klipper... Ska den ha koll på jämna och udda övertoner så blir det mer avancerat, min åsikt är att den inte har det. Vilket heller inte behövs för detta syftet. Kan du inte se disten med ögat på oscilloskopet så har jag svårt att se att DD-1 gör det heller.

                    Jag anser att ditt resonemang inte håller. Det krävs en någorlunda kompetent distorsionsmätare för att mäta vilken sorts dist du har eller hur mycket av den. Vill du veta ifall det klipper så funkar ett oscilloskop eller DD-1 båda bra. Distorsion är en mätning som kräver precision, klippning är ej definierat på samma sätt.

                    Någon med tillgång till lite utrustning skulle ganska fort kunna generera en signal och se vad en DD-1 faktiskt gör när den mäter. Lägg på en andraton och se vad den tycker.

                    För att ställa gain anser jag oscilloskop och DD-1 funka bra båda två. Det är ändå så många andra parametrar som påverkar mer än precisionen på mätningen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                      Då skall jag kontra och påstå att det enklaste och lika bra som annat är att använda öronen.

                      Jag har tillgång till det mesta i mätväg, men skulle aldrig komma på tanken att använda instrument att mäta in det med. Helt onödigt jobbigt!

                      //Jonas
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #26
                        Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                        http://www.youtube.com/watch?v=E7lZ5ULUil8&t=0m58s

                        Har inte en aning om hur den mäter men det rabblas en hel del tekniskt mumbo jumbo i denna video

                        Comment


                        • #27
                          Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                          Bättre Johnyn!

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #28
                            Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                            Originally posted by Boyakacsha View Post
                            http://www.youtube.com/watch?v=E7lZ5ULUil8&t=0m58s

                            Har inte en aning om hur den mäter men det rabblas en hel del tekniskt mumbo jumbo i denna video
                            Wow, den mäter jämna övertoner också. Hatten av för Steve.

                            Comment


                            • #29
                              Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                              Originally posted by Jonhny View Post
                              Distorsion är inte alltid klippt signal, men klippt signal är alltid distorsion.

                              Per definition har du inte en perfekt sinus med 3% distorsion. Soft clipping är också distorsion. Det är udda övertoner med lite mindre av de högre tonerna jämfört med de lägre. Fortfarande alldeles utmärkt att elda upp högtalare med.

                              Jag anser att DD-1 kollar klippning i praktiken. Min utbildade gissning är att den kollar grundtonen och jämför med tredjetonen eller någon liknande enkel mätning. Den kollar om det klipper... Ska den ha koll på jämna och udda övertoner så blir det mer avancerat, min åsikt är att den inte har det. Vilket heller inte behövs för detta syftet. Kan du inte se disten med ögat på oscilloskopet så har jag svårt att se att DD-1 gör det heller.

                              Jag anser att ditt resonemang inte håller. Det krävs en någorlunda kompetent distorsionsmätare för att mäta vilken sorts dist du har eller hur mycket av den. Vill du veta ifall det klipper så funkar ett oscilloskop eller DD-1 båda bra. Distorsion är en mätning som kräver precision, klippning är ej definierat på samma sätt.

                              Någon med tillgång till lite utrustning skulle ganska fort kunna generera en signal och se vad en DD-1 faktiskt gör när den mäter. Lägg på en andraton och se vad den tycker.

                              För att ställa gain anser jag oscilloskop och DD-1 funka bra båda två. Det är ändå så många andra parametrar som påverkar mer än precisionen på mätningen.
                              3% är mycket dist, och att JonasH hör detta i sömnen har jag inga som hellst tveksamheter till, men jag skulle nog gissa att de flesta bilstereomeckare INTE hör det över huvud taget.

                              Anledningen till detta är att de till vardags lyssnar på musiken på detta vis och tycker det låter toppen.

                              DD-1 mäter som sagt distorsion och inget annat.

                              Här är ett litet exempel, och det går att fördjupa mer.

                              http://youtu.be/np0lpIiSesU
                              Last edited by JALLE; January 18, 2014, 13:48.
                              Roger Edvinsson
                              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                              helst på saker av kolfiber :-)

                              Comment


                              • #30
                                Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                                Originally posted by Nonne View Post
                                Jag har också kört vRX förstärkare, tyvärr får man bruset med på köpet .... fick jag som svar
                                Dåligt lindade spolar fick jag som svar
                                sigpicMS-SOUND
                                Micke7406

                                Comment

                                Working...
                                X