Announcement

Collapse
No announcement yet.

Delning av framsystem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Delning av framsystem

    Jag sitter och funderar på hur jag ska dela framsystemet för bästa effekt,
    tre olika element per sida hade varit optimalt men nu blir det två,
    skrikorna går ner till 4000Hz och midbasarna går upp till 6000Hz enligt spec,
    finns det några nackdelar med att dela middarna så högt, runt 4000Hz?
    Samma med att dela skrikorna relativt lågt, 4000Hz?

    Åt vilket håll är det bäst att gå, att dela diskanter så lågt eller att dela middar lite högre,
    om det nu behöver ändras på?

    Någon som ser några problem med att spela 8" middar 65-4000Hz?
    Samma för diskanterna, 4000-upp? Jag känner till det om effekttåligheten vid låga frekvenser när det gäller diskanter, men vart ligger farozonen så att säga.

    Tänkte bara på ett ungefär, resten lyssnar jag väl mig fram till men vad som kan vara generell riktlinje.

  • #2
    Re: Delning av framsystem

    Originally posted by Emilius
    Jag sitter och funderar på hur jag ska dela framsystemet för bästa effekt,
    tre olika element per sida hade varit optimalt men nu blir det två,
    skrikorna går ner till 4000Hz och midbasarna går upp till 6000Hz enligt spec,
    finns det några nackdelar med att dela middarna så högt, runt 4000Hz?
    Samma med att dela skrikorna relativt lågt, 4000Hz?

    Åt vilket håll är det bäst att gå, att dela diskanter så lågt eller att dela middar lite högre,
    om det nu behöver ändras på?

    Någon som ser några problem med att spela 8" middar 65-4000Hz?
    Samma för diskanterna, 4000-upp? Jag känner till det om effekttåligheten vid låga frekvenser när det gäller diskanter, men vart ligger farozonen så att säga.

    Tänkte bara på ett ungefär, resten lyssnar jag väl mig fram till men vad som kan vara generell riktlinje.
    Nån form av "tumregel" brukar vara att diskantens egenresonans ggr 2.5-3. Dvs, har den Fs på 1000Hz, så dela helst 2500kHz eller mer. De "tål" såklart lägre, men ska du spela på lite så brukar jag säga 3ggr Fs.

    Nackdelen med att låta stora element spela högre upp brukar vara att de saknar upplösningen och snabbheten (enkelt uttryckt) som ett mindre element har. Fördelen med färre element är i många fall "färre problem" med delningar etc.

    //Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: Delning av framsystem

      Kolla frekvenskurvan för elementen. Kan vara en idé att försöka matcha diskantens avrullning med delningen någorlunda, och dela midden (minst 12 dB/okt) innan den börjar bete sig illa.

      Comment


      • #4
        Re: Delning av framsystem

        Originally posted by jonash View Post
        Nån form av "tumregel" brukar vara att diskantens egenresonans ggr 2.5-3. Dvs, har den Fs på 1000Hz, så dela helst 2500kHz eller mer. De "tål" såklart lägre, men ska du spela på lite så brukar jag säga 3ggr Fs.

        Nackdelen med att låta stora element spela högre upp brukar vara att de saknar upplösningen och snabbheten (enkelt uttryckt) som ett mindre element har. Fördelen med färre element är i många fall "färre problem" med delningar etc.

        //Jonas
        Tack för svar, är lite av en nybörjare, iallafall inom området med ljudinställning,
        så det är okej att prata babyspråk med mig

        FS har jag svårt att hitta, får kika om det följer med manual när jag får hem prylarna.

        Men frekvensomfång på diskanter var 2000Hz-20.000Hz Och då borde man "klara" sig runt 4000Hz kanske?

        Frekvensomfång på middar är 65 - 6000 Hz, kan det komma att saknas upplösning om de delas nånstans vid säg, 4000Hz?

        Vad händer när man har så väldigt låg avstämning på baslådan så det är en bit upp till 65-70Hz från avstämningen, och sedan delar den där uppe?
        Kan det bli någorlunda bra eller är jag ute och cyklar?

        Ber om ursäkt om jag ställer frågor som omöjligen kan svaras på utan att lyssna i bilen, men som sagt, nybörjare.

        Tänkt setup på framsystemet är:

        Diskant - SPL-HD25T
        Middar - SPL8ND
        Steg - DLS Genesis Q90x

        Originally posted by pontus-e View Post
        Kolla frekvenskurvan för elementen. Kan vara en idé att försöka matcha diskantens avrullning med delningen någorlunda, och dela midden (minst 12 dB/okt) innan den börjar bete sig illa.
        Dum fråga kanske, men hur matchar jag avrullningen med delningen?
        peak osv.. jag är helt lost..

        Comment


        • #5
          Re: Delning av framsystem

          Originally posted by jonash View Post
          Nån form av "tumregel" brukar vara att diskantens egenresonans ggr 2.5-3. Dvs, har den Fs på 1000Hz, så dela helst 2500kHz eller mer. De "tål" såklart lägre, men ska du spela på lite så brukar jag säga 3ggr Fs.
          Här skulle jag vilja du även nämner betydelsen av filtrets branthet.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Delning av framsystem

            Originally posted by Emilius View Post
            Dum fråga kanske, men hur matchar jag avrullningen med delningen?
            peak osv.. jag är helt lost..
            Det är inte superviktigt, men om avrullningen inte ligger för långt ned i frekvens kan det vara smidigt att lägga delningen i närheten eller strax över där avrullningen börjar, så hjälper avrullningen till att filtrera (det gör den annars ändå också dock). Hittar ingen frekvenskurva på din diskant, men dela vid 4-5 kHz blir antagligen lagom, dela gärna ganska brant, 18 dB/okt eller mer.

            En 8" midbas vill man inte dela för högt, 6 kHz verkar väldigt optimistiskt. De flesta 8"are börjar bete sig fult långt innan 6 kHz så den får också gärna vara brant delad. Hittar ingen frekvenskurva för din 8"are heller så kan inte säga för mycket om den.

            Comment


            • #7
              Re: Delning av framsystem

              Skönt att höra att någon tror på 4KHz delning på diskanterna,
              då kommer troligtvis inte allting explodera när jag testar mig fram lite med runt 4KHz delning nånting på middarna också? Ska leta lite mer efter kurvan.

              Comment


              • #8
                Re: Delning av framsystem

                SPL NEO 8 går upp till ca 6kh men har en liten topp på 5kh
                Rek dela den vid ca 4khz

                Det är grund en beyma 8lw30 i grund som byggs om lite till SPL dynamics.

                Med vänlig hälsning, Björn

                www.dbakuten.se

                Comment


                • #9
                  Re: Delning av framsystem

                  Tackar för det, det låter som det kan fungera helt okej detta,
                  för en gångs skull kanske jag kan få ihop ett system som låter vettigt (högt)

                  Diskanterna är ju precis beställda hos er, kanonpris på mellandagsrean
                  trevligt med lite personlig hjälp från webbshoparna, på ett forum, kudos där!

                  Kan passa på att ta en följdfråga efter det Pontus-e skrev,
                  På vilket sätt hjälper avrullningen att filtrera? Låter som kinesiska för mig,
                  men det finns väl säkert nån pedagogisk förklaring till vad detta innebär om någon har lust?

                  Sedemera skulle jag gärna höra vad proffsen säger om överlapp vid delningen,
                  Finns det någon tumregel där eller är det något som skiljer helt från element till element osv?
                  Last edited by Emilius; January 4, 2014, 13:47.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Delning av framsystem

                    Originally posted by Emilius View Post
                    Kan passa på att ta en följdfråga efter det Pontus-e skrev,
                    På vilket sätt hjälper avrullningen att filtrera? Låter som kinesiska för mig,
                    men det finns väl säkert nån pedagogisk förklaring till vad detta innebär om någon har lust?
                    Kolla här: http://www.europe-audio.com/document...ak/p810921.pdf

                    Där ser du på frekvenskurvan att den börjar falla av vid ~2 kHz. Där har du ett naturligt filter, dock inte tillräckligt för att diskanten ska klara sig. Samma sak med slutna lådor (basreflex också iofs), de börjar rulla av vid en viss frekvens, vilket också fungerar som ett slags filter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Delning av framsystem

                      Ah, nu börjar jag förstå lite bättre, ska man försöka matcha brantheten med avrullningen eller ska man hellre ha så mycket branthet som möjligt i de fall det behövs som några här menar? Till exempel brantheten när man delar i "farozonen" där det behövs "snabbt avklipp så den slutar spela där åtminstone" om jag förstått det rätt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Delning av framsystem

                        Originally posted by Emilius View Post
                        Ah, nu börjar jag förstå lite bättre, ska man försöka matcha brantheten med avrullningen eller ska man hellre ha så mycket branthet som möjligt i de fall det behövs som några här menar? Till exempel brantheten när man delar i "farozonen" där det behövs "snabbt avklipp så den slutar spela där åtminstone" om jag förstått det rätt.
                        Oroa dig inte för att det blir för brant. Själv har jag 18 dB/okt på mina diskanter och 12 dB/okt på middarna, vilket kan vara i minsta laget men räcker för mig. Inget fel att ta i med 24 dB/okt eller så. Och ja, ju närmre elementens gränser man tänker dela desto bättre är det med hög branthet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Delning av framsystem

                          Helt kanon, nu förstår jag detta mycket bättre, tack!

                          Om jag kommer på fler frågor så skriver jag dem, om någon har ytterligare något att tillägga så är det fritt fram, har någon erfarenhet av just dessa elementen så är det alltid intressant att höra vad ni gjort med dem och så vidare

                          Comment


                          • #14
                            Re: Delning av framsystem

                            Jo, jag kan passa på att fråga angående det JonasH skrev,
                            att man bör dela diskanter ungefär 2.5-3 gånger fs,
                            gäller detta bara diskanter eller även större element?

                            Och överlapp vid delningen, är det ett stort invecklat ämne eller finns det någon tumregel även där?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Delning av framsystem

                              Originally posted by Emilius View Post
                              Jo, jag kan passa på att fråga angående det JonasH skrev,
                              att man bör dela diskanter ungefär 2.5-3 gånger fs,
                              gäller detta bara diskanter eller även större element?

                              Och överlapp vid delningen, är det ett stort invecklat ämne eller finns det någon tumregel även där?
                              Med tanke på att din mid har fs på 70 Hz och de flesta middar/midbasar ligger däromkring så nej, man bör inte dela dem vid 2-3 ggr fs, inte mot diskanten i varje fall

                              Om elementen är i fas vid delningen behövs inget överlapp alls (så gör man inom hemma-hifi), dock kan det vara svårt att få dem att spela i fas om de inte sitter nära varandra, men jag skulle säga att börja med att dela utan överlapp, märker du att det blir en "grop" vid delningen så släpp upp midbasen lite längre i frekvens tills det låter bra.
                              Last edited by pontus-e; January 4, 2014, 23:41.

                              Comment

                              Working...
                              X