Announcement

Collapse
No announcement yet.

Biltema!! Hertz??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Biltema!! Hertz??

    Originally posted by Dr. Mabuse View Post
    Nu finns förstärkarna i Biltemas sortiment och i webb-shoppen. Komplett med "belyst logo i mitten".

    Plötsligt tappade man lite i wow-faktor på bilstereon när det sitter "biltema-förstärkare" i den. Men det är ju inte det som är det viktiga. Det är ju kvalitén på ljudet, och jag är riktigt nöjd med förstärkarna.
    Så du skulle kalla dom prisvärda ut till folket om man vill göra nått mindre ingepp för frugans bil t.ex?


    Tommy

    Comment


    • #62
      Re: Biltema!! Hertz??

      Originally posted by Torrmyll View Post
      Så du skulle kalla dom prisvärda ut till folket om man vill göra nått mindre ingepp för frugans bil t.ex?
      Jag har ju inte haft tillfälle att lyssna på Biltema-förstärkarna, men den tekniska datan på dem skvallrar ju om att de är byggda på budget-komponenter jämfört med Ampire, även om mönsterkortet (kretskortet som komponenterna är monterade på) i sig kanske är densamma.

      Så mitt råd är att lägga på några hundralappar och satsa på att köpa riktiga Ampire från början. Med tanke på ljudet från Ampire-stegen så tycker jag att de är riktigt prisvärda.
      "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

      "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

      Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

      Comment


      • #63
        Re: Biltema!! Hertz??

        Originally posted by Dr. Mabuse View Post
        Jag har ju inte haft tillfälle att lyssna på Biltema-förstärkarna, men den tekniska datan på dem skvallrar ju om att de är byggda på budget-komponenter jämfört med Ampire, även om mönsterkortet (kretskortet som komponenterna är monterade på) i sig kanske är densamma.

        Så mitt råd är att lägga på några hundralappar och satsa på att köpa riktiga Ampire från början. Med tanke på ljudet från Ampire-stegen så tycker jag att de är riktigt prisvärda.
        Eller så uppger nån tillverkare felaktiga uppgifter, alternativt mäter annorlunda för att uppnå de siffor som presenteras helt enkelt.
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

        www.garaget.org/Frippe_L

        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

        Comment


        • #64
          Re: Biltema!! Hertz??

          Man kanske skulle prova köpa dom och faktiskt testa dom för att se hur ljudet är. Dom är ju inte grisdyra och om inte annat kan man ju ge dom till lillebror som är i epaåldern. (Försöker dock få honom in på banorna att köpa riktiga grejer det första han gör!)
          Då skulle man iallafall få ett humm om hur dom låter.

          Tommy

          Comment


          • #65
            Re: Biltema!! Hertz??

            Nån som har provspelat stegen än?

            Comment


            • #66
              Re: Biltema!! Hertz??

              Originally posted by Palicuse View Post
              Nån som har provspelat stegen än?
              Jag känner killen som bygger deras demoställ för dessa produkter.
              Han är en gammal tävlingskille från 90 talet så lite koll har han ... europamästare som han är.

              Han tycker ljudet är väl okej för pengarna, det stora problemet är att stegen klipper/stänger av vid höga volymer.

              Jag lånade ut lite produkter för att höja signalstyrkan till stegen, detta hjälpte inte så där gjorde man ingen business
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #67
                Re: Biltema!! Hertz??

                har efter visst detektivarbete konstaterat att biltemas monoblock är identiskt med Infinity kappa one... kruger&matz(nått polskt ) har samma mönsterkort som PPI P1000.1 dessutom är infinitysteget testat i 1 ohm och levererar,ca 1300rms

                Comment


                • #68
                  Re: Biltema!! Hertz??

                  Originally posted by D.O.C View Post
                  har efter visst detektivarbete konstaterat att biltemas monoblock är identiskt med Infinity kappa one... kruger&matz(nått polskt ) har samma mönsterkort som PPI P1000.1 dessutom är infinitysteget testat i 1 ohm och levererar,ca 1300rms
                  Är det samma komponenter i den och inte bara samma mönsterkort?
                  "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                  "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                  Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                  Comment


                  • #69
                    Re: Biltema!! Hertz??

                    vad jag kunde se var det identiska komponenter fabrikat,värden,etc.biltemasteget fick jag låna och dissikera. till infinitysteget hade jag servicemanualen det verkar bara vara skalet som är annorlunda.NVX jad1200+Polk Pad1000 är samma
                    Last edited by D.O.C; September 20, 2013, 00:59.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Biltema!! Hertz??

                      För att koppla tillbaka lite till vad Nonne skrev tidigare; Ampire-stegen klipper ganska elakt när de når klippningsgränsen. Så vill man spela högt gäller det att ta höjd med effekten...
                      "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                      "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                      Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                      Comment


                      • #71
                        Re: Biltema!! Hertz??

                        Så det är samma beteende på Ampira stegen som på biltemas?

                        Jag har inte varit inne och läst här på länge men känner väl till hur samma elektronik sitter i produkter med vitt skilda prislappar, i min branch är det oftast lite olika mjukvara i någon processor som gör den sämre enheten sämre.

                        När jag läste tråden funderade jag dock på att men kanske har screening och säljer dom mättekniskt sämsta enheter på tex biltema (man lär ju ha någon typ av testning och om man testar på PCBA nivå så tar det inte så lång tid att mäta upp avvikelser)

                        Comment


                        • #72
                          Re: Biltema!! Hertz??

                          Originally posted by Jonhny View Post
                          http://sound.westhost.com/project89.htm
                          När du har förstått hur den funkar kommer det falla på plats. Topologin används i 90% av alla bilstereoslutsteg. Oreglerad då.


                          Det går inte att göra en DCDC utan spolar så enkelt är det. Sen om man kallar den spole, drossel eller trafo spelar ingen roll.

                          Man kan göra spänningsmultiplikator med kondensatorer och dioder men det klarar inte av hög effekt.

                          Så en spole med eller utan kärna avgör till stor del om en DCDC är bra eller inte.

                          Punkt slut
                          www.sp-engineering.se

                          Comment


                          • #73
                            Re: Biltema!! Hertz??

                            Hej har nu sträckläst och blir lite nyfiken.. ni pratar om biltemas steg att det, ev kan va kopior på infinity kappa och ampire steg ? och att det ev kan va från samma fabrik?? då blir min fråga mkt enkel när vet man att det är original man kan ju undra lite där .. dock så vet jag mkt lite om biltemas steg och haft tankar på att ev prova ngn av dessa till den dagliga bilen med mål om ca 50 -75 rms watt ut per kanal tror ni det kan vara så att dom ev höjt ribban ? ,, genom att sälja redan befintliga steg komponenter och använda dessa andras modeller och innanmäte ?? vore ju kul om ngn ev gör ett test skulle va skoj se resultatet.... mkt kul läsning här på detta forum,...

                            Comment


                            • #74
                              Re: Biltema!! Hertz??

                              Originally posted by hasse the man View Post
                              Hej har nu sträckläst och blir lite nyfiken.. ni pratar om biltemas steg att det, ev kan va kopior på infinity kappa och ampire steg ? och att det ev kan va från samma fabrik?? då blir min fråga mkt enkel när vet man att det är original man kan ju undra lite där .. dock så vet jag mkt lite om biltemas steg och haft tankar på att ev prova ngn av dessa till den dagliga bilen med mål om ca 50 -75 rms watt ut per kanal tror ni det kan vara så att dom ev höjt ribban ? ,, genom att sälja redan befintliga steg komponenter och använda dessa andras modeller och innanmäte ?? vore ju kul om ngn ev gör ett test skulle va skoj se resultatet.... mkt kul läsning här på detta forum,...
                              Det funkar säkert fint med slutsteg från biltema. Räkna dock inte med att veta vad du får. De kan ta in lite vad de känner för utan att klargöra det för kunden. Så det slusteget du får ena produktionen behöver inte vara samma som nästa produktion. När kostnad styr helt o hållet blir det lite ofta konstigt.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Biltema!! Hertz??

                                misstänkte just ngt sådant ja då blir det ju kul var gång man köper ngt på biltemas hyllor hahaha... men det behöver inte vara dåligt bara för det.... för dom har ju bra saker med ...dock tycker jag dom va dumma som slutade med comp kiten som dom hade i början av 2000 talet dvs runt 2003-2004 med delningsfilter och sep elektroniska delningsfilter som de facto funka bra ...6.5 4 och diskant med dls 2x30 wisky som spela som bara den i en 740 och backe dörrar

                                Comment

                                Working...
                                X