Announcement

Collapse
No announcement yet.

Biltema!! Hertz??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Biltema!! Hertz??

    Kan detta vara en ren tillfällighet att Biltemas slutsteg liknar Hertz slutsteg.
    Attached Files
    Jag ÄR Gandalf!!!

  • #2
    Re: Biltema!! Hertz??

    Räkna kylflänsarna så inser du rätt fort att inte ens heatsink:en är samma.

    Comment


    • #3
      Re: Biltema!! Hertz??

      Gandalf, det går att se likheter, minst sagt.
      Vore ju inte så trist att kunna köpa seriös bilhifi på Biltema. Det lär nog dröja tyvärr. Kan säga att senaste erfarenheten från Biltema var en vän som åkte dit och köpte sovsäckar inför semestern och när de kom hem och packade upp dem (tur de gjorde det hemma innan de åkte iväg) var sovsäckarna öppna i fotänden. Norsk design? Lite som en "tube", hahahahaha. Bara att åka och byta, lagom roligt kan jag tänka. För att återknyta till Biltema kan jag rapportera en lyssning på en av deras sk "subbasar" som ska läggas under säte.
      YUÄCK!
      Bättre att köpa en billig hammare och slå lite i golvet med när det är dags för "stampa takten" i bilen.

      Lev väl!
      Mvh
      mt4base

      Comment


      • #4
        Re: Biltema!! Hertz??

        Med största sannolikhet kommer vi att få se fler steg med denna design i framtiden. Tyckte ändå att det var kul med likheten. Sen kan vi nog inte vara helt säkra på att slutstegen inte kan komma från samma fabrik ändå, från ett land där kniv och gaffel inte är så vanligt
        Jag ÄR Gandalf!!!

        Comment


        • #5
          Re: Biltema!! Hertz??

          Är väl inte helt ovanligt att olika märken använder samma tillverkare..

          Comment


          • #6
            Re: Biltema!! Hertz??

            Dem är nog allra mest lika ampires mx steg, exakt samma mått iaf och säkring osv. Men behöver inte betyda att innehållet är samma.
            Beemer med enkel installation

            Comment


            • #7
              Re: Biltema!! Hertz??

              Originally posted by Gandalf
              Kan detta vara en ren tillfällighet att Biltemas slutsteg liknar Hertz slutsteg.
              Jag tycker att den vänstra bilden påminner mer om Ampire är den högra...


              Edit: Bläddrade inte ner till slutet av tråden innan jag svarade. Såg inte att Svugg gjort samma observation.


              Ampire:

              Last edited by Dr. Mabuse; July 22, 2012, 00:27.
              "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

              "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

              Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

              Comment


              • #8
                Re: Biltema!! Hertz??

                Originally posted by mt4base View Post
                Vore ju inte så trist att kunna köpa seriös bilhifi på Biltema. Det lär nog dröja tyvärr.
                Jag fick förfrågan om att bygga deras demobil.
                Detta projekt blev försenat pga produktbyte.
                Nu känner jag personen i fråga " en gammal Sasca räv " som ska bygga denna.
                Namnet som står på basen och innuti stegen är vida känt.

                Så seriöst HiFi namn finns i dag på Biltema!
                sigpic

                Webshop

                Besöksadress butik

                Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                Comment


                • #9
                  Re: Biltema!! Hertz??

                  Nu finns förstärkarna i Biltemas sortiment och i webb-shoppen. Komplett med "belyst logo i mitten".

                  Plötsligt tappade man lite i wow-faktor på bilstereon när det sitter "biltema-förstärkare" i den. Men det är ju inte det som är det viktiga. Det är ju kvalitén på ljudet, och jag är riktigt nöjd med förstärkarna.
                  "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                  "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                  Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                  Comment


                  • #10
                    Re: Biltema!! Hertz??

                    Roligt att du är nöjd!
                    Tittade lite på specarna och det såg väl inte så där alarmerande ut förrän man kom till Signal/brus. Vet inte vad ni tycker men >80db känns inte som det är jättebra direkt. Iofs kanske det inte hörs i en halvbullrig bil så det kan trots allt kanske vara ganska prisvärt.

                    /mt4base

                    Comment


                    • #11
                      Re: Biltema!! Hertz??

                      Originally posted by mt4base View Post
                      Roligt att du är nöjd!
                      Tittade lite på specarna och det såg väl inte så där alarmerande ut förrän man kom till Signal/brus. Vet inte vad ni tycker men >80db känns inte som det är jättebra direkt. Iofs kanske det inte hörs i en halvbullrig bil så det kan trots allt kanske vara ganska prisvärt.

                      /mt4base
                      Det kan vara så att de jämför bruset mot 1W i 4ohm istället för full effekt. Då tycker jag 80dB är bra nog i en bil. Annars håller jag med, för mycket.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Biltema!! Hertz??

                        Jag har inte jämfört specarna mellan Biltema och Ampire, så jag vet inte om det är någon skillnad. Det kanske det är?
                        "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                        "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                        Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                        Comment


                        • #13
                          Re: Biltema!! Hertz??

                          Originally posted by Dr. Mabuse View Post
                          Jag har inte jämfört specarna mellan Biltema och Ampire, så jag vet inte om det är någon skillnad. Det kanske det är?
                          Ingen aning faktiskt men på de där fabrikerna som tillverkar steg kan den som köper/beställer troligen välja vilken spec man vill ha och priset blir därefter...

                          Exempelvis så sålde vi en ´"understolenbas" på BRL när jag jobbade där (runt 2006/2007 tror jag det var) och det fanns en till synes likadan på Biltema men ljudskillnaden var enorm!
                          __________________
                          Mvh Jonas
                          Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                          8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                          Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                          Comment


                          • #14
                            Re: Biltema!! Hertz??

                            alla dessa steg, biltema hertz, nackamichi och nå mer märke är kopior på ampire mx stegen,
                            ampire har tagit fram dessa steg själva men la ner tillverkningen efter nått år av dom och gjorde en ny digital serie MBM heter den, mycket mindre och bättre,

                            dom valde även byta fabrik var inte nöjda med den dom hade och då var inte fabriken glad och har släppt kopior till andra märken utan ampires godkännande, (stulit deras ritningar)
                            sen är dom inte 100% lika hertz verkar utvecklad med högnivå, biltema valt enklare saker m,m.
                            men man kan nog välja lite som man vill från fabrikerna idag.
                            Last edited by Nyberg; September 29, 2012, 21:50.
                            NMIAB.se
                            http://www.facebook.com/nmiab
                            http://www.facebook.com/Ampire.sverige

                            Comment


                            • #15
                              Re: Biltema!! Hertz??

                              Originally posted by Nyberg View Post
                              alla dessa steg, biltema hertz, nackamichi och nå mer märke är kopior på ampire mx stegen,
                              ampire har tagit fram dessa steg själva men la ner tillverkningen efter nått år av dom och gjorde en ny digital serie MBM heter den, mycket mindre och bättre,

                              dom valde även byta fabrik var inte nöjda med den dom hade och då var inte fabriken glad och har släppt kopior till andra märken utan ampires godkännande, (stulit deras ritningar)
                              sen är dom inte 100% lika hertz verkar utvecklad med högnivå, biltema valt enklare saker m,m.
                              men man kan nog välja lite som man vill från fabrikerna idag.
                              *host* Jag har väldigt svårt att tro att Nakamichi har kopierat Ampire...
                              Det finns en del som talar emot det.
                              Bland annat STORLEKEN, specarna och det faktum att deras agentaturer INTE har lyckats få kontakt med dem vad gäller bilstereo på snart ett år...

                              Jag har en känsla av att Naka har lagt ner bilsidan utan att gå ut med info om det.
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment

                              Working...
                              X