Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplingsfråga dubbla batterier i båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplingsfråga dubbla batterier i båt

    Drog det mesta i kabelväg idag. Bara jorden kvar. Undrar bara på skiljeswitschen. Har 2 st batterier i båten som är sammankopplade och kan regleras med en switch som har 3 lägen. Off, 1 och 2. Räcker det om jag kopplar + och jorden på ena batteriet och sen styr jag resten själv via switchen? Kör båda när motorn är igång och sen när man ligger i hamn och bara göttar sig och vill lyssna på stereon så vrider jag switchen till 1? Lr ska jag göra tvärtom?

    Tänkte köra stereon samt ljus å så på förbrukningsbatteriet och det andra ska bara sköta motorn. Helt novis inom detta så behöver hjälp.
    Linus "Lellen" Andersson

    Passat kombi 01 clean edition
    Espl,Bassrace

    Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
    Svensk mästare Super street NW -06

  • #2
    Re: Kopplingsfråga dubbla batterier i båt

    Enklast är väl att använda skiljerelä och låta generatorn styra när batterierna ska kopplas ihop, då aktiveras relät via generatorns D+. Switchen kan användas för manuell styrning av relät. Kollar man tex hos Skyllermarks så finns enkla scheman för användning av skiljerelä och en eller flera förbrukargrupper.

    Comment


    • #3
      Re: Kopplingsfråga dubbla batterier i båt

      Går det inte att bara använda sig av switchen som sitter där då? Den har ju 3 lägen. Off, 1 och 2.
      Linus "Lellen" Andersson

      Passat kombi 01 clean edition
      Espl,Bassrace

      Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
      Svensk mästare Super street NW -06

      Comment


      • #4
        Re: Kopplingsfråga dubbla batterier i båt

        Vad är det för typ av switch, är den ungefär lika kraftig som en huvudströmbrytare?

        Har man en brytare som kopplar ihop batterierna så måste den tåla en hel del ström, annars uppstår onödiga spänningsfall och kontaktytorna i brytaren "svetsas" så att det blir dålig kontakt till slut. Jag rekommenderar starkt skiljerelä.

        Tänk också på att alla kablar, även minuskablar, ska vara ordentligt dimensionerade eftersom det ofta är långa avstånd. Här är det ju extra viktigt att minuskabeln är minst lika grov som pluskabeln med tanke på att man måste dra separata minuskablar (via jordplint) pga att en kaross inte går att utnyttja.
        Last edited by Optima; June 19, 2012, 21:09.

        Comment


        • #5
          Re: Kopplingsfråga dubbla batterier i båt

          Originally posted by Optima View Post
          Vad är det för typ av switch, är den ungefär lika kraftig som en huvudströmbrytare?

          Har man en brytare som kopplar ihop batterierna så måste den tåla en hel del ström, annars uppstår onödiga spänningsfall och kontaktytorna i brytaren "svetsas" så att det blir dålig kontakt till slut. Jag rekommenderar starkt skiljerelä.

          Tänk också på att alla kablar, även minuskablar, ska vara ordentligt dimensionerade eftersom det ofta är långa avstånd. Här är det ju extra viktigt att minuskabeln är minst lika grov som pluskabeln med tanke på att man måste dra separata minuskablar (via jordplint) pga att en kaross inte går att utnyttja.
          Inte exakt likadan men en sån här liknande typ av switch är det jag har
          http://www.nauticexpo.com/prod/tmc-t...73-249837.html

          Och den ska tåla en del sägs det. Har slutstegen längst en vägg i ruffen och kör med 21mm2 kablar till + avsäkrat med 100 amp och 21mm2 till jord som jag tänkte jorda direkt på ena förbrukningsbatteriet.
          Linus "Lellen" Andersson

          Passat kombi 01 clean edition
          Espl,Bassrace

          Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
          Svensk mästare Super street NW -06

          Comment


          • #6
            Re: Kopplingsfråga dubbla batterier i båt

            Någon med erfarenhet av båtar bör ge mer råd, jag har aldrig haft en båt eller pysslat med båtelektronik. Skiljerelä är en sak som jag vet att man rekommenderar, däremot vet jag inget om hur bra det brukar funka med switch.

            Om switchen tål höga strömmar så ska det väl rimligtvis inte vara några större problem att sköta ihopkopplingen med en sån.

            Comment


            • #7
              Re: Kopplingsfråga dubbla batterier i båt

              hur sitter ditt nuvarande reglage?
              Är det något du använder när du lämnar båten och stänger av för att inte batterierna skall tjuvdra ur sig ström alls?

              I så fall bör det vara tillräckligt kraftigt för att hantera strömmarna som krävs till startmotorn, och det lär täcka vad du behöver få ut ur en stereoanläggning i en båt kan man väl tänka...

              Surk

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Kopplingsfråga dubbla batterier i båt

                Kollade lite på detta igår. Switchen ligger på 230 amp continuous. Och 350amp momentary.
                Tror jag drar strömkabeln till switchen och sätter skruvar fast den på battery 1 på switchen.
                Linus "Lellen" Andersson

                Passat kombi 01 clean edition
                Espl,Bassrace

                Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
                Svensk mästare Super street NW -06

                Comment


                • #9
                  Re: Kopplingsfråga dubbla batterier i båt

                  Verkar safe

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kopplingsfråga dubbla batterier i båt

                    Ja det ska nog inte vara nån fara. Blir uppgradering på batterier ev senare. Ljudet som ska i blir följande:
                    Huvudenhet:Alpine 123cdr
                    Batterier:2 st varta marin
                    Slutsteg:Ett mutant 1500, 1-2 st DD c2 steg
                    Högtalare: 4 st LTC Marin 6.5 pro, 2 st Magnat selection 693
                    Basar: 2 st 0508 i portad låda under dynbädden i ruffen.
                    Linus "Lellen" Andersson

                    Passat kombi 01 clean edition
                    Espl,Bassrace

                    Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
                    Svensk mästare Super street NW -06

                    Comment

                    Working...
                    X