Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oscillioskop någon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Oscillioskop någon?

    Originally posted by Jonhny View Post
    Ok, men att det skulle vara en väldigt olinjär avvikelse har jag svårt för att tro. De har gjort världens enklaste mätmottagare i Nano, så det är nog pga det de inte kan hålla bra spänningstolerans. Till ditt syfte så ska du titta på kurvans form, sen om det står 20,7V eller 21,2V i displayen är ointressant.
    Du kan tex se ifall HU's RCA-utgångar klipper vid olika spänning om generatorn laddar eller inte. Du kommer se det på skopet om än inte så detaljerat att du kan skriva en avhandling om det. Men det var kanske inte syftet heller?

    Med lite tankeverksamhet bakom så kommer det skopet säkert funkar utmärkt till ditt syfte.

    Spänningen hade jag inte bekymrat mig om. 100W i 4 ohm är 20Vrms. Toppvärdet är då 28V. Kittlar bra i tungan iofs.
    För "frontsystem effekter" är det safe med 80V alla dagar i veckan.. det blir värre när man skall mecka med större bassteg.
    Jag är med på att du plockade ut 20Vrms genom sqrt(100*4) , men "toppvärdet" vad innebär det?

    edit:
    Fann den här:
    http://hem.passagen.se/sm6umo/effetopp.html
    Vilket skulle hävda att man då vill jämföra "energin" (nu får du vara överseende med att jag inte alls är hemma på terminologin...) med ett maximalt utfyllt uttag med spänningen då i vårt fall, 20V (likström), fast översatt till en sinusvåg, vilket då kräver sqrt(2)*20 = 28V.
    Betyder detta att man då försöker ta hänsyn till "värmeutvecklingen" som en 20V likström skulle generera, men "konverterat" till vad som skulle ske om man hade "ren" sinuskurva med samma mängd energi?
    Last edited by zrken; June 24, 2012, 12:38. Reason: läste på

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #17
      Re: Oscillioskop någon?

      Originally posted by zrken View Post
      För "frontsystem effekter" är det safe med 80V alla dagar i veckan.. det blir värre när man skall mecka med större bassteg.
      Jag är med på att du plockade ut 20Vrms genom sqrt(100*4) , men "toppvärdet" vad innebär det?
      Högsta spänningen på sinuskurvan. (90 och 270 grader)

      Angående din edit: Nja. För en enkel sinus funkar det med att se ytan som effekten. För ditt syfte kan du se det så. Sen blir det lite annat vid hård klippning eftersom högtalaren inte längre är speciellt linjär.

      RMS är egentligen mer för att få fram effektivvärdet, det blir lite mer komplext med signaler som inte är enkel sinus. Tänk dig intervallträning. Det är jobbigare att springa halva tiden i 20km/h och stå stilla halva tiden än att springa 10km/h hela tiden. RMS är ett sätt att räkna på hur jobbigt det är. Fast det blir mer komplext med fler parametrar osv.
      Last edited by Jonhny; June 24, 2012, 12:46.

      Comment


      • #18
        Re: Oscillioskop någon?

        Okay.
        Så när jag letar efter klippt / modifierad signal på säg 50hz, då gainar jag upp tills det ger utslag på oscopet. Är det då ett Toppvärde jag får fram eller ett Vrms ?

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #19
          Re: Oscillioskop någon?

          Originally posted by zrken View Post
          Okay.
          Så när jag letar efter klippt / modifierad signal på säg 50hz, då gainar jag upp tills det ger utslag på oscopet. Är det då ett Toppvärde jag får fram eller ett Vrms ?
          Tittar du längst upp på toppen av sinusen och läser av hur många rutor det är så får du fram toppspänningen. Annars kan säker skopet ge dig en siffra för både Vpeak(toppspänning) och Vrms. Står säkert tex 9.5Vrms i displayen så det inte går att ta fel. Tänk på att ha ett par kompletta sinusar i fönstret så skopet räknar på hela sinusar, jag vet inte hur smart det där skopet är...

          Comment


          • #20
            Re: Oscillioskop någon?

            Originally posted by Jonhny View Post
            Tittar du längst upp på toppen av sinusen och läser av hur många rutor det är så får du fram toppspänningen. Annars kan säker skopet ge dig en siffra för både Vpeak(toppspänning) och Vrms. Står säkert tex 9.5Vrms i displayen så det inte går att ta fel. Tänk på att ha ett par kompletta sinusar i fönstret så skopet räknar på hela sinusar, jag vet inte hur smart det där skopet är...
            Okay!

            Nu känner jag mig rimligt bekväm med att beställa ett sådant här. Får återkomma med "jiiipppiiiiiieee MEEEER KRÄM FINNS" eller ett trött "behöver köpa nytt steg" lol

            Tackar hjärtligast :]

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #21
              Re: Oscillioskop någon?

              Originally posted by zrken View Post
              Okay!

              Nu känner jag mig rimligt bekväm med att beställa ett sådant här. Får återkomma med "jiiipppiiiiiieee MEEEER KRÄM FINNS" eller ett trött "behöver köpa nytt steg" lol

              Tackar hjärtligast :]
              Hahaha. Jag kör 2x180W slutsteg på mina 5" koaxialer och klipplampan blinkar till lite då och då. Nu vet jag att det slutsteget är konstruerat precis som 95% av alla slutsteg och lämnar i praktiken 2x120W pga att jag inte har 14,4V på terminalerna. Men även det är ganska mycket. Och ändå klipper det när jag vrider på lite.

              Lycka till med slutstegsbytet!

              Comment


              • #22
                Re: Oscillioskop någon?

                Originally posted by Jonhny View Post
                Hahaha.

                Lycka till med slutstegsbytet!
                wäää



                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment

                Working...
                X