Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högtalarkabel.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högtalarkabel.

    Hejsan, Sitter och leter efter högtalarkabel till min anläggning och hittar en massa i ett väldigt prisspann, jag tänker inte ge 1000 kr meter för en kabel har jag i alla fall gjort klart för mig själv men typ max 100 kr metern och gärna mindre...


    MVH Simon jonsson

  • #2
    Re: Högtalarkabel.

    Vad är din fråga? Om det funkar med lampsladd? -ja
    Är det stor skillnad mot en nordost valhalla? -troligen, men märks det på din anläggning?
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Högtalarkabel.

      Funkar med lampsladd ska det väl göra utan problem.. Tänkte skaffa mig ett lite mer vettigare. Har kommit fram till att skillnaden är väldigt liten på dom jag har testat än så länge, ett par olika Van den hul, en Supra kabel och en Carnival Silver plus några hemmabyggda. Ska köpa metervis så dom behöver inte vara terminerade då jag löser det själv. Söker efter lite förslag bara från folk som är nöjda med sina kablar.

      Anläggningen ser ut följande. Pioneer VSA-ax2as - Vincent SP-331 - Canton ergo RCL..


      MVH Simon jonsson

      Comment


      • #4
        Re: Högtalarkabel.

        Supra tycker jag har vettiga prylar till rätt pris.

        Comment


        • #5
          Re: Högtalarkabel.

          Du har ju Audioquest Type 2 för runt 60kr/m och Type 4 för runt 100kr/m.
          Enda saken med dem är att de har solida ledare så de är lite stela att jobba med :S
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #6
            Re: Högtalarkabel.

            Sj kör jag med 4*1,5mm2 EKK. korstvinnad de sista 15cm, funkar bra nog för mig och kostade inte många kronor för de 6m jag behövde totalt

            Hade Supra Ply 3,4 innan men de sitter nu till subbarna och jag vet inte om det var nån placebo-effekt men jag upplever ljudet som bättre numera, mer distinkta trumslag/baskagge och öppnare ljud i övrigt.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #7
              Re: Högtalarkabel.

              Tvinnad FK 2,5 är svårslaget pris/prestanda.

              Lågnivåkablar och nätfilter gör mer skillnad än högtalarkablar.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: Högtalarkabel.

                Originally posted by Robsarve View Post
                Tvinnad FK 2,5 är svårslaget pris/prestanda.

                Lågnivåkablar och nätfilter gör mer skillnad än högtalarkablar.
                Hmm får kanske testa det med då, farsan hade en rulle EKK hos sig så jag testade och blev nöjd med det enda det kostade var ett extra par banankontakter.
                Lågnivå kör jag med nåra billigare Tara Labs, har inga dyra grejer precis men kan man få det att låta vettigare för en liten slant är det ju dumt att låta bli
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • #9
                  Re: Högtalarkabel.

                  Tackar för snabba svar men jag och detta att hitta kablarna ni rekomenderar fungerar ju inte så bra...

                  Lonefox:s Audioquest Type 2 & 4 kablar va ju inte sårt att finna.

                  Frippe_L:s 4*1,5mm2 EKK kabel är jag inte säker på riktigt, är det utomhuskabel till t.ex belysning osv eller är jag på helt fel spår?

                  Robsarve:s är det denna du menar? http://www.jula.se/fk-kabel-2-5-20-m-403157 är det bara en enkel kablel så som på bild då man behöver 2 för att göra en högtalarkabel?

                  Detta med signalkabel är ju med en djungel, har kollat på det med och provat lite olika. Testade ett par från kjell&co från deras serie som heter ClickTronic http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...l-0-5-m-p37934 och tyckte dom funkade bra för den billiga pengen.

                  MVH Simon Jonsson

                  Comment


                  • #10
                    Re: Högtalarkabel.

                    Nej inte tvunget utomhuskabel, den brukar väl va gummibeklädd.
                    Tog ett foto bak högtalaren, ursäkta röran (jag bygger inte om)
                    Men om Robsarve säger FKK är bättre, så är inte jag mannen att säga emot det utan hade kört på det isf.
                    Attached Files
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                    www.garaget.org/Frippe_L

                    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                    Comment


                    • #11
                      Re: Högtalarkabel.

                      Originally posted by Frippe_L View Post
                      Nej inte tvunget utomhuskabel, den brukar väl va gummibeklädd.
                      Tog ett foto bak högtalaren, ursäkta röran (jag bygger inte om)
                      Men om Robsarve säger FKK är bättre, så är inte jag mannen att säga emot det utan hade kört på det isf.
                      Handflätad??
                      Som dem andra skrier så är FK kabel bra för sin prislapp.
                      Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                      PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Högtalarkabel.

                        Ok, dock vet jag inte redigt vad FKK eller FK kabel är, om det inte är en sådan jag länkade till vill säga...


                        MVH Simon Jonsson

                        Comment


                        • #13
                          Re: Högtalarkabel.

                          FK kabel är den som du länkade till (från Jula). FKK är samma kabeltyp, fast med ett ytterhölje av PVC. F står för "fåtrådig", första K:et står för PVC isolering, andra K:et står för PVC ytterhölje.

                          Här finns litegrann info om hur olika kablar benämns och vart de får användas: http://www.luna.no/portalshare/katal.../no/224837.pdf

                          Comment


                          • #14
                            Re: Högtalarkabel.

                            Tackar Optima för svar, så då skulle en sådan kable från jula funka bra. Blir ju12,5 m högtalarkabel för 99 kr, det är absolut klart att testa för att bygga ett par kablar. Plus några bananer och lite kabelstrumpa med.


                            MVH Simon jonsson

                            Comment


                            • #15
                              Re: Högtalarkabel.

                              Tänk på att kabeln kortas ner mycket när man flätar..
                              Ju tätare fläta ju mer "krymper" kabeln.
                              Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                              --------------------------------------------------------------------------------
                              Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                              PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                              Comment

                              Working...
                              X