Announcement

Collapse
No announcement yet.

Portad låda till 5.25 Bärbar musikspelare.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Portad låda till 5.25 Bärbar musikspelare.

    För den som bryrsig så lägger jag till lite tanker och planer, frågan kommer längst ned.

    Tidigare har jag byggt ettpar bärbara musikspelare.
    Nu är det dags att sätta igång med sommarens glädjespridare, och på viktigt listan har jag mobilitet som prio1, Därför siktar jag på en lätt och liten låda.


    Har tänkt mig:
    - 2st Rockford t152C 2.5kg?
    60wrms coax 5.25or
    - Ett 7aH batteri 3kg?
    - T-AMP TA2024 0.1kg?
    2x15W (4Ω, 10% THD+N
    2x10W (4Ω 0.1%, THD+N)
    och div olika byggmaterial. 4kg?

    Som ljudkälla är tanken en liten ipod. 0.1kg?

    Blir till att plasta största delarna utav lådan för att minska vikten ytterliggare. Batteriet och T-ampen kommer endast behöva en volym på ca 1L

    T-ampen ligger på 88% @ full power 8ohm Så då bör ju 4ohm ej understiga 80% vilket jag tycker är bra. Batteriet borde räcka rätt länge med tanke på att T-ampen pumpar ur sig ca 30watt.


    Här kommer det jag behöver hjälp med:
    Lådans akileshäl kommer bli de djupare registren och jag skulle behöva lite råd. Hur jag ska få 5.25orna att spela så djupt som möjligt.
    Högtalarnas Frekvensrespons ligger på 70Hz -22kHz
    Kan det gå att bygga en slotport avstämd till t.ex 60Hz för att öka de nedre registren?

    Har inga parametrar på högtalarna men vad jag förstått är det volymen på låda och port som avgör avstämmningen.


    Lägger tråden här då det är bilhögtalare jag tänkt använda.

    /Martin

  • #2
    Re: Portad låda till 5.25 Bärbar musikspelare.

    En liten fråga bara, blir det inte billigare att bara köpa en typ:
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273872
    Låter faktiskt helt OK med tanke på priset och lika smidig som en reseväska på hjul
    http://www.youtube.com/watch?v=XnZ2R...ayer_embedded#

    Annars ser jag fram emot lite hemma snickrande
    Last edited by darki3; January 20, 2010, 13:27.

    Comment


    • #3
      Re: Portad låda till 5.25 Bärbar musikspelare.

      Najs tråd. Precis vad jag har funderat på en längre tid att bygga något lätt, men har dock inte blivit så. År 2007 byggde jag en stor låda med 2st 6x9or i sluten låda på 30 liter. Sen ett steg på "300watt". ett vanligt 100ah batteri och allt fick fin plats i en barnvagn. Spelade helt okej. Den fick vara så i 2 år. Sen blev det 4st 6x9or och ett "800w" steg samt ett 170ah som fick husera i barnvagnen. 6x9orna brann upp och nu finns bara kärran kvar.

      Men hursom helst så tror jag att du är helt rätt inne på en t-amp, vart har du tänkt att köpa den? Håll gärna tråden uppdaterad, för jag kommer följa den.
      Har ett special projekt som innefattar just t-amp, 5.25" och IPOD..

      Klart det går att köpa färdigt, men det är ju verkligen inte lika roligt.

      Comment


      • #4
        Re: Portad låda till 5.25 Bärbar musikspelare.

        Originally posted by darki3 View Post
        En liten fråga bara, blir det inte billigare att bara köpa en typ:
        http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273872
        Låter faktiskt helt OK med tanke på priset och lika smidig som en reseväska på hjul
        http://www.youtube.com/watch?v=XnZ2R...ayer_embedded#

        Annars ser jag fram emot lite hemma snickrande
        Hehe som ALLTID så är det några som tycker att det är smidigare att köpa en boomblaster eller liknande.

        Grejen är den att anledningen till att jag bygger är:

        - Det ligger i mitt intresse och är roligt
        - Man lär sig mer och mer för varje gång man gör någonting och man lär sig göra snyggare och snyggare detaljer
        - Det blir personligt.
        - Batteritid och volymnivå är oftast högre än en boomblaster (dock blir denna ett undantag då jag satsar på att den ska vara portabel), Den du länkade är en väldigt bra konkurent, dock ligger den ej hantermässigt inärheten utav den jag tänkte bygga =)
        - Priset. Med ett batteri för 300kr, en förstärkare för 110kr, högtalare man har på hyllan, trä, plast, glasfiber, lim slippapper ca 250kr ytbehandling 100kr så kommer man ganska billigt undan. ca 750kr. Tidigare har jag byggt för 20kr med grejer som enbart samlat damm i skåp.

        Om ni hjälper mig resonera fram en vettig volym på lådorna och ev port så kommer det komma upp lite bilder i framtiden. Är väldigt svårt då jag istortsett aldrig ser portade DIY lådor. Boomblasters och liknande har dock ofta portar.

        Mvh Martin


        PS: Precis en sån du länkade fast en svart har jag faktist haft å göra med Fungerade klockrent att ha när man räfsade gräs ute i solen, Ifall någon har funderingar på ifall den fungerar bra så rekomenderar jag den. Perfekt med batteriindikator, batteritid, mic, ipoddocka osv. DS
        Last edited by Martin F; January 20, 2010, 14:02.

        Comment


        • #5
          Re: Portad låda till 5.25 Bärbar musikspelare.

          Originally posted by FarmoR View Post
          Najs tråd. Precis vad jag har funderat på en längre tid att bygga något lätt, men har dock inte blivit så. År 2007 byggde jag en stor låda med 2st 6x9or i sluten låda på 30 liter. Sen ett steg på "300watt". ett vanligt 100ah batteri och allt fick fin plats i en barnvagn. Spelade helt okej. Den fick vara så i 2 år. Sen blev det 4st 6x9or och ett "800w" steg samt ett 170ah som fick husera i barnvagnen. 6x9orna brann upp och nu finns bara kärran kvar.

          Men hursom helst så tror jag att du är helt rätt inne på en t-amp, vart har du tänkt att köpa den? Håll gärna tråden uppdaterad, för jag kommer följa den.
          Har ett special projekt som innefattar just t-amp, 5.25" och IPOD..

          Klart det går att köpa färdigt, men det är ju verkligen inte lika roligt.

          Härligt med intresse

          Jag köpte ett par t-amps på ebay.Det finns en massa olika att välja på. Har fått för mig att om vara+frakt kostar under 500kr slipper man tull och moms. Inget jag kan garantera men har fungerat ett 10tal ggr för mig.
          Dessa 2 har jag hemma nu:
          Först tänkte jag att jag skulle använda denna och bygga in för att få en schyst volymkontroll/av/påknapp
          http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...=STRK:MEWNX:IT
          Men när jag fick den tyckte jag den fan var för snygg för att gömma.

          Jag beställde även denna och den har jag bestämt mig för att ha i lådan pga dess minimala storlek
          http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...=STRK:MEWNX:IT

          Har testspelat utan högtalarlåda hitills och volymmässigt tycker jag det ligger strax över en vanlig boomblaster, dock ligger t152C på 86dB @ 1w/1m
          (antagligen pga 12db filter) så ett par mer lättdrivna högtalare skulle nog spela betydligt högre.

          Comment


          • #6
            Re: Portad låda till 5.25 Bärbar musikspelare.

            Originally posted by Martin F View Post
            Härligt med intresse

            Jag köpte ett par t-amps på ebay.Det finns en massa olika att välja på. Har fått för mig att om vara+frakt kostar under 500kr slipper man tull och moms. Inget jag kan garantera men har fungerat ett 10tal ggr för mig.
            Dessa 2 har jag hemma nu:
            Först tänkte jag att jag skulle använda denna och bygga in för att få en schyst volymkontroll/av/påknapp
            http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...=STRK:MEWNX:IT
            Men när jag fick den tyckte jag den fan var för snygg för att gömma.

            Jag beställde även denna och den har jag bestämt mig för att ha i lådan pga dess minimala storlek
            http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...=STRK:MEWNX:IT

            Har testspelat utan högtalarlåda hitills och volymmässigt tycker jag det ligger strax över en vanlig boomblaster, dock ligger t152C på 86dB @ 1w/1m
            (antagligen pga 12db filter) så ett par mer lättdrivna högtalare skulle nog spela betydligt högre.
            Dom kostade inte alls mycket. Får nog bli en sådan utan chassi till mitt framtida bygge. Ska iväg på lördag och leta efter "lådan".
            Den utan chassi, bör väl gå att stoppa en vridpotentiometer till volymkontroll någonstans? Iofs så har man ju volymratt på ipoden.

            Jag hade tänkt mig ett par Infinity REF5022I. 92db. MEN, 2ohms spole på dom jävlarna. Kanske kan trycka en heatsink på chippet och mölja ändå, annars får det väl bli några andra koaxer.

            Ang portad låda så har jag fått för mig att det är rätt svårt att få ut något större ljudtryck när man är utomhus. Fast, bara att testa att bygga lite det, en skokartong och lite papprör

            Comment


            • #7
              Re: Portad låda till 5.25 Bärbar musikspelare.

              Du får för min del gärna dra igång en projekttråd om detta sen när arbetet börjar,
              vore intressant att se!

              Comment


              • #8
                Re: Portad låda till 5.25 Bärbar musikspelare.

                Jag tänkte lägga ut lite bilder när jag kommit en bit på vägen, är så att jag håller på med så mycket smågrejer sammtidigt så ibland blir grejer liggandes några veckor när något annat är roligare för stunden:P

                Har tänkt ta 7liters lådor.. Sen tänkte jag köra testtoner på högtalarna, när det börjar fattas stämmer jag porten, misstänker att det kommer bli någonstans 60,70Hz
                Funkar det inte får jag sätta igen portarna bara innan jag gör en finish. Värt ett försök.

                Comment

                Working...
                X