Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baslåda vilken typ ska man ha? Fördelar/nackdelar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Baslåda vilken typ ska man ha? Fördelar/nackdelar

    Hej

    Sitter och funderar på baslåda och börjar fundera på fördelar/nackdelar med olika typer.

    Vad är det för ljudmässiga fördelar med säg en sluten låda jämfört med en portad?

    Vilka andra lådor finns det.

    Jag funderar på att bygga relativt små baslådor.

    Som jag ser det så borde man väl välja typ av baslåda och sedan ett element som passar den typen och sedan dimentionera efter parametrarna på elementet?

    Mvh Magnus

  • #2
    Re: Baslåda vilken typ ska man ha? Fördelar/nackdelar

    Skaffa elementet först och bygg låda efter den än tvärtom

    Vilken låda beror helt på vilka T/S parametrar det är

    men med erfarenhet av att bygga lådor så behövs inte dessa parametrar lika ofta men det ger en bra grund att stå på

    Men ofta kan man behöva justera portlängd

    sluten låda
    Portad låda sk basreflex spelar högt berorende på vilket element

    4de ordningens Bandpasslåda en sluten kammare och en Portad kammare

    Rättning tillåten samt mer info om vad olika lådor har för inverkan på ljudet

    Comment


    • #3
      Re: Baslåda vilken typ ska man ha? Fördelar/nackdelar

      Ska bli spännande så man vet vilken låda och bas man ska satsa på.

      /Magnus

      Comment


      • #4
        Re: Baslåda vilken typ ska man ha? Fördelar/nackdelar

        vilken bil och musik har du tänkt spela?

        Slutet är mer finlir
        Portat mer ös och mer tryck

        Comment


        • #5
          Re: Baslåda vilken typ ska man ha? Fördelar/nackdelar

          För SQ så är det sluten låda som ger bästa resultat. Med det menar jag att om man jämför en korrekt gjord sluten låda med en korrekt gjord basreflexlåda så spelar den slutna mer exakt och tajt, därmed inte sagt att en basreflex spelar dåligt.

          Basreflexlåda ger mer tryck än sluten, den kan spela peakat men även ha relativt jämn frekvenskurva om man gör lådvolym och avstämning på rätt sätt.

          4:e ordningens bandpasslåda är svårare att få till med bra resultat, det är ganska lätt att få en entonig och peakad frekvensåtergivning. Många anser att den lådtypen endast kan spela peakat och entonigt, därför vill man inte bygga den lådtypen. Jag hävdar att man bygger (räknar ut) fel eller använder fel element om man bara får till såna trista lådor.

          Om man har en bil med mycket tätt bagagerum och/eller inte vill bråka alltför mycket med hatthylla+ryggstöd, då kan bandpasslåda vara ett lämpligt alternativ. Vill man så går det dock mycket bra att få in ljudet i kupen med "vanliga" lådor också, men man får kanske bearbeta hatthylla eller ryggstöd en aning.

          Bandpasslådan låter generellt sett "sämst" av dessa tre lådtyper, men även en sån låda går att få bra ljud med.
          Last edited by Optima; July 11, 2009, 23:00.

          Comment


          • #6
            Re: Baslåda vilken typ ska man ha? Fördelar/nackdelar

            Jag vill ha hög kvalité på ljudet och kommer spela i en kombi, så att få in ljudet i kupén är inga problem. Därmeot vill jag inte förlora för mycket utrymme.

            Jag har tittat runt lite själv undet tiden här och tror mig ha kommit fram till att det är Basens VAS värde man ska titta på när man ska ta reda på hur stor låda den kräver. DLS hade en trevlig 10" där som dock var lite dyr, men som jag tror inte kräver så stor låda.

            Länk: http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_484

            Mvh Magnus

            Comment


            • #7
              Re: Baslåda vilken typ ska man ha? Fördelar/nackdelar

              Det du bör göra är att först välja hur du vill att lådan skall spela.
              Sen hur stor låda du kan tänka dig ha.
              Hur mycket effekt som du har tillgängligt.
              Och hur högt det skall spela.

              Vas är betydligt mindre viktigt än man tror. Har skrivit en artikel om det. Skall se om jag kan få tag i den.

              Här har jag skrivit lite om olika lådtyper:
              http://n-core.se/index.php?option=co...d=14&Itemid=38

              Eftersom du har en större bil är det inte fel med en bas som går lite djupare. I många fall brukar det dock betyda en större låda. I ditt fall låter det som en bra tia som funkar i basreflex kan vara ett bra val.
              /tycker Erik.

              Comment

              Working...
              X