Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dämpa dörrar i Caddy 2KN?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dämpa dörrar i Caddy 2KN?

    Hej!

    Första inlägget här, men har följt er aktivt några månader då detta har blivit en ny liten hobby för mig.

    Nu till frågan.

    Det sitter en skruvad plåt som täcker hålet i dörren på caddyn, eller iaf i min.
    Vad gör jag för att dämpa dörrarna på bästa sätt?

    Skruvar bort plåten och sedan dämpa för att ej sätta tillbaka?
    Dämpa bakom och sedan satt tillbaka plåten?
    Låtit plåten sitta kvar och dämpa över plåten?
    Strunta i att dämpa och bara dämpa runt högtalarens MDF adapter?

    Dämpmaterialet blir Silentcoat alternativt Gladen/Dynamat.
    Eller har ni som sitter på mera kunskap än mig några andra förslag på dämpmaterial?

    Vill försöka få ner ljudet av buller/vibrationer i den mån det går, men det är ju dock min arbetsbil.

    Mvh.

  • #2
    Re: Dämpa dörrar i Caddy 2KN?

    Originally posted by Etnica
    Hej!

    Första inlägget här, men har följt er aktivt några månader då detta har blivit en ny liten hobby för mig.

    Nu till frågan.

    Det sitter en skruvad plåt som täcker hålet i dörren på caddyn, eller iaf i min.
    Vad gör jag för att dämpa dörrarna på bästa sätt?

    Skruvar bort plåten och sedan dämpa för att ej sätta tillbaka?
    Dämpa bakom och sedan satt tillbaka plåten?
    Låtit plåten sitta kvar och dämpa över plåten?
    Strunta i att dämpa och bara dämpa runt högtalarens MDF adapter?

    Dämpmaterialet blir Silentcoat alternativt Gladen/Dynamat.
    Eller har ni som sitter på mera kunskap än mig några andra förslag på dämpmaterial?

    Vill försöka få ner ljudet av buller/vibrationer i den mån det går, men det är ju dock min arbetsbil.

    Mvh.
    Välkommen hit, härligt med friskt blod

    Det bästa resultatet får du om du tar bort plåten, dämpar återmonterar och dämpar igen.

    Så har jag gjort i min VW Bora.

    Om du inte återmonterar plåten får du problem med elektronik och fönsterhiss, så plåten ska sitta där för både bästa ljud och funktionsprestanda.

    När vi kommer till dämpmaterial så får du själv välja vilka märken du väljer att montera.
    Jag har testat och även sålt de flesta förekommande på Svenska marknaden.
    Det vi hårdtestar just nu är ett nytt märke som heter CTK.
    Detta kom vi i kontakt med på EM finalen i Salzburg, många bilar använde materialet så vi blev nyfikna.
    Så har du inte bestämt dig än så ta en titt på CTK.

    Min största rekommendation är att du använder Gladens Multimatta på mellanplåten.
    Det är den absolut bästa dämpmattan vi har i dag i Sverige.

    Gladen Aero Multi dämpar i 2 lager, detta innebär att mattan även har en absorbent vilken tar högre frekvenser.
    De flesta glömmer eller tror inte det behövs en absorbent, men det är lika viktigt att dämpa en studsande ljudvåg som en irriterande vibration.

    Så dämpa på, glöm inte rengöra väl för VW använder vax som rostskydd och det är ett djäkla jobb att få bort
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Dämpa dörrar i Caddy 2KN?

      Hej!

      Tackar för ett välformulerat och informativt svar. Precis det jag hoppades på genom att posta här.

      Du har nu hjälpt mig med mitt beslut, och hur jag ska göra för att få till det på bästa sätt.

      Så stort tack till dig!!

      Jag får beställa material nu mao. Ska kika på de du har rekommenderat här. Måste ju ha nåt roligt att göra på semestern och när sambon jobbar, inte sant?

      Mvh.

      Comment

      Working...
      X