Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stereobyte V70II-08 möjligt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stereobyte V70II-08 möjligt?

    Hej!
    Går i tankarna att byta stereo på en v70 II från 2008.
    Monterade en baslåda för ett tag sedan med hjälp av en hög-lågnivå omvandlare men är sugen å en mer omfattande utbyggnation av ljudet :P

    Är det fysiskt möjligt att montera eftermarknads Huvudenhet i en sådan bil?
    Någon som har gjort eller kan tipsa om någon tråd där detta diskuteras?
    Googlat som en galning men hittar inget vettigt .
    Tack på förhand !

  • #2
    Re: Stereobyte V70II-08 möjligt?

    Det går alltid, frågan är bara hur snyggt du kan få det. Hade jag varit du så hade jag behållit stereon och byggt ut med förstärkare, DSP och nån bluetooth mottagare. Byta högtalarna också förstås. Om du nu inte är ute efter att få en fet skärm för GPS.

    Kolla in http://www.bluepower.se/en/product/a...6-version.html

    Comment


    • #3
      Re: Stereobyte V70II-08 möjligt?

      Hmm, ja det är en tanke faktiskt.
      Sen e det ju den lilla detaljen att det går ganska mycket genom originalenheten. Typ fläktar ac osv och det är ju funktioner som är trevliga att behålla :P

      Comment


      • #4
        Re: Stereobyte V70II-08 möjligt?

        Att tillföra en DSP är faktiskt en av de bästa lösningar som finns.
        Man behåller bilen intakt plus att en helt ny värld öppnar sig.

        Intergrerar man med en DSP som har både analoga och digitala ingångar finns inga begränsningar för att koppla in olika produkter, det är just därför jag gillar Mosconis olika trolleriboxar.

        Här har man möjligheter att koppla både separat navigation, dator, DAC/DAP, BT .... mm mm.

        Programvaran låter dig som användare själv bestämma hur du vill det ska fungera, allt bestäms genom en mixer där man konfigurerat ingångarna.

        När man köper en DSP så så bör man säkerställa att säljaren har erfarenhet av produkten, om inte så får man kanske inte ut maximalt av systemet man tänkt bygga upp.

        Mitt råd är att ställ de "dumma" frågorna innan köp.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Stereobyte V70II-08 möjligt?

          Originally posted by Nonne View Post
          Att tillföra en DSP är faktiskt en av de bästa lösningar som finns.
          Man behåller bilen intakt plus att en helt ny värld öppnar sig.

          Intergrerar man med en DSP som har både analoga och digitala ingångar finns inga begränsningar för att koppla in olika produkter, det är just därför jag gillar Mosconis olika trolleriboxar.

          Här har man möjligheter att koppla både separat navigation, dator, DAC/DAP, BT .... mm mm.

          Programvaran låter dig som användare själv bestämma hur du vill det ska fungera, allt bestäms genom en mixer där man konfigurerat ingångarna.

          När man köper en DSP så så bör man säkerställa att säljaren har erfarenhet av produkten, om inte så får man kanske inte ut maximalt av systemet man tänkt bygga upp.

          Mitt råd är att ställ de "dumma" frågorna innan köp.

          Ok låter du som ett bra alternativ!
          Tar de dumma frågorna direkt då :P
          För en som inte sysslat med DSP lösningar tidigare, hur funkar det? Hur kopplas det osv?

          Comment


          • #6
            Re: Stereobyte V70II-08 möjligt?

            DSP:n kopplas in mellan stereon och förstärkaren. Finns även en del förstärkare med DSP-funktion inbyggd. Den tar en analog eller digital signal och manipulerar den för att att på olika sätt höja upplevelsen av ljudet. Exempelvis kan en DSP utföra de-equalization för att få en ren signal, justera ljudbilden så den hamnar framför dig, men också göra olika mixningar. Exempelvis använder jag en DSP i mitt hembiosystem för att uppmixa en 2-kanals stereo signal till en 7.1-signal.

            Med en DSP går det också med hjälp av filter styra så rätt frekvenser skickas till rätt högtalare. Du får helt enkelt en mycket bättre ljudupplevelse.

            Inkopplingen är rätt enkel. Lågnivå eller högnivå ut från stereon, plus ström/jord är vad som behövs. För din del blir det väl att gå på högnivåspåret och använda högtalarkablarna ut från stereon.

            Comment


            • #7
              Re: Stereobyte V70II-08 möjligt?

              Allt går, se bara denna tråd från ett Volvo-forum

              http://www.jagrullar.se/forum/viewto...?f=56&t=127797

              Comment


              • #8
                Re: Stereobyte V70II-08 möjligt?

                Man ska kvickt konstatera att DSPn inte innehåller någon automatisk magi.
                Det är snarare en potentiellt snårig skog som kan ställa till det rätt präktigt om man inte har pejl på vad man gör.
                En smula förenklat kan man säga att säkerhetsnätet för tanklösa misstag tas bort. I bland med elementen som insats.

                Därav är det viktigt att vara ödmjuk. Antingen ser man till att investera i kunskap vilket kräver tålamod, läsning, tid och sunt reflekterande.
                Alterantivt ser man till att firman man köper av har god erfarenhet och vet vad de pysslar med.
                Att DSPn finns i produktkatalogen är ingen garanti för att de vet ens hjälpligt hur det går till. Har sett det hända, och det är inte vackert.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Stereobyte V70II-08 möjligt?

                  Originally posted by viktjons View Post
                  Den tar en analog eller digital signal och manipulerar den för att att på olika sätt höja upplevelsen av ljudet.
                  En DSP ska varken tillföra eller dra ifrån något från signalen/ljudet, den ska vara helt neutral.

                  Skulle den förvränga materialet ..... köp den inte.

                  Jag har flertalet ggr fått förklarat när jag sålt en DSP, men .... den gjorde ju ingen skillnad.

                  Min kommentar .... GRATTIS ..... du har köpt rätt produkt.

                  Som jag skrev tidigare, har du ingen erfarenhet så MÅSTE den säljande butiken kunna bistå med kunskap/erfarenhet.

                  I dag när dessa trolleriboxar har blivit var mans egendom då priset är typ gratis så säljs dom till kreti och pleti.
                  Man kan hitta EM-vinnande boxar för någon tusenlapp bara för ägaren inte haft tillräcklig erfarenhet att ratta rätt i den kryptiska världen.
                  Det kanske skylls på att produkten är dålig när det är SBS .... tyvärr.

                  När jag köpte min 1:a DSP (1999) så kostade denna 120 000:-
                  På den tiden VÅGADE man inte chansa utan lät butiken sköta installation och optimering.

                  I dag kan man läsa sig till hur man gör på diverse forum likt BSF, tyvärr vet inte skriften vilken bil, högtalare, klädsel, förstärkare, längd (på personen) ... osv osv vad som är optimalt i just detta system.

                  Så ni som känner er lost in the blåst ..... ge boxen en chans.
                  Det är bara att trixa fram och tillbaka.
                  Inget går sönder för att man labbar, undantaget delningsfilter.
                  Det som är känsligast är diskanterna, dom tål inte för låga delningar.
                  Sätter man 4000hz (tex) så går dom inte sönder utan låter bara ... sämre
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stereobyte V70II-08 möjligt?

                    120 papp, shit det var extremt dyrt.

                    Okey, lite mer korrekt så tar en DSP en analog signal, gör om den till digital (DAC), om nu inte signalen är digital redan. Det viktiga är att signalen är digital, eftersom det är enormt mycket lättare att manipulera en digital signal än analog. Sen med hjälp av matematiska funktioner addition, multiplikation, subtraktion etc manipuleras de diskreta värdena den digitala signalen består av. Med diskreta värden menas värden som är åtskilda från varandra, i motsats till kontinuerliga värden (som i en analog signal).

                    Vad vi vill uppnå med denna manipulering beror på användningsområdet DSP:en används i. Exempelvis används en DSP i dagens telefonisystem för att dra bort eko. I mitt hemmabiosystem använder jag en DSP för att spela upp ljudet från Spotify på ett bättre sätt genom soundbaren.

                    I en bil kan DSP:n hjälp till att förbättra ljudbilden genom att ta fram en neutral signal från originalstereon. Billtillverkaren har anpassat ljudet ut från stereon så det passar högtalarna. Om du nu byter högtalarna, så kanske du inte tycker det låter så bra. Kopplas då en DSP in kan det ge de nya högtalarna den signal det verkligen vill ha, en neutral sådan.

                    Jag är ny vad jag gäller DSP:er i bilar, men det jag hittills fått erfara är att de kan göra underverk för ljudet. Den DSP jag installerat i min bil har iallafall gjort det.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stereobyte V70II-08 möjligt?

                      Originally posted by viktjons View Post
                      120 papp, shit det var extremt dyrt.
                      Finns 12 Voltprodukter även i dag som är dyrare, Bewith tex.

                      Originally posted by viktjons View Post
                      Det viktiga är att signalen är digital
                      Varfördå?

                      Nu senast på EM var de flesta DSP boxar ombyggda, bilen som vann BEST of SOUND hade en Mosconi 6to8 med modifierad analog omvandlare.
                      Jag har lyssnat på bilen och den låter inte kattskit direkt från analog källa.


                      Originally posted by viktjons View Post
                      I en bil kan DSP:n hjälp till att förbättra ljudbilden genom att ta fram en neutral signal från originalstereon.
                      Jamen då gör den något som vi andra kanske inte vill att den ska göra, så med andra ord är den inte transparent och tillhör kategorin "mög"

                      Originally posted by viktjons View Post
                      Billtillverkaren har anpassat ljudet ut från stereon så det passar högtalarna. Om du nu byter högtalarna, så kanske du inte tycker det låter så bra. Kopplas då en DSP in kan det ge de nya högtalarna den signal det verkligen vill ha, en neutral sådan.
                      Inte utan justering, vet man inte hur kurvan ser ut så eller inte har erfarenhet så är man ute på djupt vatten.

                      Originally posted by viktjons View Post
                      Jag är ny vad jag gäller DSP:er i bilar, men det jag hittills fått erfara är att de kan göra underverk för ljudet. Den DSP jag installerat i min bil har iallafall gjort det.
                      Det är ju det som är tanken
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment

                      Working...
                      X