Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur funkar det nu med känslighet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur funkar det nu med känslighet?

    Det är aldrig något jag har brytt mig om förr då man har haft mycket effekt. Men nu då jag ska ha lite effekt så kanske man är klok om man tittar på det med.
    Är det så att i samma låda och samma effekt. Så har vi en bas med 87db känslighet och en annan bas med 90db. Ska den med högre då teoretiskt upplevas spela dubbelt så högt?

  • #2
    Re: Hur funkar det nu med känslighet?

    Du får kolla om man anger per 1W/@m eller 2.83V@1m. De är lika om man har 8ohm.
    90dB/28.3V och 87dB/1W på en 4ohm är samma sak. Om det är 2ohm så är är det -3dB till.
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: Hur funkar det nu med känslighet?

      Verkningsgrad är inte relevant nere i basen, mer från midbasen och upp. Det är låda och bas tillsammans som bestämmer verkningsgraden nere i basen. Siffran vi får av tillverkaren ignorerar jag helt. Det måste simuleras. Simuleringen måste då även ta hänsyn till impedans som tvett skriver.

      Basar med lätta koner och ordentlig magnet (PA-grejerna oftast) spelar mycket midbas (=de har hög verkningsgrad) och kan därmed vara svåra att integrera med framsystemet. Får man rätt på det så blir rock osv mycket roligare iofs.

      Bilstereobasar är ofta lite tröttare i midbasen då de har mycket större rörlig massa. Men nere under 50Hz så har de lika hög verkningsgrad som en PA-bas av samma storlek.

      För att få verkningsgrad nere i basen så är det stor låda som gäller. Hoffmans lag. Du kan få verkningsgrad, liten låda och djup bas. Men du får bara två samtidigt.

      Så verkningsgrad är en siffra på pappret. Med diskanter och mellanregister är det annorlunda. Följ tvetts råd då.

      Comment

      Working...
      X