Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av 2D huvudenhet samt bedömning av systemförslag efterfrågas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Val av 2D huvudenhet samt bedömning av systemförslag efterfrågas

    Snart dags att sätta igång med inköp av ICE-prylar till det nya bilprojektet, och är lite - eller snarare mycket splittrad - i vad man skall välja för huvudenhet.

    Allra helst hade jag nog satsat på en Alpine INE-W977BT, men den känns tyvärr lite väl dyr och jag står därför och väger mellan följande två alternativ:

    Alpine ICS-X8
    Pioneer AVIC-F50BT

    Vad säger forumets eminenta medlemmar, vilket vore det sannolikt bättre valet?

    För att ge lite bakgrundsinformation ser planen för resten av systemet:

    Gladen RS165 x 2
    Gladen SQX08 x 2
    Gladen RS100C4 x 2
    + kablage, dämpning, etc.

    Musikstilar som mestadels spelas är främst eurodance och happy hardcore samt en del trance/vocal trance. Är väl mest inne på SQL-spåret kanske bör tilläggas, men har inga ambitioner vad avser tävling, demo eller liknande utan enbart att skaffa bra ljud i bilen som går att ösa på med.

    Min vana trogen är tanken att installationen snarare skall höras än synas, vilket innebär att jag inte vill gör några icke-återställningsbara ingrepp i bilen och att om inte allt så i alla fall så mycket som möjligt skall monteras i original infästningar (baslådorna blir ju uppenbarligen till att egentillverka).

    Stort tack på förhand för eventuell hjälp.

  • #2
    Re: Val av 2D huvudenhet samt bedömning av systemförslag efterfrågas

    Om vi säger så här.

    Jag byggde en bil med ungefär den setuppen förra sommaren som drevs av en Alpine ICS-X8 och jag kan lova att maskinen tar väl hand om produkterna.

    (Den stora skillnaden var att vi körde ett steg på basarna också)

    Skulle du vilja köpa en ICS-X8 så kan jag nog ordna en som vi kört som demo!
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Val av 2D huvudenhet samt bedömning av systemförslag efterfrågas

      Originally posted by Nonne View Post
      Om vi säger så här.

      Jag byggde en bil med ungefär den setuppen förra sommaren som drevs av en Alpine ICS-X8 och jag kan lova att maskinen tar väl hand om produkterna.

      (Den stora skillnaden var att vi körde ett steg på basarna också)

      Skulle du vilja köpa en ICS-X8 så kan jag nog ordna en som vi kört som demo!
      Hej Nonne,

      Stort tack för ditt svar! Det kanske framgick lite otydligt, men det står specificerat i OP att det är två stycken Gladen RS100C4 (ett för de två komponentsystemen, och ett för bashögtalarna).

      Vad jag förstått har både INE-W977BT och AVIC-F50BT fått bra kritik för sina funktioner med EQ och tidskomp. Skulle du säga att ICS-X8 är ungefär likvärdig här?

      Comment


      • #4
        Re: Val av 2D huvudenhet samt bedömning av systemförslag efterfrågas

        Originally posted by Alecci View Post
        Vad jag förstått har både INE-W977BT och AVIC-F50BT fått bra kritik för sina funktioner med EQ och tidskomp. Skulle du säga att ICS-X8 är ungefär likvärdig här?
        Avic F50 saknar tidskomp och har en ganska begränsad 8bands grafisk eq, dvs fasta lägen.

        Navigationen däremot är riktigt trevlig på samtliga Avic, de enda som slår den på fingrarna i mina ögon är en surfplatta.

        W977:ans tidskomp och EQ är en helt annan liga med sina 9parametriska band och tidskomp på alla 6 kanalerna.
        Filterna har lite att önska då de är begränsade till 200hz, men annars ÄGER alpinen om du jämför dessa två.
        Last edited by JALLE; January 27, 2014, 22:10.
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

        Comment


        • #5
          Re: Val av 2D huvudenhet samt bedömning av systemförslag efterfrågas

          Originally posted by JALLE View Post
          Avic F50 saknar tidskomp och har en ganska begränsad 8bands grafisk eq, dvs fasta lägen.

          Navigationen däremot är riktigt trevlig på samtliga Avic, de enda som slår den på fingrarna i mina ögon är en surfplatta.

          W977:ans tidskomp och EQ är en helt annan liga med sina 9parametriska band och tidskomp på alla 6 kanalerna.
          Filmerna har lite att önska då de är begränsade till 200hz, men annars ÄGER alpinen om du hänför dessa två.
          Hej Jalle,

          Jag tackar ödmjukast för korrigeringen, jag måste ha förväxlat AVIC-F50BT med någon annan maskin. Följaktligen står valet nu mellan ICS-X8 och INE-W977BT.

          Comment


          • #6
            Re: Val av 2D huvudenhet samt bedömning av systemförslag efterfrågas

            vad är det för filmer som är begränsade till 200hz Jalle?
            Och blir du verkligen hänförd av Alpinen när du jämför den mot andra spelare..?



            Med vänlig hälsning,
            Rutger
            Du lär så länge du lever, heter det.
            Jag tror att motsatsen är lika sann.
            Bengt Feldreich
            _______________________________________
            _______________________________________

            Comment


            • #7
              Re: Val av 2D huvudenhet samt bedömning av systemförslag efterfrågas

              Originally posted by rutger j View Post
              vad är det för filmer som är begränsade till 200hz Jalle?
              Och blir du verkligen hänförd av Alpinen när du jämför den mot andra spelare..?



              Med vänlig hälsning,
              Rutger
              Blandade ihop det med din hyllvärmare till F1.

              Den har ju DVD och när man lyssnar till den blir man hänförd.

              OK??

              Och sluta spamma forumet. ;-)
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • #8
                Re: Val av 2D huvudenhet samt bedömning av systemförslag efterfrågas

                Originally posted by JALLE View Post
                Och sluta spamma forumet. ;-)
                Han blev såhär när allt damm från hyllvärmarna växte ihop med skägget.

                Pierre(har faktiskt bara en hyllvärmare)
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #9
                  Re: Val av 2D huvudenhet samt bedömning av systemförslag efterfrågas

                  Originally posted by Horsyhorse View Post
                  Pierre(har faktiskt bara en hyllvärmare)
                  Jag med, en hel bil
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment

                  Working...
                  X