Announcement

Collapse
No announcement yet.

hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

    Originally posted by JALLE View Post

    Här är ett litet exempel, och det går att fördjupa mer.

    http://youtu.be/np0lpIiSesU
    Den här typen av rippel syntes enormt tydligt på DSO201an när jag mätte på uteffekten av mobiltelefonen. Det var en smula mer rippel på full volym, mindre på full volym - 1 hack, och totalt fritt på -2 hack.


    Det hördes tydligt, utan konstigheter.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #32
      Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

      okej får väl säga att dd-1an verkar ganska seriöst byggd efter att ha tittat på videorna.
      Framför allt sjukt lättanvänd.
      Men man är låst till två frekvenser om jag förstått det rätt med dd-1an.
      Bara för att signalen är ren vid 40hz och 1khz behöver den väl inte vara det vid 20hz och 10khz??

      Comment


      • #33
        Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

        Nja jag kör med öronen. Brukar köra Toccata and fugue i D moll, konsert för Orgel. Av Johann Sebastian Bach. Grymt mäktig och en del riktigt grävande passager där subben får jobba, men öven kräver det yttersta av diskanterna.

        Har ni inte hört den rekommenderar jag alla välljudsälskande att lyssna på den först i en kyrka och sen i bilen. Ni kommer bli besvikna i bilen.... Den kräver nått grymt av ljudsystemet.

        Med vänlig hälsning, Z

        Comment


        • #34
          Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

          Originally posted by jonash View Post
          Då skall jag kontra och påstå att det enklaste och lika bra som annat är att använda öronen.

          Jag har tillgång till det mesta i mätväg, men skulle aldrig komma på tanken att använda instrument att mäta in det med. Helt onödigt jobbigt!

          //Jonas
          Tack Jonas =)

          Att det skulle ta en sån tid innan ngn kom med det bästa instrumentet som förslag. Örat är överlägset om man vet hur man ska använda det.

          Jag skulle själv aldrig sätta in ett instrument i min bil för att det ska tala om för mig vilket som låter bäst. Som Nonne skriver, vrid upp volymen på din spelare, ställ allt annat på NOLL eller rak signal, ställ filter lite grovt innan (speciellt vid ett helt system aktivt delat), räkna ut parametrarna för erat tidskomp, börja nu gaina in era steg så det låter bra utan att låta ansträngt och att det spelar bra ihop hela systemet, nu börjar ni ställa filter och branter. När ni fått till det så börja pilla på EQn och Q kurvor och sen börja finjustera erat tidskomp om det behövs.

          Svårare än så är det inte, det svåra är att lära sig vad man ska lyssna efter.
          Men se till att lyssna på en riktigt bra Hifianläggning inomhus så ni får en BRA referens och massor av lyssningsintryck med en bra scenbild, djup å närvaro.

          För detta krävs det bra placering av element och att dom är rätt vinklade mot lyssnaren. Det som saknas i 90% av bilstereobyggena är scenbild, djup och närvaro. Vilket leder till att höger och vänster sida spelar för sig själva, det leder till att det blir spretigt och vasst utan ngn fokus. Många hissar subben MASSOR och låter den ta över, den ska finnas men man ska inte tänka på den.

          Det är synd med tanke på hur mkt ni lägger ut på era installationer för det skulle kunna låta så mkt bättre med dom komponenterna ni valt. Tänk även på vad ni väljer för signal å högtalarkablar då dom påverkar erat slutresultat MKT.

          Så lär er hur ni ska lyssna och efter vad ni ska lyssna när ni tweekar så kan ni skippa alla instrument för att det ska låta bra.

          (Nåväl en dbmätare om ni ska lira dB är bra att ha.)
          OTURSFÖRFÖLJD!!!
          Bara att bryta ihop och komma igen.

          Comment


          • #35
            Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

            Du menar alltså att du hör om där är 1% dist vid tex 18khz?

            Comment


            • #36
              Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

              Originally posted by ABZD View Post
              Tack Jonas =)

              Att det skulle ta en sån tid innan ngn kom med det bästa instrumentet som förslag. Örat är överlägset om man vet hur man ska använda det.

              Jag skulle själv aldrig sätta in ett instrument i min bil för att det ska tala om för mig vilket som låter bäst. Som Nonne skriver, vrid upp volymen på din spelare, ställ allt annat på NOLL eller rak signal, ställ filter lite grovt innan (speciellt vid ett helt system aktivt delat), räkna ut parametrarna för erat tidskomp, börja nu gaina in era steg så det låter bra utan att låta ansträngt och att det spelar bra ihop hela systemet, nu börjar ni ställa filter och branter. När ni fått till det så börja pilla på EQn och Q kurvor och sen börja finjustera erat tidskomp om det behövs.

              Svårare än så är det inte, det svåra är att lära sig vad man ska lyssna efter.
              Men se till att lyssna på en riktigt bra Hifianläggning inomhus så ni får en BRA referens och massor av lyssningsintryck med en bra scenbild, djup å närvaro.

              För detta krävs det bra placering av element och att dom är rätt vinklade mot lyssnaren. Det som saknas i 90% av bilstereobyggena är scenbild, djup och närvaro. Vilket leder till att höger och vänster sida spelar för sig själva, det leder till att det blir spretigt och vasst utan ngn fokus. Många hissar subben MASSOR och låter den ta över, den ska finnas men man ska inte tänka på den.

              Det är synd med tanke på hur mkt ni lägger ut på era installationer för det skulle kunna låta så mkt bättre med dom komponenterna ni valt. Tänk även på vad ni väljer för signal å högtalarkablar då dom påverkar erat slutresultat MKT.

              Så lär er hur ni ska lyssna och efter vad ni ska lyssna när ni tweekar så kan ni skippa alla instrument för att det ska låta bra.

              (Nåväl en dbmätare om ni ska lira dB är bra att ha.)
              Nu handlade det om att ställa gain och inget annat.
              Och jag gissar att när Jonas ställer steg så ligger han ganska långt ifrån klippt signal på samtliga komponenter i kedjan.


              Så vill man hitta vid vilken volym CDn klipper och sen matcha (och även maxa) stegen efter den så är en DD1 eller ett oscilloskop ett alldeles utmärkt hjälpmedel.

              Att sen väldigt många inte hör eller ens vet hur en distad signal låter är ett annat problem idag. Men det är en annan diskussion.

              När vi kommer till EQ och mätinstrument så håller jag fullständigt med dig... Det spelar ingen roll hur illa det mäter så länge som det låter bra.
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • #37
                Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                Originally posted by jimmaiy View Post
                Du menar alltså att du hör om där är 1% dist vid tex 18khz?
                Nej det är inte 100% säkert att jag gör det, men jag kommer höra om det låter bra eller inte. Låter det inte bra och man genom att sänka antingen volym på HU eller gain på stegen får det att låta bra. Ja då vet man att det är dist man leker med.

                Jag brukar alltid se till att jag har sådan kraft tillgänglig i mina byggen att varesig volym på HU eller Gainen behöver ställas speciellt högt för att det ska låta högt och bra. Jag gillar stora marginaler till att man lastar ner steget, sen är jag inte särskilt intresserad av Db-drag heller. Jag kan med de komponenter jag valt spela sönder öronen i bilen om jag maxar och jag skiter i om jag åstadkommer 130 eller 150Db. Jag vill att min installation ska låta HiFi vid varje lyssningsbar volym. Alltså kan jag mycket väl använda öronen för att ställa in eftersom öronen lider om det är felinställt.

                För er oinsatta menar jag med HiFi att musiken tar över och man kommer på sig själv med att stampa takten och fundera på hur det såg ut när de stod på scen eller i studion. Du har en närvaro och om man blundar känns det som att framrutan ersätts med en scen i bästa fall. Detta oavsett musikstil även om det är lättare att börja digga en grupp där du både känner igen och gillar låten.


                Med vänlig hälsning, Z

                Comment


                • #38
                  Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                  Originally posted by zovix View Post
                  Nej det är inte 100% säkert att jag gör det, men jag kommer höra om det låter bra eller inte. Låter det inte bra och man genom att sänka antingen volym på HU eller gain på stegen får det att låta bra. Ja då vet man att det är dist man leker med.

                  Jag brukar alltid se till att jag har sådan kraft tillgänglig i mina byggen att varesig volym på HU eller Gainen behöver ställas speciellt högt för att det ska låta högt och bra. Jag gillar stora marginaler till att man lastar ner steget, sen är jag inte särskilt intresserad av Db-drag heller. Jag kan med de komponenter jag valt spela sönder öronen i bilen om jag maxar och jag skiter i om jag åstadkommer 130 eller 150Db. Jag vill att min installation ska låta HiFi vid varje lyssningsbar volym. Alltså kan jag mycket väl använda öronen för att ställa in eftersom öronen lider om det är felinställt.

                  För er oinsatta menar jag med HiFi att musiken tar över och man kommer på sig själv med att stampa takten och fundera på hur det såg ut när de stod på scen eller i studion. Du har en närvaro och om man blundar känns det som att framrutan ersätts med en scen i bästa fall. Detta oavsett musikstil även om det är lättare att börja digga en grupp där du både känner igen och gillar låten.


                  Med vänlig hälsning, Z
                  Vem är oinsatt här på forumet?
                  Anledningen till mitt inlägg va att det du skrev inte va speciellt relevant.
                  Vad man lyssnat på för utrustning hör inte till denna tråden.
                  Höra distad signal om man skruvar upp eller ner javisst.
                  Men att plocka ut max av anläggningen utan att förstöra saker hör du inte med öronen i alla lägen.
                  Låta bra eller illa är olika från person till person.
                  Vissa hör inte alla toner andra gör.
                  Därför måste man skillja på bra ljud och korrekt ljud.
                  Korrekt ljud får du mäta bra ljud kan du höra.

                  Comment


                  • #39
                    Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                    Originally posted by JALLE View Post
                    Nu handlade det om att ställa gain och inget annat.
                    Och jag gissar att när Jonas ställer steg så ligger han ganska långt ifrån klippt signal på samtliga komponenter i kedjan.


                    Så vill man hitta vid vilken volym CDn klipper och sen matcha (och även maxa) stegen efter den så är en DD1 eller ett oscilloskop ett alldeles utmärkt hjälpmedel.

                    Att sen väldigt många inte hör eller ens vet hur en distad signal låter är ett annat problem idag. Men det är en annan diskussion.

                    När vi kommer till EQ och mätinstrument så håller jag fullständigt med dig... Det spelar ingen roll hur illa det mäter så länge som det låter bra.
                    +1 .

                    Comment


                    • #40
                      Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                      Originally posted by jimmaiy View Post
                      Vem är oinsatt här på forumet?
                      Anledningen till mitt inlägg va att det du skrev inte va speciellt relevant.
                      Vad man lyssnat på för utrustning hör inte till denna tråden.
                      Höra distad signal om man skruvar upp eller ner javisst.
                      Men att plocka ut max av anläggningen utan att förstöra saker hör du inte med öronen i alla lägen.
                      Låta bra eller illa är olika från person till person.
                      Vissa hör inte alla toner andra gör.
                      Därför måste man skillja på bra ljud och korrekt ljud.
                      Korrekt ljud får du mäta bra ljud kan du höra.
                      Ok frågan löd hur man ställer förstärkningen på slutsteget, med öronen eller med hjälp av mätinstrument.

                      Jag berättar hur JAG gör inte vad som är rätt för någon annan. Jag vill nyansera debatten där det allt mer låter som att man måste ha dyr mätutrustning för att ställa in ditt och datt när det billigaste med högst upplösning sitter på vänster resp högersida om skallen.

                      Jag vill inte att någon 16åring ska få för sig att alla grejjer brinner upp om han inte köper mätinstrument också för 1000-tals kronor. Lägg de kosingarna på kvallitetsprylar istället. Jag lovar att de flesta som inte är tondöva kommer höra/lära sig höra vad dist är.

                      Men jag glömde att det enda som verkar vara viktigt här är hur mycket bakluckan skallrar.

                      Nu drar jag mig ur denna tråd. Tack för mig.

                      Comment


                      • #41
                        Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                        Originally posted by zovix View Post
                        Ok frågan löd hur man ställer förstärkningen på slutsteget, med öronen eller med hjälp av mätinstrument.

                        Jag berättar hur JAG gör inte vad som är rätt för någon annan. Jag vill nyansera debatten där det allt mer låter som att man måste ha dyr mätutrustning för att ställa in ditt och datt när det billigaste med högst upplösning sitter på vänster resp högersida om skallen.

                        Jag vill inte att någon 16åring ska få för sig att alla grejjer brinner upp om han inte köper mätinstrument också för 1000-tals kronor. Lägg de kosingarna på kvallitetsprylar istället. Jag lovar att de flesta som inte är tondöva kommer höra/lära sig höra vad dist är.

                        Men jag glömde att det enda som verkar vara viktigt här är hur mycket bakluckan skallrar.

                        Nu drar jag mig ur denna tråd. Tack för mig.
                        1.Skrammlar din baklucka har du byggt fel.
                        Se dig omkring efter tips hur du kan dämpa eller avskilja bagaget.
                        2. Tror inte här finns Några 16åringar här på forumet med epatraktorer och en.halvkass baslåda utan framsystem
                        Ja gör så
                        Last edited by jimmaiy; January 25, 2014, 21:49.

                        Comment


                        • #42
                          Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                          Tragiskt att många trådar slutar såhär.............
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • #43
                            Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                            Originally posted by Hewi View Post
                            Tragiskt att många trådar slutar såhär.............
                            Ja det är synd. Trodde bara det var på garaget och liknande men.
                            Lägger ner diskussionen

                            Comment


                            • #44
                              Re: hur sätter ni gainen, öronen eller instrument?

                              Originally posted by jimmaiy View Post
                              Vem är oinsatt här på forumet?
                              Anledningen till mitt inlägg va att det du skrev inte va speciellt relevant.
                              Vad man lyssnat på för utrustning hör inte till denna tråden.
                              Höra distad signal om man skruvar upp eller ner javisst.
                              Men att plocka ut max av anläggningen utan att förstöra saker hör du inte med öronen i alla lägen.
                              Låta bra eller illa är olika från person till person.
                              Vissa hör inte alla toner andra gör.
                              Därför måste man skillja på bra ljud och korrekt ljud.
                              Korrekt ljud får du mäta bra ljud kan du höra.
                              "För att plocka ut max"....kanske. Vad anser du vara max då? Vilken THD? Vilken överton? Frågan är vad gränsen går vid. Då börjar det genast bli svårare....det går knappt att svara på eller hur

                              Om vi enbart pratar max SQ/tävlingsbruk, så finns exakt 0% anledning att dumma sig med mätinstrument för gain. Anledningen är att ska man kunna vinna så får man ställa det en bra bit under vi börjar överstyra steget. Jag har i alla fall inte varit med om ett enda fall ännu med vare sig steg eller installation, där man ens velat eller kunnat ligga på sån nivå på insignalen att man behöver bekymra sig.

                              //Jonas
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment

                              Working...
                              X