Announcement

Collapse
No announcement yet.

små steg av Alpine och JL Audio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • små steg av Alpine och JL Audio

    Då jag har liten bil och vill att stereon ska ta så lite plats som möjligt funderar jag på att byta mina rockford steg T600-4 och T1500-1 till mindre steg (fysiskt).

    Jag vill även utöka antal kanaler så att jag kan köra helt aktivt, 3-vägs + sub.

    Jag undrar om det är någon som har lyssnat på Alpines nya och JL-Audios nya små steg och kan berätta hur bra/dåligt de låter. Gärna med någon reference till andra slutsteg.

    De jag funderar på är:
    JL Audio XD400/4 eller troligtvis XD600/6
    JL Audio HD 600/4
    Alpine PDX-F6 eller PDX-F4


    Det jag funderar på mest är JL Audios 6-kanals steg att driva hela framsystemet med det då jag skulle spara in ett steg.
    Hur stor skillnad är det mellan XD400/4 stegen och HD600/4 alternativt alpines F4 och F6 steg.

    Återförsäljare får mer än gärna svara i tråden också

    Övrig utrustning är följande
    Sony C90+XDP-4100X
    Hertz HSK 163
    Peerless 10" XLS

  • #2
    Re: små steg av Alpine och JL Audio

    har kört med Alpine´s F6 o M6 steg i år.
    Är mycket nöjd med dem, de har ett väldigt detaljerat och korrekt ljud utan att bli tråkiga.
    Lyssningströtthet och avsaknad av dynamik har lyst med sin frånvaro oxå..

    Har inte jämfört dem med JL stegen, men har jämfört dem med några bra klass a/b steg.
    Den största skillnaden var att klass a/b stegen upplevdes lite mer "mysiga/mulliga" o kraftfullta men att de då tappade en hel del detaljer jämfört med Alpine steget.
    Ska väl tillägga att det inte saknas kraft i Alpine stegen, det kändes bara som att det fanns mer i klass a/b stegen (de hade ungefär samma specning på effekten).

    Kan utan omsvep rekommendera Alpine stegen.

    Lycka till med valet.

    Mvh
    Rutger
    Du lär så länge du lever, heter det.
    Jag tror att motsatsen är lika sann.
    Bengt Feldreich
    _______________________________________
    _______________________________________

    Comment


    • #3
      Re: små steg av Alpine och JL Audio

      Jag har också kört Alpine stegen, både F4, F6 och M12. Effektskillnaden mellan F4 och F6 är inte så jättestor, men mina midbasar blev lite gladare när jag bytte från F4 till F6. Har tyvärr inte heller jämfört med JLs men PDX stegen låter helt klart bra! Jämförde förra vintern med Mosconi AS och dom låter trevligare tycker jag, men har inte samma otroliga kontroll som Alpine PDX.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: små steg av Alpine och JL Audio

        Tack för infon.
        Jag får se vad det blir. För tillfället funderar jag eventuellt på ett F4 och ett F6 steg och driva allt med dem. F4 på diskant och mellan och F6 på midbas och sub.
        Ska plöja runt lite mer på nätet innan man bestämmer sig.

        Comment


        • #5
          Re: små steg av Alpine och JL Audio

          Vi får väl göra ett test här!
          Rutger har Alpine steget i sin bil och jag har XD 400 på hyllan.
          rutger får ta sig hit och byta

          Comment

          Working...
          X