Announcement

Collapse
No announcement yet.

AQ hdc3 15 D2 låda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • AQ hdc3 15 D2 låda?

    Hej!
    har letat runt efter någon rekomenderad lådvolym till min AQ hdc3 15 D2 sub, men har inte hittat något. På AQ:s hemsida står det att det ska va en stor låda om jag har tolkat dom rätt, men vad är en stor låda? en snubbes stort kan va en annan snubbes litet

    Spec på basen: http://www.audioque.com/HDC315-Coppe...ofer_p_24.html

    Bil: Golf 3 variant 1.8 -95
    Steg till basen: B2 Mono
    Batterier: 1 st 70 Ah på orginal plats samt 2 St 100Ah i skuffen.

    har som planen ser ut nu men batteriplacering, ca 60-65 cm i bredd, runt 70cm i djupled, och det är ca 44-45 cm upp till baksätets uppekant.
    Men om det behövs kan jag göra om det upplägget. vet att kan kan få ut minst 320 liter ur skuffen på en golf 3 variant :P

    Tanken var att eventuellt ställa upp i något bassrace under sommaren, men annars mest bara åka runt och njuta av lite tung djupbas

    tror ni att det är möjligt att komma till 145 Db med denna setup? vore kul att ha något att sikta på och labba lite med under sommar/vår
    Last edited by kimandersson; February 24, 2011, 13:16.

  • #2
    Re: AQ hdc3 15 D2 låda?

    Originally posted by kimandersson View Post
    Hej!
    har letat runt efter någon rekomenderad lådvolym till min AQ hdc3 15 D2 sub, men har inte hittat något. På AQ:s hemsida står det att det ska va en stor låda om jag har tolkat dom rätt, men vad är en stor låda? en snubbes stort kan va en annan snubbes litet

    Spec på basen: http://www.audioque.com/HDC315-Coppe...ofer_p_24.html

    Bil: Golf 3 variant 1.8 -95
    Steg till basen: B2 Mono
    Batterier: 1 st 70 Ah på orginal plats samt 2 St 100Ah i skuffen.

    har som planen ser ut nu men batteriplacering, ca 60-65 cm i bredd, runt 70cm i djupled, och det är ca 44-45 cm upp till baksätets uppekant.
    Men om det behövs kan jag göra om det upplägget. vet att kan kan få ut minst 320 liter ur skuffen på en golf 3 variant :P

    Tanken var att eventuellt ställa upp i något bassrace under sommaren, men annars mest bara åka runt och njuta av lite tung djupbas

    tror ni att det är möjligt att komma till 145 Db med denna setup? vore kul att ha något att sikta på och labba lite med under sommar/vår
    möjligt med 145 jadå men börja labba på 100 liter och avstämning ca35hz annars så svarar snart optima

    Comment


    • #3
      Re: AQ hdc3 15 D2 låda?

      Du har ju längst ner en kille som byggt en låda och testat basen, lådvolymen står där med! 3.9ft3

      Answer: 3.9 ft³ = 110.435 L
      Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
      www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
      www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

      Comment


      • #4
        Re: AQ hdc3 15 D2 låda?

        oj det hade jag precis missat
        känns litet med 110 liter, har räknat med ca 150 liter.
        jag ska kika lite påt.
        räknade på en låda igår,
        60*60*44cm= 158,4 liter
        slotport 44*13,1cm =576,4 cm2 40,5cm lång blir avstämningen ca 40 hz då? eller har jag räknat fel?
        om man vill ha högre alternativt lägre avstämning, hur ska man ändra portlängden?

        Comment


        • #5
          Re: AQ hdc3 15 D2 låda?

          skulle köra på den lådan du har vet dom gillar stora lådor har kört sånna i mycket stor låda men kör en port på 540 cm2 och 41 cm lång men tänk bara på att du måste ha kvar minst port bredd kvar från portens slut till botten .. har testat den i 110 liter med men då gilla den inte djupbas ..




          En som har den obotliga skadan BASSKADAN

          Comment


          • #6
            Re: AQ hdc3 15 D2 låda?

            150 liter låter ju mer lagom till 2 st 15"
            Hopp, ska man göra nu då?

            Comment


            • #7
              Re: AQ hdc3 15 D2 låda?

              Hej! Här är världens bästa portuträknare!

              http://www.mobileinformationlabs.com...0lenth%201.htm

              Volymen är är netto dvs plus port och element.

              Exempel: Om vi säger 120liter netto med en portarea på 360cm2 så räknar man på följande vis: 120/28.3 = 4.24 CuFt

              Porthöjd = 36cm/2.54 = 14.17 Inch

              Portbredd = 10cm/2.54 = 3.93 Inch

              Väljer vi då 35hz får vi längden 20.77 inch vilket blir 52.7cm.

              Porten tar då upp ca 25liter och element ca 5liter mao 150liters låda blir fint.

              Gör du porten kortare t.ex 40cm så blir avstämningen 38hz i samma totalvolym vilket innebär att du teoretiskt vinner 1db runt 40hz men förlorar 2db vid 30hz.

              Mvh Mattias Hedin
              Last edited by Hedde; February 25, 2011, 16:09.
              DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

              Comment


              • #8
                Re: AQ hdc3 15 D2 låda?

                Tack!
                väldigt smidigt att räkna med den siten
                byggde lådan igår, men gjorde den som en kille i karlstad hade byggt sin.
                120 liter med 2 st 6" aeroportar, har inte tänkt klart med rörlängden än, inte säker på hur jag vill stämma av lådan. basen spelar bakåt och portarna hamnar uppåt eller åt sidan, kan ju snurra lådan. blir det inte bra med denna lådan så blir det väll att bygga en större med slotport istället

                skulle börjat med kabeldragningen idag men har haft den fruktansvärda träkepsen hela dagen så det har inte hänt speciellt mycket. ska ta tag i det i veckan, men jobbar natt så jag får väll se hur det blir med den saken:P

                har kollat runt lite efter en 180 ampere säkring till steget men har inte hittat det nånstans tips? känns inte bra att köra utan säkring?
                och måste man köra med 50mm2 in i steget med tanke på att kablarna dit bara blir max 30 cm.

                Comment


                • #9
                  Re: AQ hdc3 15 D2 låda?

                  Gött gött.. Än så länge är vi alltså 3st Golf varianter med AQ basar inom 3mils radie
                  Ska bli kul att följa.. Upp med bilder nu!
                  SM 2a, Street 2K 2015.
                  SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
                  SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
                  SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

                  Comment


                  • #10
                    Re: AQ hdc3 15 D2 låda?

                    haha ja det kul :P spelade sönder bagageluckelåset så jag kan inte ta några bilder på det färdiga resultatet
                    måste bara korta ner portarna, lådan peakar djuuupt
                    ska försöka fixa det i helgen men ska jobba 6-6 lördag och söndag så får se om jag hinner :/
                    Davidzzon: hur går det med tävling i skövde? blir det något?

                    Comment


                    • #11
                      Re: AQ hdc3 15 D2 låda?

                      några bilder, tyvärr inte färdigbyggt. portarna sitter längre ut nu:P ( satte bara dit dom temporärt) mer bilder kommer på ett lite mer färdigställt läge, fast det blir i projekttråd ist. när jag får tummen ur och tar bilder o orkar skriva lite:P

                      Comment


                      • #12
                        Re: AQ hdc3 15 D2 låda?

                        mömsigt
                        TACK TILL DBAKUTEN & CARSOUND.SE
                        SM 1a i SuperStreet NW 2012.
                        SM 1a i BassRace 149,9dB 2013.
                        SM 1a i Extreme 2013.
                        SM 2a i BassRace 149,9dB 2014.
                        SM 1a i Extreme 2014.
                        SM 1a i BassRace 149,9 2015.
                        SM 1a i Extreme 2015.
                        EM 2a i BassRace 149,9 2015.
                        EM 3a i Extreme 3+ 2015.

                        Comment


                        • #13
                          Re: AQ hdc3 15 D2 låda?

                          Jag körde en låda på 130 liter peek ca 46-48hz. spelade 150+ bas och port vänd mot bakluckan.
                          Tack till:
                          Neo321 För att du ställt upp i ur och skur med dumma frågor och all hjälp!
                          MustangJohan För all hjälp med golfen i garaget!
                          reklamhuset.se
                          dbakuten.se
                          ljudbutiken.nu
                          platverkstan.se
                          Sandras pappa för alla timmar vi fått låna garaget
                          Olsbo invest AB

                          sigpic

                          Comment


                          • #14
                            Re: AQ hdc3 15 D2 låda?

                            låter fint:P nästan samma volym som jag hur mycket mos fick basen då?

                            Comment


                            • #15
                              Re: AQ hdc3 15 D2 låda?

                              Originally posted by kimandersson View Post
                              låter fint:P nästan samma volym som jag hur mycket mos fick basen då?

                              5000rms +
                              Tack till:
                              Neo321 För att du ställt upp i ur och skur med dumma frågor och all hjälp!
                              MustangJohan För all hjälp med golfen i garaget!
                              reklamhuset.se
                              dbakuten.se
                              ljudbutiken.nu
                              platverkstan.se
                              Sandras pappa för alla timmar vi fått låna garaget
                              Olsbo invest AB

                              sigpic

                              Comment

                              Working...
                              X