Announcement

Collapse
No announcement yet.

Söker tips för att få bättre midbas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Söker tips för att få bättre midbas

    Originally posted by varvarn View Post
    Vad tror ni om ett par Beyma pro6wnd 600watt i framdörrarna och ett par
    pro5wnd 400watt i bakdörrarna alternativt i hatthyllan? Så blir det att sälja de jag har nu.
    Det skulle förmodligen bli en bra pannkaka av det...

    pro6wnd är ingen Midbas utan ett mellanregister som jag inte skulle använda under 150-200Hz

    Har du någon bild på hur du monterat dina 6" i framdörrarna?
    För det borde inte vara några problem att få dem att möta upp din 10:a


    Du har idag 9st slutstegskanaler och med rätt huvudenhet eller processor så har du alla möjligheterna i världen att få detta och lira riktigt bra, men det kräver erfarenhet både när det gäller montering och hur detta skall ställas in.

    Vill du verkligen byta element så vänd dig till en butik som du känner förtroende för så skall du se att din bil kommer spela satan när ni är klara.
    Att försöka ta hjälp över ett forum kan vara bra men det är inte enkelt att i en kort post förklara hur olika element fungerar och vad man skall tänka på när man monterar detta.
    Last edited by JALLE; July 30, 2013, 13:57.
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

    Comment


    • #17
      Re: Söker tips för att få bättre midbas

      Okey, jag trodde det var en midbas då den började på 70hz och var på så mycket watt (iaf jämfört med mina på 70w). Ne de har jag inte men dom sitter i en liten plast grejj som jag också tätat överallt med sika flex och sen silentcoat över även den enda upp på kanten på elementet, man skulle kunna byta den mot en mdf skiva men kändes inte som de skulle göra så stor skillnad som jag är ute efter då den plasten kändes rätt stadig.

      Vet inte om de här är nödvändig information men basen är en kicker L7, alltså fyrkantig så den har ju lite större konarea än en rund 10".

      Förresten kommer de bli pannkaka för att de är 2 olika element? Jag trodde dom skulle spela bra tsm för dom var i samma serie så.

      Comment


      • #18
        Re: Söker tips för att få bättre midbas

        Ett Amega Q-comp 60 kitt då (edit: den lila korgen) och sedan kanske komplettera det i framtiden med Amega DRVRQ5 5.25" bak. http://www.pmshopen.se/amega-drvrq5/...feral=prisjakt

        Edit:
        Originally posted by JALLE View Post
        Vill du verkligen byta element så vänd dig till en butik som du känner förtroende för så skall du se att din bil kommer spela satan när ni är klara.
        Att försöka ta hjälp över ett forum kan vara bra men det är inte enkelt att i en kort post förklara hur olika element fungerar och vad man skall tänka på när man monterar detta.
        Mjo de är väl förmodligen bäst, men problemet är att jag har inte råd att köpa nya grejjer, eller egentligen vill jag inte lägga mina pengar på nya grejjer då de känns som man betalar onödigt mycket för vad man får. Sedan har jag tyvärr inte mycket till förtroende för dom lokala butikerna häromkring.
        Last edited by varvarn; July 30, 2013, 16:47.

        Comment


        • #19
          Re: Söker tips för att få bättre midbas

          ....dämpning......?

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #20
            Re: Söker tips för att få bättre midbas

            Dämpull blir väl lite problematiskt då elementen spelar rakt ut i dörren och fönster hissen osv är där.

            Har i vilket fall kommit över 2 par amega qcomp 60 som kommer snart. Tänkte sätta dubbla element i framdörren så en låda känns nu rätt omöjligt, iaf om de ska se någorlunda bra ut med. Så min fråga är går det bra att sätta dessa element i en stadig mdf skiva samt plasta dörren så dom sitter riktigt stadigt och sen låta dom spela ut i dörren? Tänkte sätta någon mdf skiva bakom högtalarna med.

            Comment


            • #21
              Re: Söker tips för att få bättre midbas

              Qcomp behöver absolut ingen låda - men det kommer krävas en jäkligt stabil montering.

              Så glöm allt de sett där folk monterar ringar i den sladdriga plasten som de kallar dörrsida och fixa en baffel i MDF som passar dina 6r.

              Såga sedan upp plåten i dörren och bulta fast din baffel direkt i dörren.
              Det ser ut som det finns riktigt gott om plats i is200 dörrarna runt OEM elementen.
              Dämpa och täta all plåt med typ STP, Gladen eller liknande butylmatta.

              Sen kommer det roliga som är att designa din dörrsida så den passar ditt högtalarmontage.
              När du är klar med ovanstående kommer du förmodligen vara riktigt nöjd med midbasen i bilen - sen är det bara resten kvar. ��
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • #22
                Re: Söker tips för att få bättre midbas

                Okey, bra tips ska följas!

                Originally posted by JALLE View Post
                sen är det bara resten kvar. ��
                Tror du det blir för stort hopp mellan 6.5orna och diskanterna? Får höra hur det låter först innan det blir fler investeringar nu

                Förresten, hur funkar det om jag skulle montera mina 5.25or open air i hatthyllan där 6x9orna satt och koppla dom direkt på huvudenheten? Vill försöka fylla ut ljudet i cupen lite. Har ju baslåda där men de är en bandpasslåda så ingen bas ska ju spela i bagaget är de tänkt.
                Pannkaka?

                Comment

                Working...
                X