Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutsteget käkar säkringar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slutsteget käkar säkringar

    Har ett (nytt) Pioneer GM-6300F (4 kanaler)som efter många år i sin låda på hyllan hamnade i bilen.
    Den driver bara en tio tums bas på 4Ohm i sluten låda.
    Den får signal via Connection LS2i och har 13,4 volt på terminalerna på tomgång.
    Jag måste ha ingångskänsligheten på max för att basen ska låta någorlunda bra. Jag vet att steget är inte det mest effektstarka.
    Problemet är att efter några minuters spelning på lite högre volym bränner slutsteget båda 25A säkringarna som sitter i det.
    Beror det på att gain är satt på max? Jag utnyttjar inte hela stegets effekt då den körs i princip som ett två kanalssteg kopplat till en bas bara.
    Kan man stoppa in starkare säkringar? Tex 30A?

  • #2
    Re: Slutsteget käkar säkringar

    Har gjort ett par andra tester.

    Satte i nya säkringar 25A, och slog igång. Det är en viss fördröjning mellan att Power lampan lyser och att ljudet ska börja komma ut. Power lampan lös och när ljudet kom brände den båda säkringarna igen.

    Kopplade bort basen för att eliminera den som felkälla, i brist på 25A säkringar stoppade jag i 30A säkringar. Samma sak igen, den slogs på, och när ljudet skulle komma brändes säkringen, men denna gången var det huvudsäkringen till + kabeln. Antagligen bara för att den blev svaga länken.

    Någon som känner igen dessa fenomen? Kan felet ligga i lågnivåomvandlaren om den skickar kortsluten signal? Eller är det bara att konstatera att slutsteget har gjort sitt efter bara några minuters spelande?
    Några anda felsökningstipps?

    Comment


    • #3
      Re: Slutsteget käkar säkringar

      Vad händer som du startar upp steget utan att ge det någon musiksignal?

      Sätter man i säkringar med högra ampertal riskerar man att bränna steget istället.

      Kan du skruva isär steget och kika på insidan, om något är trasigt brukar det synas tydligt med brännmärken och sot.
      Vis vobiscum sit!

      Comment


      • #4
        Re: Slutsteget käkar säkringar

        "Det är aldrig säkringen som är trasig"
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #5
          Re: Slutsteget käkar säkringar

          Kör du med 2 kanaler bryggade så får du ut 150w. Lite för lite för en subb kanske, en sluten låda kräver i regel också mer effekt än en portad låda för att spela på. Gain på max kan vara orsaken beroende på hur hög nivån är in i steget.
          Använd bara rekommenderade värdet på säkringarna.

          Comment


          • #6
            Re: Slutsteget käkar säkringar

            Tack alla för er input.
            Steget bränner säkringen/-arna även när det inte kommer någon ljudsignal till den.

            När man först slår på huvudenheten, blinkar Power lampan på Hög/Låg nivå omvandlaren och steget, efter ett par sekunder lyser lampan på omvandlaren men inte steget och då är säkringen bränd.

            Jag ser inget missfärgat eller trasigt i steget, men jag är inte heller någon expert.

            Steget kommer att åka i bingen och ett nytt kommer att inhandlas.

            Comment

            Working...
            X