Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bästa sq basen 8"/10".

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bästa sq basen 8"/10".

    Vilken bas tycker du bäst om,när det gäller att spela sq?

    Här är min rangordning:

    1.-Anthem 10"

    2.-Genesis 10"

    3.-DLS Nordica 10i.

    4.-JL Audio 6w10.


    Har provat dom mot varann i samma bil,drivet av ett Audison vrx 1.500.

  • #2
    Re: Bästa sq basen 8"/10".

    Originally posted by Välljudsfantast
    Vilken bas tycker du bäst om,när det gäller att spela sq?

    Här är min rangordning:

    1.-Anthem 10"

    2.-Genesis 10"

    3.-JL Audio 6w10.


    Har provat dom mot varann i samma bil,drivet av ett Audison vrx 1.500.
    Lyssna på en Kove bas så är du nöjd sjukt bra på både sq och spl
    Få basar tar fram detaljer som Kove gör 😉

    Comment


    • #3
      Re: Bästa sq basen 8"/10".

      Hej Morgan,

      Du vet att jag älskat genesis 10an, men Scan speak 23W/4557T02 9" låter helt absurt bra för ren och skär SQ, min kollega i Köpenhamn har två i sin minicooper, varenda nerv och varenda anslag på en basfiol förmedlas med exakthet, ochden är TYST när det skall vara tyst, och slår till med en sjuk timing, kräver dock lite effekt.

      Du som även gillar SEAS kanske skall be Hifikit dema en Lotus 8 tummare, de kräver med dagens mått lite stora lådor (FS ca 30hz och Vas närmare 70 liter), men låter mycket naturtroget och fint, men är det kanske sånna du redan har som frontbasar?

      Fluff
      Last edited by Fluff; March 11, 2015, 00:40.
      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

      God bless the Amp Doctor !

      Comment


      • #4
        Re: Bästa sq basen 8"/10".

        Dynaudio MW182 tycker jag om riktigt mycket, snabb och torr. Men saknade tyvärr lite botten.

        Morel UW958 som jag har i bilen nu trivs jag riktigt bra med (dock 8ohm), spelar med tyngt och fortfarande rapp.

        En annan bas jag tyckt bra om när jag lyssnat i flera bilar är DLS Nordica och även Anthem 10" låter riktigt bra den med. Finns som sagt en uppsjö med bra basar, svårt att lista alla man tycker om

        Dock lär det dröja innan jag byter ut min morel som är den enda som funkat så pass bra som den gör i min bil (har nog testat ett 10tal olika i bilen sen 2007).
        Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

        Comment


        • #5
          Re: Bästa sq basen 8"/10".

          Originally posted by Fluff View Post
          Hej Morgan,

          Du vet att jag älskat genesis 10an, men Scan speak 23W/4557T02 9" låter helt absurt bra för ren och skär SQ, min kollega i Köpenhamn har två i sin minicooper, varenda nerv och varenda anslag på en basfiol förmedlas med exakthet, ochden är TYST när det skall vara tyst, och slår till med en sjuk timing, kräver dock lite effekt.

          Du som även gillar SEAS kanske skall be Hifikit dema en Lotus 8 tummare, de kräver med dagens mått lite stora lådor (FS ca 30hz och Vas närmare 70 liter), men låter mycket naturtroget och fint, men är det kanske sånna du redan har som frontbasar?

          Fluff
          Scan speak basen verkar ju bra .

          Jo jag har ju 2st 8" Seas Lotus reference rm 220 basar.

          Tyckte det även var lite intressant och höra vad andra har för erfarenheter.

          Comment


          • #6
            Re: Bästa sq basen 8"/10".

            Originally posted by fredrikc5 View Post
            Lyssna på en Kove bas så är du nöjd sjukt bra på både sq och spl
            Få basar tar fram detaljer som Kove gör 😉
            Gladen Audio Zero 10 är en bas som jag är riktigt nöjd med,
            en bas som levererar välljud i högsta klass,den har allt mer behöver jag inte säga.
            sigpic

            A guilty conscious needs no accuser
            Gladenaudio-Mosconi
            Supported with mutual interest


            Prejudice is an outlet for your own failures and disappointments
            It is above all an expression of ignorance and fear.

            Comment


            • #7
              Re: Bästa sq basen 8"/10".

              Kickers klassiska Solo-Baric 8" lät så verkligen inte helt fel i en V70 förra året. Otippat kosy.

              Trivs med mina Focal Utopia BE K21WX så sett.

              DLS Nordica.

              Gladen (minns inte vilka modeller jag lyssnat på men de jag lyssnat på lät väldigt trevligt)


              Så man kan bara inte säga märke och modell eftersom det beror på fler faktorer.

              Se på Jens som exempel. Han har gått igenom en stor mängd basar innan han blev nöjd med basen i sin bil idag.
              Last edited by Lonefox; March 12, 2015, 19:05.
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #8
                Re: Bästa sq basen 8"/10".

                Originally posted by Lonefox View Post
                Kickers klassiska SOlo-Baric 8" lät så verkligen inte helt fel i en V70 förra året. Otippat koty.
                Tack för komplimangen jag är jättenöjd med denna basen. Ska jämföra den mot en helix P8 8" snart också, har hört lite blandade åsikter om den.

                Comment


                • #9
                  Re: Bästa sq basen 8"/10".

                  Exakt! jag åxå haft möjligheten till att pröva flera basar under en längre tid och på marknaden finns det en uppsjö av fina basar men efter att ha testet en del, blev valet Gladen bas och man ska komma ihåg att alla har olika smak och tycke om olika produkter
                  sigpic

                  A guilty conscious needs no accuser
                  Gladenaudio-Mosconi
                  Supported with mutual interest


                  Prejudice is an outlet for your own failures and disappointments
                  It is above all an expression of ignorance and fear.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bästa sq basen 8"/10".

                    Det är så mycket mer än bara elementet som spelar in, slutsteg, låda, framsystem, och hur man får allt att lira ihop.

                    Men det skönaste basljud jag fått ihop själv var två Macrom (Morel) 15":are från -89 i en openair konfiguration. Tyvärr gick det inte att spela speciellt högt.
                    Vis vobiscum sit!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bästa sq basen 8"/10".

                      Hej Morgan ,

                      Ett litet tillägg till sköna highend 10or är DLS Nordica, basen bara finns där, och låter naturligt och behagligt.

                      Fluff
                      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                      God bless the Amp Doctor !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bästa sq basen 8"/10".

                        Lyssnade på en estnisk bil (Audi TT) med 2 st Morel UW958, jävlar i min låda vad det lät fint, Fluff
                        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                        God bless the Amp Doctor !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bästa sq basen 8"/10".

                          Originally posted by Fluff View Post
                          Lyssnade på en estnisk bil (Audi TT) med 2 st Morel UW958, jävlar i min låda vad det lät fint, Fluff
                          Du kan lyssna på "bara" EN sådan bas nu på lördag i Kungsängen.

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bästa sq basen 8"/10".

                            Skall bli : ) har du den riggad för provlyssning så är det givet : )

                            Fluff
                            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                            God bless the Amp Doctor !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bästa sq basen 8"/10".

                              Originally posted by Fluff View Post
                              Skall bli : ) har du den riggad för provlyssning så är det givet : )

                              Fluff
                              Den är monterad som frontsub i min bil, så det är bara att komma förbi och lyssna
                              Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                              Comment

                              Working...
                              X