Announcement

Collapse
No announcement yet.

'dum' fråga från hemmastereoperson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 'dum' fråga från hemmastereoperson

    Nu när jag håller på med plattan att installera på så infann sig frågan var jag skulle borra kabelhålet för ingående RCA till mitt bas-steg vilket skall gå i bryggat läge.

    Från hemmaslutsteg är jag van vid en omkopplare för bryggat läge och en specifik ingång att välja (förutom vilka utgångar man skall välja).

    Mitt steg har naturligtvis markerade utgångar, men varken omkopplare eller något som indikerar vilken ingång som skall användas. Manualen säger inte ett pip om ingångar gällande bryggat läge.

    Skall jag tolka det som att jag skall koppla monosignal in på BÅDA rca då? Typ med en Y-split?

    (Eller - vilket känns mer riskabelt, se till att skicka ut samma signal på 5&6 from Mosconi d2:am ?)
    Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
    Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
    Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
    Kablar: Supra, Gladen
    Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
    Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

    Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

  • #2
    Re: 'dum' fråga från hemmastereoperson

    Originally posted by Nattlorden
    Nu när jag håller på med plattan att installera på så infann sig frågan var jag skulle borra kabelhålet för ingående RCA till mitt bas-steg vilket skall gå i bryggat läge.

    Från hemmaslutsteg är jag van vid en omkopplare för bryggat läge och en specifik ingång att välja (förutom vilka utgångar man skall välja).

    Mitt steg har naturligtvis markerade utgångar, men varken omkopplare eller något som indikerar vilken ingång som skall användas. Manualen säger inte ett pip om ingångar gällande bryggat läge.

    Skall jag tolka det som att jag skall koppla monosignal in på BÅDA rca då? Typ med en Y-split?

    (Eller - vilket känns mer riskabelt, se till att skicka ut samma signal på 5&6 from Mosconi d2:am ?)
    Du ska koppla ditt Pioneer steg till D2-steget eller? I så fall är det väl bara att koppla både höger och vänster utgångar på 5+6 RCA från D2-steget till vänster och höger ingång på Pioneer-steget?

    Comment


    • #3
      Re: 'dum' fråga från hemmastereoperson

      Originally posted by Eazy View Post
      Du ska koppla ditt Pioneer steg till D2-steget eller? I så fall är det väl bara att koppla både höger och vänster utgångar på 5+6 RCA från D2-steget till vänster och höger ingång på Pioneer-steget?
      Jo, men då får man ju aldrig skruva osymmetriskt på de kanalerna då.

      Fast det var den delen av frågan som var minst viktig. Den viktiga frågan var om jag skall ha samma signal i på höger och vänster på Pioneer-steget? Det skall gå bryggat i mono för en subwoofer.
      Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
      Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
      Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
      Kablar: Supra, Gladen
      Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
      Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

      Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

      Comment


      • #4
        Re: 'dum' fråga från hemmastereoperson

        Originally posted by Nattlorden View Post
        Jo, men då får man ju aldrig skruva osymmetriskt på de kanalerna då.

        Fast det var den delen av frågan som var minst viktig. Den viktiga frågan var om jag skall ha samma signal i på höger och vänster på Pioneer-steget? Det skall gå bryggat i mono för en subwoofer.
        Men att det ska bli bryggat väljer du ju på högtalarterminalerna på Pioneer-steget, eller har jag helt fel i det? Kollar du på steget så står det "biridged". Du sätter + högtalarkabel på höger och - högtalarkabel på vänster kanal. Så har jag kopplat i min setup. Har ett liknande Pioneer-steg som du.

        I Mosconis program tror jag det är ställt att höger och vänsterkanal är ihopslaget som standard då du ska ställa t.ex. delningsfilter. Det blir inte osymmetriskt om du inte aktivt väljer det.
        Last edited by Eazy; August 18, 2019, 21:29.

        Comment


        • #5
          Re: 'dum' fråga från hemmastereoperson

          Originally posted by Eazy View Post
          Men att det ska bli bryggat väljer du ju på högtalarterminalerna på Pioneer-steget, eller har jag helt fel i det? Kollar du på steget så står det "biridged". Du sätter + högtalarkabel på höger och - högtalarkabel på vänster kanal. Så har jag kopplat i min setup. Har ett liknande Pioneer-steg som du.
          Ja - men det är inte ut som jag undrar över - det är RCA in ! Skall båda kopplas in med samma signal?

          Originally posted by Eazy View Post
          I Mosconis program tror jag det är ställt att höger och vänsterkanal är ihopslaget som standard då du ska ställa t.ex. delningsfilter. Det blir inte osymmetriskt om du inte aktivt väljer det.
          Ok, får kolla på det när jag kommit så långt.
          Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
          Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
          Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
          Kablar: Supra, Gladen
          Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
          Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

          Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

          Comment


          • #6
            Re: 'dum' fråga från hemmastereoperson

            Man ska helst försöka fylla alla RCA kontakter för att minimera störningar.

            Man ska helst köra sub i stereoläge, alltså som EAZY säger .... koppla både kanal 5+6 in på din förstärkare.

            Är förstärkaren ett monoblock spelar det nog ingen roll om du tar in signal på en av kontakterna, det kommer lira ändå.

            MEN, det bästa är att köra 2st RCA så kontakterna är pluggade.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: 'dum' fråga från hemmastereoperson

              Fattar inte varför hemmasidan som regel bara har EN sub out, helt kass när man som jag har 2 subbar i hemmabiosystemet.
              Man vill ju tidskompa högtalarna var för sig och inte att bara den ena har rätt tid och inte den andra.

              Hemmasidan har en del och lära av oss som arbetar med faser dagligen, vi har inte EN högtalarlåda som redan är faskorrigerad i sig utan utspridda högtalare med både mjuka och hårda ytor att korrigera emot.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: 'dum' fråga från hemmastereoperson

                Originally posted by Nonne View Post
                Man ska helst försöka fylla alla RCA kontakter för att minimera störningar.

                Man ska helst köra sub i stereoläge, alltså som EAZY säger .... koppla både kanal 5+6 in på din förstärkare.

                Är förstärkaren ett monoblock spelar det nog ingen roll om du tar in signal på en av kontakterna, det kommer lira ändå.

                MEN, det bästa är att köra 2st RCA så kontakterna är pluggade.
                Bra, då var det avklarat då!
                Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                Kablar: Supra, Gladen
                Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                Comment


                • #9
                  Re: 'dum' fråga från hemmastereoperson

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Fattar inte varför hemmasidan som regel bara har EN sub out, helt kass när man som jag har 2 subbar i hemmabiosystemet.
                  Man vill ju tidskompa högtalarna var för sig och inte att bara den ena har rätt tid och inte den andra.
                  Inte jag!

                  Jag har 8 subbar i vardagsrummet, 6st i Bio:n, 4st i TV-rummet. Enda stället jag bara har en är till datorn... det är den ena halvan i det paret som den andra skall vara i bilen.
                  Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                  Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                  Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                  Kablar: Supra, Gladen
                  Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                  Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                  Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                  Comment


                  • #10
                    Re: 'dum' fråga från hemmastereoperson

                    Originally posted by Nattlorden View Post
                    Inte jag!

                    Jag har 8 subbar i vardagsrummet, 6st i Bio:n, 4st i TV-rummet. Enda stället jag bara har en är till datorn... det är den ena halvan i det paret som den andra skall vara i bilen.


                    Jag kör oxå med 8 subbar 12tum. I vardagsrummet till mitt vardagsrumsbio.
                    Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                    "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                    Facebook: husse bygger gladenwagon
                    Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                    Comment


                    • #11
                      Re: 'dum' fråga från hemmastereoperson

                      Lite bilder på hemsystemen finns i min medlemspresentation.
                      Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                      Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                      Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                      Kablar: Supra, Gladen
                      Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                      Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                      Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                      Comment

                      Working...
                      X