Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga nytt ljudsystem till V60 2016 (High performance 7")

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygga nytt ljudsystem till V60 2016 (High performance 7")

    Hej!

    Är ny här på forumet och ny när det kommer till att bygga/välja eget ljud till bilen (jag är alltså n00b/rookie/sämst : )).
    Kan programmera, bygga datorer/garage/vindkraftverk och en hel del teoretisk fysik/ellära.. men har som sagt aldrig kommit i kontakt med billjud frånsett volymknappen, ljudinställningar och equalizern

    Ska köpa en begagnad V60 (2016) med High Performance-ljud, och är van vid (enligt mig) rätt så bra original-billjud, ur en PremiumSound V50 2012, men jag har lyssnat på High Performance en stund och kunde snabbt konstatera att jag inte var så nöjd....

    Har därför fått offert från en lokal och erkänd firma, monterat och klart, ca 15000kr för C5 650 kit fram / C2 C650X Koax bak, samt DLS active hideaway 10" bas (200W) under nån stol, samt dämpningsmaterial i dörrarna.

    Är detta bortkastade pengar om jag inte också lägger till erforderligt slutsteg? Eller är det något annat billigare högtalarkit jag bör satsa på för att istället får med slutsteg i ekvationen.

    Budgeten är drygt 20000kr totalt, med målet att slå PremiumSound i V50, men super-duper-keps-1000W-bas-woofer 8000 är ointressant

    (Lyssnar på allt från klassisk- till housemusik, i CD / lossless / 320 kbit/s USB/Spotify).


    Tack på förhand,
    MVH kWhalp

  • #2
    Re: Bygga nytt ljudsystem till V60 2016 (High performance 7&quot

    Originally posted by kWhalp
    Hej!

    Är ny här på forumet och ny när det kommer till att bygga/välja eget ljud till bilen (jag är alltså n00b/rookie/sämst : )).
    Kan programmera, bygga datorer/garage/vindkraftverk och en hel del teoretisk fysik/ellära.. men har som sagt aldrig kommit i kontakt med billjud frånsett volymknappen, ljudinställningar och equalizern

    Ska köpa en begagnad V60 (2016) med High Performance-ljud, och är van vid (enligt mig) rätt så bra original-billjud, ur en PremiumSound V50 2012, men jag har lyssnat på High Performance en stund och kunde snabbt konstatera att jag inte var så nöjd....

    Har därför fått offert från en lokal och erkänd firma, monterat och klart, ca 15000kr för C5 650 kit fram / C2 C650X Koax bak, samt DLS active hideaway 10" bas (200W) under nån stol, samt dämpningsmaterial i dörrarna.

    Är detta bortkastade pengar om jag inte också lägger till erforderligt slutsteg? Eller är det något annat billigare högtalarkit jag bör satsa på för att istället får med slutsteg i ekvationen.

    Budgeten är drygt 20000kr totalt, med målet att slå PremiumSound i V50, men super-duper-keps-1000W-bas-woofer 8000 är ointressant

    (Lyssnar på allt från klassisk- till housemusik, i CD / lossless / 320 kbit/s USB/Spotify).


    Tack på förhand,
    MVH kWhalp
    Skulle kört en vanlig bas istället. Och driva allt på ett 5 kanal slutsteg

    Comment


    • #3
      Re: Bygga nytt ljudsystem till V60 2016 (High performance 7&quot

      Originally posted by ville91 View Post
      Skulle kört en vanlig bas istället. Och driva allt på ett 5 kanal slutsteg


      Okej!

      Har du tips på slutsteg och bra grejor i övrigt?

      Comment


      • #4
        Re: Bygga nytt ljudsystem till V60 2016 (High performance 7&quot

        Originally posted by kWhalp View Post
        Okej!

        Har du tips på slutsteg och bra grejor i övrigt?
        Helix G five
        Blam 165RSQ x2 (skulle dock kört 1 kitt på steget aktivt och köpt en DSP, Men 2 st ifall du riktigt måste ha högtalare i bakdörrarna)
        Helix K 10E (Baslåda)
        Baslådan kan man montera själv. Ifall du är sugen på mer bas så går det att köpa en till låda. Slutsteget klarar det!
        Skulle rekommendera att köpa ett Agm batteri som startbatteri. Får du plats med Biltema 70AH batteri fram så kör på det. Har det blam kittet i min bil och det överraskar mig . Driver med mitt Alpine PDX V9
        Last edited by ville91; May 24, 2019, 14:59.

        Comment

        Working...
        X