Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vw beetle 1966

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Vw beetle 1966

    Ground zero steget er på 4x50 + 1x180 watt. Det kunne sikkert med fordel vært litt kraftigere, men jeg fikk det til en meget god pris. Steget er relativt stort og veier 5,2 kg. Planen er at det skal plasseres i bagasjerommet fremme.

    HU får en skjult (dold) plassering i handfacket = korte signalkabler. Strømkabel fra batteriet under baksetet.



    Comment


    • #32
      Re: Vw beetle 1966

      Prosjektet fortsetter. Kjører på med lite mer Silent coat på begge sider bak.

      Last edited by Eiko; September 4, 2019, 19:25.

      Comment


      • #33
        Re: Vw beetle 1966

        Neste er kabelføring til kick panelene, midbass + diskant. Bak kickpanelen finnes et originalt hull som har perfekt plassering. Gummigjennomføring for å hindre skade på kabel.

        Comment


        • #34
          Re: Vw beetle 1966

          Høytalerkabel. Som tidligere skrevet så kjører jeg aktiv deling fra Alpine HU, ingen separate delefiltre skal brukes. Øverst på ønskelisten sto derfor Supra Rondo 4-leder, en god løsning med tanke på at man har alle kablene i en strømpe. Kablingen blir litt enklere så.

          Men så kom jeg på at jeg har hatt denne liggende siden mitt siste stereobygge i 1999. Prism Omni fra Tara Labs. Det var en fin kabel i sin tid. Eneste som jeg stusser litt på er at det er en kabel med få kobberledere sammenlignet med Supra Rondo og flere. Frem til jeg kommer på andre tanker så blir det Tara Labs.

          Last edited by Eiko; August 23, 2019, 00:31.

          Comment


          • #35
            Re: Vw beetle 1966

            Hullet bak kick panelen er trangt så jeg tok bort den ytre beskyttelsen for å få plass. Lengden på kabelen frem til forsterker ble målt opp og kablene trukket med beskyttelsestrømpe. Pga forsterkerens plassering i bagasjerommet foran blir lengden relativt kort. Kabeldragningen er en enkel affære i en folkvagn.

            Comment


            • #36
              Re: Vw beetle 1966

              Boret forsiktig et hull i kick panelen. Gummigjennomføring på plass selvfølgelig før kablene legges.



              Last edited by Eiko; September 4, 2019, 19:27.

              Comment


              • #37
                Re: Vw beetle 1966

                Fester kick panelene med plåtskruv torx. Jeg bruker en gummi-ring som beskyttelse/demping mot glasfiberen for å unngå brist osv.

                Comment


                • #38
                  Re: Vw beetle 1966

                  Festet den med 3 skruver. Den ble ikke festet i det ene hjørnet da det bare er ett lag med plåt originalt. Tross dette sitter den godt fast. Avstanden mellom skruene danner en stabil trekant-form. Snart er det bare dämpull og montering av høytalere kvar.

                  Last edited by Eiko; September 4, 2019, 21:20.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Vw beetle 1966

                    Kick panelen komplett ferdig montert, med midbass, diskant og kabel. Den sitter MEGET godt og er en stabil konstruksjon. Nå mangler det bare mattsats men det kommer senere. Det er en hel del interiørjobb igjen før man kommer dit. Monterte en liten gummifot mellom kick panelen og innerskjerm i det hjørnet jeg ikke har noen plåtskruv, skulle det bli noen vibrasjoner så vil den fange opp dette så det ikke går på bekostning av de lavere frekvensene.

                    Strømkabel fra Phoenix Gold ligger langs høyre kanal og opp i bagasjerommet, kledd med kabelstrømpe. En kabel jeg har hatt liggende i mange år og som jeg brukte i min forrige seriøse installasjon (dvs 1999)

                    Last edited by Eiko; September 5, 2019, 11:37.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Vw beetle 1966

                      Hoper du blir tilfreds med så lav placering av diskant!
                      Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                      Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                      Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                      Kablar: Supra, Gladen
                      Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                      Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                      Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                      Comment


                      • #41
                        Re: Vw beetle 1966

                        Neste er plassering av HU i handfacket. Stilen på bilen er clean både utvendig og innvendig, og det vil nok prege monteringen også som blir av typen diskrè. Fyller på med bilder og mindre tekst.

                        Original


                        Stiksag og 12 mm MDF


                        Islagsmutter for montering


                        God passform


                        Lakkert svart. Planen er å kle dette med stoff. Jeg er usikker på valg av stoff da bilen interiørmessig ikke er helt klar. En ram rundt spilleren i svart alu står på ønskelisten. Ikke helt fornøyd med slutresultatet, får et lite fyrkantig preg. Spilleren måtte forsenkes en del for å få igjen lokket til handfacket. Sekskantskruen skal byttes til svart type.


                        Last edited by Eiko; September 5, 2019, 11:14.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Vw beetle 1966

                          Ferdigkappet MDF for forsterker racket. Jeg blir ikke helt enig med meg selv om hva som er den beste plasseringen. Oppe ved kabelskyddet (bilde 2 og 3) føler jeg er best med tanke på kabeldraging. Montering oppe på bensintanken er best med tanke på tilgang til ut/innmontering, kabel, justering mm. Må fundere litt mer på dette før jeg går videre. Montering av racket blir også diskrè. Om det blir åpen montering av forsterkeren eller under glass/plexiglass vet jeg ikke. Planen er å kle inn med grå matte lik den jeg har på interiøret.

                          Ja, jeg vet. Kabelharven dere ser er noe jeg jobber med. Et arv av rot fra forrige eier som jeg har ryddet opp en hel del i, men langt fra ferdig.







                          Comment


                          • #43
                            Re: Vw beetle 1966

                            Mens tankene svirrer rundt racket går jeg løs på basskassen. Planen var å lage en ny, men siden återvinning is the thing velger jeg å bruke den jeg har. Dette var en ferdig kasse uten element jeg kjøpte for et par år siden for å montere i en Golf. Dit kom den aldrig. Den er på ca 32 liter som er eksakt det Gladen elementet skal ha.

                            Tok bort svart stoffkledning og baksiden med hull og satte dit en ny tett baffel. Tok opp nytt hull på "riktig" side med stikksagen. Lagde korrekt lengde på høytalerkabel, igjen brukte jeg Tara Labs Omni med kabelskydd. Terminalen er av ussel kvalitet så den skal byttes.








                            Last edited by Eiko; September 5, 2019, 00:25.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Vw beetle 1966

                              Originally posted by Nattlorden View Post
                              Hoper du blir tilfreds med så lav placering av diskant!
                              Håper jeg også. Funderte en del rundt dette. Jeg hadde en lignende montering i min forrige bubbla (ca år 1996), det funket okei. Der sto diskanten lavere montert, og både HU og forsterker var av type billig. En montering jeg tok på en dag

                              Her har jeg brukt mer tid og planering rundt plassering og vinkling mm. Justeringsmulighetene er i tillegg så uendelig mye bedre i Alpine UTE-93 en Denons 1996 utgave fra Hifi-Klubben. Det burde ikke by på noe problem å få bra ljudbild med kick panel.
                              Last edited by Eiko; September 4, 2019, 21:42.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Vw beetle 1966

                                Vart ska du placera suben? Bakom baksätet? Minns att det finns ett utrymme där sedan jag var liten, men jag minns inte hur stort det utrymmet var. Brukade ligga där i när jag åkte i morfars folkvagn Man tänkte ju inte så mycket på säkerhet på den tiden :P

                                Comment

                                Working...
                                X