Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

    OBSERVERA: Projektstart inför 2015 börjar på sida 97, och inför 2014 på sida 69. Sida 1 och framåt berör bygget inför 2013.

    Tjena!
    För er som inte vet det så heter jag Pontus, är 21år och studerar till byggnadsingenjör!

    Jag har fått lite mersmak på allt vad det gäller billjud, så jag ska komma igång med ett nytt litet bygge i sommar/höst i min 9-3a
    Tanken är att det ska bli en ren Massive Audio bil i samarbete med Bilstereohörnan i Västerås! Jag har hunnit prövat lite av deras produkter nu i år och jag är riktigt nöjd, så jag ser fram emot kommande bygge!

    Budgeten börjar bli under kontroll också, så detta kommer med all sannorlikhet bli av, om inte jorden går under eller något liknande

    Det ska bli kul att försöka sig på något mer seriöst för första gången. Jag kommer använda bilen nu under sommaren innan jag börjar bygga, men jag ska försöka komma igång med bland annat dörrsidorna nu lite tidigare!
    Jag är inget stjärnskott som kan allt, utan jag kör på metoden "learn by doing", så konstruktiv kritik och tips är mer än välkommna! Jag kommer med all sannorlikhet behöva lite hjälp av er bättre vetande

    Setupen är inte helt spikad än, så jag återkommer med detta när jag har klurat färdigt, men det blir åtminstone 2st 15" basar och 8st 6.5" middar fördelat på 2st dörrar!

    Bilen det ska byggas i är en Saab 9-3 Aero från 2001 som jag har ägt i drygt 3år (förstabilen). Tanken från början var att bygga en banbil, så chassit är lite uppgraderat, trimmet är dock bortplockat! I övrigt är den lite smått förfinad





    Jag har även en bruksbil, en saab 9-5 SC från 02. Jag har uppgraderat ljudet lite i den nu i våras, så det kommer väl upp lite info om det också




    Det var allt för nu, ville mest få igång en tråd här, så jag har någonstans att ladda upp bilder och info när jag kommer igång! Mitt uppe i tentamensveckor just nu, uschhh!
    Hej på er!
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

  • #2
    Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

    Kul att du fått upp projektråd nu:-) så fler kan följa bygget:-P när kommer system specarna då?
    saab 9000 pioneer-

    www.garaget.org/micke999

    Comment


    • #3
      Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

      Jajamen! Ja det kommer upp inom en snart framtid
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #4
        Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

        Jahapp! Tänkte slänga ihop en systemskiss i helgen inför bygget i 9-3an Imorgon tar min syster examen och på fredag är det tentamen och studentfirande osv osv

        Men jag kan ju berätta lite om ljudet i 9-5an så länge
        HU: Kenwoods BT92a
        Framsystem: Amegas 3.5 coaxialer på brädan och 6.5middar i dörrarna! Detta drivs av ett Massive Audio NX4!!
        Sub: Massive Audio kilo 104 som drivs av ett ground zero 1.800mk^2

        Det låter bra för vardagsbruk! Det som jag behöver fokusera på framöver för att bli helt nöjd är helt enkelt lite bättre dämpning generellt... Bagaget skrammlar för minsta lilla verkar det som, och dörrarna måste jag dämpa lite mer så jag kan få ut det sista av middarna!
        Jag slänger väl upp lite bilder här när det händer något med 9-5an också

        Det enda som syns av installation i 9-5an är baslådan. Den är inslängd provisoriskt då jag behövde lite utfyllnad snabbt Det ska plastas iordning en låda i sidan av bagaget är det tänkt framöver!

        Här kommer iallafall ett par bilder på förmodligen Sveriges första, och enda Massive Audio Kilo 10"!!!



        Det var allt för nu, jag återkommer med systemskiss i helgen för 9-3an! Börjar bli på det klara på hur bygget ska se ut så!
        Tack och hej!
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • #5
          Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

          Nice ja dämpning behövs och mer effekt till subben:-p
          saab 9000 pioneer-

          www.garaget.org/micke999

          Comment


          • #6
            Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

            Dörrarna är otroligt dämpvänliga... och orginalarna ger fin o mjuk djupbas efter det...
            BilstereoPiraten
            CDT Fantast

            Comment


            • #7
              Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

              Hans middbas är sjukt mjuk
              saab 9000 pioneer-

              www.garaget.org/micke999

              Comment


              • #8
                Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                läs igenom mitt inlägg igen...
                BilstereoPiraten
                CDT Fantast

                Comment


                • #9
                  Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                  Menar du orginalhögtalarna? Jag har ju typ as2 från början med nå Pioneer högtalare... De lät inge bra alls när jag prövade dessa på slutsteget efter att jag hade dämpat dörrarna första vändan
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                    Okej, för då jag dämpade min dörrar riktigt (ytterplåten, innerplåten, dörrisdan samt la igen alla hål) så blev det en otrolig skillnad på orginal högtalarnas bas.
                    BilstereoPiraten
                    CDT Fantast

                    Comment


                    • #11
                      Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                      Jo, men om vi säger såhär, de lät MYCKET bättre med orginalslutsteget än med 4-kanalarn, för mycket effekt kanske?... Så jag kan tänka mig att de låter helt okej med ljudsystem ala orginal med lite dämpning de gick riktigt djupt kommer jag ihåg iallafall
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • #12
                        Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                        Originally posted by ppk View Post
                        Jo, men om vi säger såhär, de lät MYCKET bättre med orginalslutsteget än med 4-kanalarn, för mycket effekt kanske?... Så jag kan tänka mig att de låter helt okej med ljudsystem ala orginal med lite dämpning de gick riktigt djupt kommer jag ihåg iallafall
                        Förtydligande: Orginalhögtalarna lät bättre med orginalsteget!
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

                        Comment


                        • #13
                          Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                          Originally posted by ppk View Post
                          Förtydligande: Orginalhögtalarna lät bättre med orginalsteget!
                          De e ju knappt man tror det är sant???

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                            Originally posted by Horsyhorse View Post
                            De e ju knappt man tror det är sant???

                            Pierre
                            BilstereoPiraten
                            CDT Fantast

                            Comment


                            • #15
                              Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                              Förklara gärna hur ni menar nu för en mindre vetande som mig...
                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment

                              Working...
                              X