Announcement

Collapse
No announcement yet.

Välja mellanregister / bredbandselement

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Välja mellanregister / bredbandselement

    Då jag ska uppgradera ljudet i min bil så håller jag på att fila på ett koncept som jag vill ha klart innan jag börjar bygga.

    Jag har fått för mig att jag ska montera mellanregister på brädan i poddar som man kan rikta mot lyssnaren. Jag vill helst även använda mig av 2+2 kanaler fram vilket gör att jag kommer att ha två kanaler kvar till bakdörrarna samt två kanaler att använda till basen. Jag har en Musway 6M med 70w/kanal som jag skulle vilja använda (6kanaler + 2st pre out).

    Funderar på en midbas fram i fotbrunnen och en subbas i skuffen (kombibil). Samt 6,5" i framdörrarna. Men jag är lite kluven om man kan skippa diskanten om man kör ett bredbandselement på brädan. Hör man egentligen så mycket över 15khz?

    Jag har tittat på följande tre element och skulle vilja få råd om hur man ska tänka

    GLADEN ZERO PRO 80 16,5KHZ
    https://ljudbyggaren.se/gladen-zero-pro-80

    MOREL CCWR254 FULL RANGE 2,5''
    https://www.diymobileaudio.com/threa...review.415093/

    STEG ME 30
    https://ljudbyggaren.se/julkalender/...30-JULKALENDER

    Är alla såpass bra att det "bara" är att köpa det billigaste alternativet? Jag har ställt in mig på att köpa 6,5" av samma fabrikat som jag väljer mellanregister.

    Tacksam för all input som kan hjälpa mig.

  • #2
    Re: Välja mellanregister / bredbandselement

    Det går utmärkt att skippa separat diskant. Har kört med olika bredbandare mer bra resultat.

    Ex på 4,5-tums bredband i min Saab
    Last edited by octan; February 22, 2020, 19:05.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Välja mellanregister / bredbandselement

      Bredband funkar skitbra, men de flesta kräver del kärlek från en potent EQ.
      Med fördel ska dom spela on axis, då tappar dom inte de översta tonerna.
      Tekniskt sett är det enklare att få till ett 2-vägs system än det är med ett 3-vägs.
      Ju fler högtalare ju längre tid tar det att tweaka.
      Jag brukar säga 2 månader med ett 2-vägs system och 6 månader med ett 3-vägs dito.

      Ska du även köra bakre högtalare så tillför du problem, ett tips är att montera lågt eller långt bak.
      Skippa högt placerade diskanter i en bakdörr, den diskanten spelar rätt in i örat och på mycket kort avstånd.

      Jag har inte någon erfarenhet av Musway produkterna, bara sett dom som hastigast i en monter på EM i Salzburg.

      Av de listade produkterna ovan så har jag störst erfarenhet av Pro 80, jobbat med dom ett bra tag och dom sitter i Koenigsegg.
      Till vardags saknar man inte diskanten, skulle man vilja mejsla ut de sista övertonerna i musiken är det bara att tillföra den minsta Zero diskanten
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Välja mellanregister / bredbandselement

        https://m.youtube.com/watch?v=A3D7pZbgkbY

        Denna killen förespråkar 3 vägs system,
        för om du har högtalare i dörrarna, o diskanter på brädan eller a-stolpen i ett två vägs system,
        så blir det är svårare att få till området kring 200hz o uppåt...
        "Alla" kanske inte vill/kan montera två vägs i brädan..
        Vad säger ni om detta?

        Comment


        • #5
          Re: Välja mellanregister / bredbandselement

          Originally posted by BI(L)LJUD View Post
          https://m.youtube.com/watch?v=A3D7pZbgkbY

          Denna killen förespråkar 3 vägs system,
          för om du har högtalare i dörrarna, o diskanter på brädan eller a-stolpen i ett två vägs system,
          så blir det är svårare att få till området kring 200hz o uppåt...
          "Alla" kanske inte vill/kan montera två vägs i brädan..
          Vad säger ni om detta?
          Fast i denna videon handlar det om problemen som kommer om man kör 2-vägs med diskant (6,5 i dörr och diskant på brädan eller a-stolpe) .
          Kör du en normal bredbandare så kan du dela mycket lägre än en diskant.
          En standard 3,5 tum bredband kan du dela vid runt 200Hz utan större problem.
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • #6
            Re: Välja mellanregister / bredbandselement

            Jag har ett DLS RZ6.2 tvåvägskit där man använder 2" diskanter och dessa rekommenderas av DLS att man har 1L volym till för att kunna dela lågt. Vad behöver man för volym för att ett par 3,5" bredbandare ska må bra ned runt 200hz?

            Comment


            • #7
              Re: Välja mellanregister / bredbandselement

              Du ska iallafall ha en 3-4dl
              Spelar du normalt så funkar det ner mot 200hz, gillar man att spela högt så ska man inte gå under 250-280hz.

              Man måste kolla fs på högtalarna, 1 oktav upp brukar man rekommendera att inte gå under i delning.

              Men, jag skulle aldrig dela diskanter ner mot 12-1500hz fast dom har fs runt 6-700hz
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment

              Working...
              X