Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga ljud i Volvo V60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygga ljud i Volvo V60

    Väntar på leverans av en ny V60 som ska dimpa ner i december. Då börjar man fundera lite på det här med att bygga ljud i nya bilar. Har bara haft och byggt i gamla bilar hittills.

    Kommer att börja med en baslåda. Men hur får jag ut signal till ett slutsteg ur denna bil?

    Har liggandes en massa ljudprylar på hyllan. Finns det överhuvudtaget möjlighet att slänga in en Pioneer P9 HU+DSP? Eller måste man ha kvar original HU och lösa det med en processor t.ex. Bitten eller liknande?

    Har prövat att söka lite men inte blivit mycket klokare.
    Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
    Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]

  • #2
    Re: Bygga ljud i Volvo V60

    Tjena!

    Lite beroende på utrustningsgrad så borde den väl ha MOST? Om så är fallet kanske en mobridge MOST-adapter kan vara en ide för att slanga ut digital signal som du sedan kan köra in i en processor och vidare till slutsteg. Är osäker på om V60 stöds, den ligger inte med i kompabilitetslistan, men det är det många modeller som inte gör men som ändå fungerar. Exempel processorer är Audison Bit Ten / Bit One eller Mosconi 4to6/8to6.

    Ska du bara köra sub så är väl en hög-lågnivåomvandlare att föredra, alternativt ett slutsteg som har autosensing och klarar högnivå in.
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: Bygga ljud i Volvo V60

      Om du har en större stereo så har du med stor sannolikhet en dsp som justerar utsignalen baserat på ljudnivå i bilen. Om så är fallet kan det bli lite trassligt om jag förstod Nonne rätt när jag ställde en fråga till honom om signal i V60...
      __________________
      Mvh Jonas
      Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
      8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
      Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

      Comment


      • #4
        Re: Bygga ljud i Volvo V60

        Hej,
        Jag började bygga lite i en XC60 MY-16 och plockade då ut signalen (högnivå) från slutsteget under passagerarstolen. V & H +-, tog dessa in i en Mosconi DSP och vidare till basslutsteg och baslåda. Fungerade utmärkt. Har sedan inte kommit längre ��
        Har High Performance systemet, om det spelar någon roll...

        Comment


        • #5
          Re: Bygga ljud i Volvo V60

          Så med andra ord är det plocka ut signal från originalsystemet och hänga på en processor. Att montera dit min gamla P9 kombo är inte att tänka på då?
          Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
          Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]

          Comment


          • #6
            Re: Bygga ljud i Volvo V60

            Det går väl alltid att montera ett helt nytt eget system men då är det nya kablar etc som gäller...
            __________________
            Mvh Jonas
            Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
            8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
            Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

            Comment


            • #7
              Re: Bygga ljud i Volvo V60

              Mosconi 6to8 med amas 2

              Comment

              Working...
              X